آیا کامپوزیت دندان قابل برداشتن است و چگونه این کار انجام می شود؟

دندان

راههای برداشتن کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت از مواد بادوامی ساخته می‌شود که توانایی فشار ناشی از گاززدن خوراکی‌ها و جوییدن مواد غذایی را دارد. اما با تمام دوامی که دارد باید از آنها مراقبت نمایید تا نیاز به ترمیم و یا برداشتن کامپوزیت نداشته باشید. اما گاهی به دلایل متعددی ونیر دچار شکستگی می‌شود و باید اقدام به برداشتن آن کنید.

روکش کامپوزیت دندان چیست؟

برای ترمیم نواقص دندان می‌توان از کامپوزیت استفاده کرد. دلایل محبوبیت این روش سادگی نصب آن و قیمت پایین استفاده از آن است. این کامپوزیت‌ها بسیار شبیه دندان هستند و توسط دندانپزشک بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. کامپوزیت دندان دارای انواع مختلفی است و از نظر رنگ، استحکام و شفافیت با هم متفاوت‌اند.

 

موارد استفاده از کامپوزیت

• بدرنگ شدن دندان‌ها

• بدفرمی دندان

• وجود فاصله مابین دندان‌ها

• پوسیدگی و یا شکستگی دندان‌ها

• همچنین برای پوشاندن لکه‌های بر روی دندان‌ها

 

دلایل برداشتن کامپوزیت, ونیز کامپوزیت, عوارض شایع استفاده از کامپوزیت دندان

نحوه قرارگیری کامپوزیت دندان

 

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

به دلیل اینکه ونیزها از مواد بادوامی ساخته می‌شوند دارای طول عمر بسیار بالایی هستند؛ اما طول عمر کامپوزیت‌ها به میزان مراقبت شما از آن بستگی دارد. اما به‌طورکلی طول عمر کامپوزیت‌ها 5 الی 8 سال می‌باشد و این بازه زمانی از زمان نصب تا تغییر رنگ آن محاسبه می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل در نگهداری کامپوزیت، رعایت بهداشت دهان است.

 

در صورتی‌ که از  کامپوزیت برای ترمیمی دندان‌هایتان استفاده می‌کنید حواستان باشد که از گازگرفتن و شکستن مواد غذایی سخت بپرهیزید؛ زیرا این امر باعث شکسته‌شدن کامپوزیت می‌گردد. اما اگر زمانی کامپوزیت دندان‌های شما شکست نگران نباشید به‌راحتی می‌توانید آن را ترمیم نمایید.

 

برداشتن ونیر کامپوزیت

برداشتن کامپوزیت کار سختی نیست؛ ولی به عملکرد پزشک معالج شما بستگی دارد. یعنی اگر دندانپزشک در هنگام گذاشتن کامپوزیت بدن تراش ساختار دندان و یا با تراش جزئی اقدام به نصب کامپوزیت کرده باشد در صورتی‌ که بخواهیم کامپوزیت را حذف نمایید و یا آن را با لمینت سرامیکی جایگزین کنید مشکلی پیش نخواهد آمد. اما گاهی پزشک در زمان نصب کامپوزیت مجبور است بخشی از مینای دندان را تراش بدهد، در این صورت اگر کامپوزیت را از روی دندان خود بردارید، دندان‌های شما پوشش مناسبی نخواهند داشت و همچنین دندان‌ها حساس و مستعد پوسیدگی می‌شوند.

 

اما به‌طورکلی برداشتن کامپوزیت کار راحتی است. پزشک می‌تواند با ایجاد شیارهایی بر روی کامپوزیت و با استفاده از تجهیزات مختلف اقدام به جداسازی کامپوزیت از دندان نماید. مطمئن‌ترین روش برای حذف کامپوزیت استفاده از لیزر است؛  زیرا لیزر روکش را بدون آسیب رساندن به دندان، جدا می‌کند. درصورتی‌که برداشتن کامپوزیت بامهارت و دقت انجام گیرد مینای دندان شما آسیب نمی‌بیند و بعد از مدتی دندان‌ها به شکل اولیه خود برمی‌گردند.

 

برداشتن کامپوزیت از روی دندان, روکش کامپوزیت دندان, موارد استفاده از کامپوزیت

کامپوزیت دندان باعث زیبایی دندان های شما می شود

 

روش‌های جداسازی ونیر کامپوزیت

در صورتی‌ که باگذشت زمان ونیز شما تغییر رنگ دهد و یا شکستگی در آن ایجاد شود می‌توانید آن را از دندان‌هایتان جدا نمایید و یا اقدام به ترمیمی و جایگزین‌کردن آن کنید در ادامه مقاله شما را با انواع روش‌های حذف ونیر آشنا می‌کنیم.

 

• دیسک پولیش سمباده‌ای: در این روش، سطح ساینده دیسک سمباده‌ای کامپوزیت را از دندان جدا می‌کند سپس دندان‌ها را پولیش می‌دهد. دیسک سمباده‌ای می‌تواند با دسترسی به  همه سطوح دندان، به طور کامل کامپوزیت را  از دندان جدا نماید.

 

• دریل کاربید: نوعی دریل دندانپزشکی وجود دارد که با سرعت بالا و اعمال فشار بسیار خفیف روی سطح دندان اقدام به جداسازی کامپوزیت می‌کند. پزشک بعد از جداسازی کامپوزیت توسط دریل باید از دیسک سمباده استفاده نماید تا اجزای باقی‌مانده ونیر را به طور کامل از روی دندان‌ها پاک کند.

 

• هوای ساینده: در برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی دستگاه کوچکی وجود دارد که ذرات اکسید آلومینیوم را روی دندان اسپری می‌کند و به کمک این دستگاه پوسیدگی دندان‌ها در مراحل اولیه از بین می‌روند. از این روش می‌توان برای برداشتن ونیر دندان‌ها نیز استفاده کرد.

 

• میکرو اچر: میکرو اچر دستگاهی است که همانند دیسک سمباده‌ای روی سطح دندان را می‌پوشاند و به جداسازی کامپوزیت کمک می‌نماید.

 

روش‌های جداسازی ونیر کامپوزیت, دلایل برداشتن کامپوزیت, ونیز کامپوزیت

نحوه برداشتن کامپوزیت دندان

 

دلایل برداشتن کامپوزیت

کامپوزیت راحت‌ترین روش برای مخفی‌کردن مشکلات دندان و زیبا کردن لبخند شما است. اگر به هر دلیل دچار لب پرشدگی، شکستگی، بدشکلی دندان و یا لک روی دندان‌هایتان هستید می‌توانید ونیز بر روی دندان‌های خود نصب نمایید. ونیز کامپوزیت به دندان‌های شما رنگ، اندازه و ظاهری جدید می‌بخشد و ظاهر چهره شما را تغییر می‌دهد.

 

اما توجه داشته باشید کامپوزیت‌ها هم همانند دندان‌های طبیعی ممکن است دچار آسیب شوند. در برخی از مواقع می‌شود ونیز را ترمیم کرد. اما در صورتی‌ که شکستگی و یا لب پرشدگی به‌گونه‌ای باشد که امکان ترمیم کامپوزیت وجود نداشته باشد مجبور به برداشتن و جایگزین‌کردن ونیز می‌شوید.

 

جایگزین‌کردن ونیز امری پرهزینه است. در صورت بروز موارد زیر باید ونیر را تعویض نمایید.

• درصورتی‌که رنگ، شکل و ساختار کامپوزیت تغییر نماید. در این صورت ونیر قابلیت ترمیم ندارد و باید تعویض شود.

• جویدن مواد غذایی و یا هر چیز سفتی باعث می‌شود تا کامپوزیت تحت ‌فشار قرار گیرد و آسیب ببیند.

• واردکردن ضربه به دهان ممکن است باعث شکستگی ونیز و آسیب‌دیدگی دندان‌ها گردد. مثل زمین‌خوردن

• درصورتی‌که شما به عارضه دندان‌قروچه مبتلا باشید.  فشار بیش از حد دندان‌ها بر یکدیگر  باعث شکستگی و لب پرشدگی ونیر می‌شود.

• تحلیل رفتگی دندان و عقب رفتن لثه می‌تواند باعث ایجاد آسیب به ونیر شود به‌نحوی‌که رنگ طبیعی دندان از زیر ونیز قابل‌مشاهده باشد.

• در برخی موارد فرد می‌خواهد کامپوزیت را با لمینت تعویض نماید.

• ترمیم دندان‌ها

 

• در برخی مواقع نصب نامناسب کامپوزیت روی دندان باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود و باید ونیر را تعویض نمایید این مشکلات عبارت‌اند از:

– باندینگ نامناسب: باندینگ نامناسب در حین انجام کامپوزیت باعث می‌گردد که ونیز از سطح دندان جدا شود و دراین صورت باید آن را تعویض نمایید.

– نامناسب‌بودن اندازه وینر: اگر ونیری که بر روی دندان‌هایتان نصب شده بزرگ و یا کوچک باشد، باعث می‌شود تا کامپوزیت آسیب ببیند. در این صورت تعویض آن الزامی است.

 

چگونه از کامپوزیت ونیر مراقبت نماییم؟

رعایت برخی از نکات و دستورات ساده می‌تواند کمک کند تا کامپوزیت دندان‌هایتان طول عمر زیادی پیدا کنند و شما برای تعویض آنها متحمل هزینه‌های بسیار زیادی نشوید. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

1. هر روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان برای مراقبت از ونیر الزامی است. درصورتی‌که بعد از هر وعده‌غذایی دندان‌هایتان را با خمیردندان حاوی فلوراید بشویید لثه شما قوی می‌شود و در نتیجه ماندگاری کامپوزیت افزایش می‌یابد.

 

2. سعی کنید استرس و نگرانی‌ها را از خودتان دور کنید؛ زیرا اضطراب در برخی افراد باعث ایجاد دندان‌قروچه در خواب می‌شود  و این امر باعث آسیب‌دیدگی ونیر می‌گردد. درصورتی‌که شما مشکل دندان‌قروچه دارید می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک از محافظ دندانی استفاده نمایید.

 

3. از جویدن ناخن، خوردن مواد غذایی بسیار سفت و… خودداری کنید تا ونیر دندانی شما آسیب نبیند.

 

4. سعی کنید در فواصل زمانی مشخص شده به پزشک مراجعه کنید تا کامپوزیت شما توسط پزشک بررسی گردد.

 

دلایل برداشتن کامپوزیت, ونیز کامپوزیت, عوارض شایع استفاده از کامپوزیت دندان

باید از کامپوزیت دندان مراقبت نمایید

 

عوارض شایع استفاده از کامپوزیت دندان

پوسیدگی دندان عارضه شایعی است که بعد از کامپوزیت دندان ایجاد می‌گردد. زیرا پزشک مجبور است برای انجام کامپوزیت بر روی مینای دندان تراشی ایجاد نماید و زمانی که بیمار بخواهد ونیر را بردارید به‌احتمال زیاد بر اثر ساییدگی مینای دندان، دندان حساس می‌شود و احتمال پوسیدگی دندان بسیار زیاد می‌شود. این امر یکی از عوارض شایع استفاده از کامپوزیت می‌باشد.

 

در نظر داشته باشید بعد از برداشتن کامپوزیت دیگر دندان‌های اصلی مانند سابق به حالت رنگ قبلی خود برنمی‌گردند و شفاف نخواهند بود. زیرا در هنگام قراردادن ونیر، باندینگ به درون مینای دندان نفوذ می‌کند و در نتیجه از شفافیت دندان‌ها کاسته می‌شود.

 

منبع :  بیتوته 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه