آیا بازسازی دندان امکان پذیر است؟

دندان

بازسازی دندان راهی برای تغییر شکل، رنگ و موقعیت دندان‌های شما در داخل دهان است تا از این طریق بافت های از دست رفته ترمیم شوند. فرایند بازسازی می تواند دندان و بافت های مختلف دهان که در اثر پوسیدگی و بیماری های مختلف از دست رفته را ترمیم کند. همه انسان ها شایسته لبخندی زیبا، دندان های سالم و درخشان هستند؛ به همین خاطر مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان حائز اهمیت است؛ اما با افزایش سن دندان ها تیره شده یا ترک های ریز بر می دارند و در بدترین حالت دچار پوسیدگی می شوند.

در این زمان فرد دندان خود را از دست داده و عملکرد طبیعی دهان و دستگاه گوارش نیز با اختلال مواجه می شود. پزشک در فرایند بازسازی دندان مجموعه ای از اقدامات را برای بازسازی یک یا چند دندان انجام خواهد داد تا بافت های مصنوعی جایگزین دندان آسیب دیده گردند.

دندانپزشک با توجه به وضعیت جسمانی و شرایط دهان و دندان وی سعی می کند بهترین روش ها و راه حل ها را برای ترمیم بافت آسیب دیده توصیه کند. با اینکه ترمیم و بازسازی دندان فرایند ارزان قیمتی نیست، اما برای جلوگیری از آسیب بیشتر به سایر بافتهای داخل دهان لازم و ضروری است. رعایت بهداشت دهان و دندان معاینه منظم دندانپزشک به شما این امکان را می دهد تا سلامت و زیبایی دندان های خود را برای مدت طولانی حفظ کنید.

اکثر روکش ها مورد نیاز هستند زیرا دندان دارای پوسیدگی عمیق و یا ترک است اما پرکردن دندان به اندازه کافی ترمیم نمی کند. اگر قرار بود در این دندان ها پرکننده قرار داده شود، احتمال مشکلات بعدی افزایش می یابد. به همین دلیل است که این دندان ها با پرکننده و روکش انباشته درمان می شوند. پوسیدگی و/یا ترک برداشته می‌شود و با انباشته‌ای که از یک ماده کامپوزیت تشکیل شده و به دندان می‌چسبد جایگزین می‌شود. تجمع و روکش دندان را تقویت کرده و آن را به شکل و اندازه اصلی خود باز می گرداند.

 

بازسازی دندان چیست؟

هنگامی که بافت دندان دچار پوسیدگی شود و یا ساختمان آن به کلی از بین رود، دندانپزشک با روش ها و ابزارآلات مختلفی سعی می کند این بافت آسیب دیده را ترمیم و حتی جایگزین نماید. دندانپزشک گاهی از کامپوزیت، پروتزهای فلزی، مواد سرامیکی و… برای ترمیم بافت از بین رفته یا آسیب دیده استفاده می کند. در مواردی پزشک ناچار است به بافت های عمیق دندان همچون ریشه نفوذ کند و در صورت لزوم از پست کانال استفاده نماید.

در حال حاضر روش های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که آن ها می توان دندان پوسیده یا شکسته ترمیم کرد. عمدتا ماده ای که برای ترمیم دندان استفاده می شود، نوعی کامپوزیت است که دارای مقاومت، طول عمر و قیمت مناسب می باشد.

ترمیم دندان علاوه بر اینکه عملکرد طبیعی دندان های را بازیابی می کند، از بروز آسیب های اضافی ناشی از پوسیدگی جلوگیری می کند. همچنین این فرایند می توانند ظاهر دندان ها تغییر دهد و لبخند جذاب و زیبایی را به بیمار اعطا کند.

 

ترمیم دندان چقدر طول می کشد؟

بسته به وضعیت و شیوه توصیه شده برای بازسازی دندان فرد باید چند جلسه به مطب دنداپزشکی مراجعه نماید. دندانپزشک در هر جلسه بخشی از سیکل درمان را پیش می برد که در زمان ویزیت و معاینه اولیه تمام مراحل درمان را به طور کامل برای بیمار تشریح کرده است. در طول درمان و ترمیم دندانپزشکان دندان‌ها ی آسیب دیده را به‌گونه‌ای ترمیم می کند که بیمار قادر باشد غذا بخورد، صحبت کند.

در برخی موارد آماده سازی و پر کردن دندان در یک جلسه انجام می شود اما به طور کلی زمان انجام فرایند ترمیمی به اندازه و تعداد بیلد آپ های مورد نیاز بستگی دارد. بر همین اساس مدت زمان این فرایند می تواند از 30 دقیقه تا 2 ساعت متغیر باشد.

 

انواع بازسازی دندان

شیوه های مختلفی برای بازسازی دندان وجود دارد که می تواند به طور همزمان ظاهر و عملکرد دندان ها را بازیابی کند. نحوه بازسازی دندان با توجه به نوع و دامنه آسیب دندانی شما تعیین می شود.

• پرکردن دندان

از این شیوه برای پر کردن حفره های استفاده می شود که در اثر پوسیدگی و سایش بر روی دندان ایجاد می شود. پرکردن دندان رایج ترین روش باز سازی بافت دندان محسوب می گردد که غالبا عصب و ریشه آسیب خاصی ندیده است. پر کردن دندان در مطب دندانپزشکی انجام شده و نیازی به مراقبت متخصص ندارد.

در این فرایند دندانپزشک پوسیدگی دندان را تمیز کرده و حفره را پر می کند؛ سپس با کمک چندین ماده مختلف همچون آمالگام نقره یا رزین کامپوزیت داخل حفره را پر می نماید.

اگر دندان آسیب دیده جلوی دهان باشد و هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن به طور کامل یا قسمتی از آن قابل رویت باشد، دندانپزشک از مواد همرنگ دندان را برای پر کردن و ترمیم بافت آسیب دیده استفاده می کند.

 

• تاج ها

تاج بخش سطحی و بیرونی دندان است که وظیفه هضم و خرد کردن تکه های غذا را بر عهده دارد؛ همچنین از بافت های عمیق و ریشه نیز محافظت می کند. این بخش بیرونی بیشتر از سایر قسمت های دندان دچار فرسودگی و آسیب می شود بر همین اساس نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.

هنگامی که تاج دندان آسیب ببیند یا دچار پوسیدگی شود؛ دنداپزشک برای ترمیم این بخش از انواع روکش ها به عنوان کلاهک استفاده می کند. این روکش های بر روی کل دندان قرار می گیرند و برای حفاظت از دندان هایی با حفره های بیش از حد بزرگ پر شده، دندان های ضعیف یا ترک خورده، دندان های فرسوده، یک دندان آسیب پذیر بعد از کانال ریشه و… استفاده می شود.

دندانپزشکان عمدتا از دو نوع روکش برای باز سازی تاج دندان استفاده می کند که برخی از آنها در مطب خود ساخته و نصب می شوند؛ و نوعی دیگر این روکش ها از روی قالبی که دندانپزشک از دندان ها بر می دارد در آزمایشگاه ساخته می شوند.

• ایمپلنت ها

ایمپلنت در واقع بافت و ریشه های مصنوعی هستند که جایگزین دندان های از بین رفته می شوند و که توسط تاج یا بریج در داخل دهان و لثه تثبت می گردند. با اینکه ایمپلنت شبیه دندان های طبیعی است اما دوره درمان آن طولانی بوده و هزینه بیشتری را می طلبد.

جراحان دهان و دندان وظیفه کاشت ایمپلنت را بر عهده دارند که در این شیوه ترمیمی از دو مدل استفاده می کنند:

1. ایمپلنت اندوستال

در این شیوه ریشه مصنوعی یا همان پیچ فلزی استخوان فک سوراخ می کند و با این بافت سخت پیوند برقرار می کند.

2. ایمپلنت ساب پریوستئال

در این روش ریشه مصنوعی روی استخوان فک یا بالای آن قرار می گیرد؛ چرا که استخوان فک سلامت و استحکام کافی برای نگه داشتن ایمپلنت اندوستال را ندارد.

3. بریج (پروتز پارسیل ثابت)

بریج ها دندان های مصنوعی (پونتیک) هستند که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شوند. آنها توسط تاج هایی بر روی دندان های اطراف (اباتمنت) متصل می شوند که ظاهر و عملکرد مشابه دندان های طبیعی دارند. بریج معمول از جنس پرسلن ساخته می شوند که با رنگ دندان های طبیعی مطابقت بسیار زیادی دارد.

در فرایند ترمیم و بازسازی دندان به کمک بریج ممکن است دندانپزشک دندان های سالم دو طرف بافت آسیب دیده را با روکش هایی بپوشاند تا بدین وسیله پل میانی را در جای خود محکم کند. همچنین در برخی موارد ممکن است دندانپزشک برای حمایت از بافت آسیب دیده و ترمیم شده از ایمپلنت های زیر دندانی استفاده کند.

4. دندان مصنوعی

دندان مصنوعی در حقیقت پروتزهای متحرکی هستند به جای دندان های از دست رفته استفاده می شوند؛ و دقیقاً شبیه دندان ها طبیعی عمل می کنند. چنانچه فرد تمام دندان های خود را به دلیل آسیب، پوسیدگی یا بیماری لثه از دست باشد می تواند از دندان مصنوعی استفاده کند.

هزینه ترمیم دندان چقدر است؟

هزینه ترمیم دندان به عواملی مختلفی بستگی دارد که در جلسه اولیه دستیار دندانپزشک پس از معاینه و بررسی وضعیت دندان ها هزینه تقریبی را با توجه شیوه درمانی مشخص می کند. واکنش آلرژیک، شکل نامنظم دندان ها، موقعیت غیر طبیعی یونیت دندان، اندازه نامناسب دندان ها، میزان پوسیدگی دندان،

آسیب شدید دندان توسط پوسیدگی عمیق و نقض رنگ بخش مینای دندان همگی جزو عواملی هستند که در تعیین دقیق هزینه بیلد تاپ دندان نقش اساسی و مهمی دارند.

اگر برای پر کردن و هزینه ترمیم دندان از طرح های بیمه سلامت استفاده می کنید؛ بهتر است این مسئله را در جلسه اول به پزشک اطلاع دهید. چرا که ممکن است بیمه قسمتی از هزینه ترمیم دندان را بپردازند که در این صورت هزینه بازسازی دندان برای بیمار سبک تر خواهد بود.

راه کارهای خانگی برای سلامت دندان های طبیعی

هیچ بافت مصنوعی نمی تواند جایگزین مناسبی برای دندان های طبیعی انسان باشد، برهمین اساس دندان پزشکان در وهله اول توصیه می کنند از دندان های خود در برابر پوسیدگی محافظت نمایید. راهکارهایی که باید در خانه برای تقویت و حفظ سلامت دهان و دندان امتحان کنید عبارتند از:

1. به طور مرتب با خمیر دندان های حاوی مواد معدنی مانند خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

2. برای افزایش تولید بزاق، آدامس های بدون قند بجوید؛ چرا که این ادامس ها به خنثی کردن اسیدهایی مخرب دندان کمک می کند.

3. در طول روز آب بنوشید و بدن خود را در حالت هیدراته نگه دارید.

4. از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین که مینای دندان را فرسایش می دهند خودداری کنید.

مزایای Buildup چیست؟

روش های مختلف بازسازی دندان دارای جوانب مثبت متعددی است که در این بخش به طور خلاصه به آن خواهیم پرداخت:

1. ترمیم کامل دندان

هدف اصلی فرآیندهای مختلف استفاده شده برای بازسازی دندان ، حفظ سلامت، زیبایی و عملکرد دندان بیمار است؛ بنابراین، بازسازی دندان آسیب دیده ریشه ها و دندان های سالم فرد را از فرسایش و خرابی حفظ می کند.

2. اثر زیبایی شناختی

با کمک ترمیم و بازسازی دندان آسیب دیده، نه تنها عملکرد این بافت را به میزان بسیار زیادی بازیابی می کند؛ بلکه یک اثر زیبایی شناختی نیز در پی دارد. به لطف مواد با کیفیت استفاده شده برای پرکردن بافت آسیب دیده، رنگ دندان با سایر دندان های همسایه تفاوتی نخواهد داشت

3. ترمیم همزمان چند دندان

در یک جلسه دندانپزشک می تواند چندین دندان را به طور همزمان ترمیم کند؛ بنابراین، در یک تایم مشخص می توانید از شر مشکلات مزبوط به حفره دهان و بافت های آسیب دیده آن خلاص شوید.

4. ماندگاری بالا

دندان بازیابی شده از استحکام بالایی برخوردار است و نسبت به دندان های سالم از سطح کیفی و مقاومتی پایینی برخوردار نیست. با تغذیه صحیح و مراقبت های اصولی و توجه توصیه های پزشک، دندان های ترمیم شده می توانند تا سال های بسیار طولانی دوام داشته باشند.

شایان ذکر است این عامل به کیفیت موادی که پزشک برای ساخت دندان استفاده می کند و همچنین به تجربه و حرفه ای بودن وی بستگی دارد؛ اما بیماران با رعایت تمام توصیه های ارائه شده توسط پزشک نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند. چرا که با یک ضربه قوی یا سایر اقدامات مکانیکی، ممکن است دندان دوباره ترک بخورد و تا حدی فرو بریزد.

کلام آخر

یبلد آپ یا ایجاد هسته یکی از روش های رایج دندانپزشکی است که برای بازسازی و ترمیم دندان هایی استفاده می شود به طور کامل از بین رفته اند. در این شیوه پزشک که از یک ماده پرکننده مخصوص برای جایگزینی ساختار دندانی استفاده می‌کند که به طور کامل از بین رفته است. این ماده می تواند از تاج دندان پس از کانال ریشه حمایت کند.

در فرایند یبلد آپ دندان دهان و بافت نرم آن آمادگی لازم برای پشتیبانی دائمی از تاج دندان مصنوعی را کسب می کند. به عبارت بهتر اگر در داخل دهان یک دندان پوسیده وجود داشته باشد، به مرور زمان پوسیدگی یا عفونت به ریشه دندان آسیب دیده یا سایر بافت های سالم رخنه خواهد کرد. در این حالت برای محافظت از سایر بافت های سالم و بازسازی دندان آسیب دیده از بیلد آب دندان استفاده می شود.

به خاطر داشته باشید همیشه برای ترمیم یا جایگزینی تاج و دندان آسیب دیده نیازی به ایجاد هسته نیست. دندان‌هایی که آسیب ساختاری قابل توجهی ندارند، تنها از طریق پر کردن و نصب روکش می توان آنها را باز سازی کرد.

 

آیا بیلد آب دندان یک فرایند با درد زیاد است؟

متخصصان دندانپزشکی عمدتا در فرایند بازسازی دندان از مواد از بی حس کننده موضعی استفاده می کنند. پس هنگامی که پزشک در حال ترمیم دندان آسیب دیده است شما چیزی احساس نخواهید کرد. شاید هنگامی که داروی بیهوشی از بین رفت، ممکن است برای یک یا دو روز بعد از عمل کمی احساس ناراحتی کنید، اما این مسئله مدت زیادی طول نمی کشد.

هزینه ترمیم دندان چقدر است؟

هزینه بازسازی دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد، بنابراین بهتر است قبل از انجام این فرایند در مورد تامین هزینه بیلد آب با پزشک خود صحبت کنید. عمدتا دستیار دندانپزشک در جلسه معاینه و ویزیت اولیه 15 تا 30 دقیقه‌ در مورد انواع شیوه ترمیمی مطابق با نیاز شما صحبت خواهد کرد و هزینه های این فرایند های را به طور کامل برای شما ترسیم خواهد نمود.

منبع : دندان پزشکی یوسف بالوی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه