اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آیا می‌توان تنها از هیپنوتیزم به‌عنوان ابزار بیهوشی دندان‌پزشکی استفاده کرد؟
آیا می‌توان تنها از هیپنوتیزم به‌عنوان ابزار بیهوشی دندان‌پزشکی استفاده کرد؟

آیا می‌توان تنها از هیپنوتیزم به‌عنوان ابزار بیهوشی دندان‌پزشکی استفاده کرد؟

فهرست مطالب

استفاده از هیپنوتیزم در درمان و مزایای آن، سال‌ها است مطرح می‌شود؛ اما این روش به‌رغم سودمندی‌اش مورد غفلت قرار گرفته است. ژورنال انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، در مقاله‌ای به بررسی یک مطالعه‌ی موردی بر روی بیمارانی پرداخته که بدون دریافت هیچ داروی بی‌حسی، تنها با هیپنوتیزم تحت جراحی قرار گرفته‌اند.

مطالعه‌ی موردی

۳ بیمار تحت ۶ جراحی دهان (خارج کردن دندان مولر سوم، جراحی ایمپلنت، پیوند استخوان فک بالا و جراحی مخاط دهان) قرار گرفته و برای بیهوشی آن‌ها فقط از هیپنوتیزم استفاده شد. یکی از این افراد به مواد شیمیایی مختلفی حساسیت داشت، به بیماری آدیسون مبتلا بود و پیش از آن نسبت به بی‌حسی موضعی شوک آنافیلاکتیک داده بود. یکی دیگر از آنان هم به لیدوکائین حساسیت داشت و در گذشته نسبت به آرام‌بخشی دارویی واکنش متضادی نشان داده بود. میزان خطرات موجود، سطح استرس، احتمال موفقیت هیپنوتیزم و ظرفیت رسیدن به بی‌حسی کامل با استفاده از هیپنوتیزم قبل از درمان در هر سه بیمار سنجیده شد. آنان در روز جراحی هیپنوتیزم شدند و بیهوشی طبق پروتکل‌های استاندارد و فرایندی که در هر شخص بیش از ۹ دقیقه طول نکشید حاصل شد.

سپس جراحی در حالی که بیمار در آرامش و سلامت کامل با پارامترهای قلبی و عروقی پایدار بود و هیچ دردی حس نمی‌کرد انجام شد. هیچ یک از بیماران به مسکن‌های بعد از عمل که برای استفاده در صورت نیاز تجویز شده بودند نیاز نداشتند.

کاربرد بالینی تحقیق

از این مطالعه‌ی موردی می‌توان نتیجه گرفت که هیپنوتیزم، ابزار ارزشمندی در دندان‌پزشکی است، رهایی سریع و ایمن از استرس و فوبیا را ممکن می‌سازد و آستانه‌ی تحمل درد را تا میزان مورد نیاز برای جراحی بالا می‌برد. برخلاف داروها و تجهیزات، این روش بیهوشی همیشه در دسترس و رایگان است و در صورتی که به دست کارشناسان دارای صلاحیت انجام شود هیچ عوارضی ندارد؛ بنابراین می‌توان از هیپنوتیزم برای بیهوشی اغلب بیماران و افرادی که میزان موفقیت این تکنیک در آنان بالا است استفاده کرد و ایمنی و سلامتی آنان را ارتقاء داد.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید