آیا از نظر اخلاقی وظیفه دارم بیماری که اچ‌آی‌وی مثبت است را درمان کنم؟

آیا از نظر اخلاقی وظیفه دارم بیماری که اچ‌آی‌وی مثبت است را درمان کنم؟

سؤال: بیماری که از دندان‌درد شکایت داشت برای درمان اورژانسی با مطب من تماس گرفت. شکایت اصلی بیمار، درد شدید در یک ربع فک است و معاینه‌ی من نشان داد دندان دوم مولار بیمار به شکل بدی شکسته و دندان مخالف آن هم کشیده شده است. تشخیص افتراقی و طرح درمان من، شامل کشیدن یا درمان ریشه‌ی دندان به همراه ایمپلنت کردن دندان مخالف است. قبل از اینکه جایگزین‌های درمانی را به بیمار شرح دهم، بررسی سوابق پزشکی او نشان داد اچ‌آی‌وی مثبت است. آیا می‌توانم او را به دندان‌پزشک دیگری ارجاع دهم؟

پاسخ: بخشی از کد رفتار حرفه‌ای و اصول اخلاقی انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (کد ADA) می‌گوید: «اگرچه دندان‌پزشکان هنگام ارائه‌ی خدمت به مردم، می‌توانند صلاحدیدهایی را در پذیرش بیمار اعمال کنند نباید از پذیرفتن آن‌ها در مطب یا ارائه‌ی خدمات به دلیل نژاد، مرام و مسلک، رنگ پوست، جنسیت یا ملیت خودداری ورزند.»

نظریه‌ی مشورتی کد ADA به طور مشخص به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی و سایر بیماری‌های خونی اشاره می‌کند. این نظریه می‌گوید: «دندان‌پزشک در مجموع وظیفه دارد خدمات درمانی را به افرادی که به آن‌ها نیاز دارند ارائه دهد. تصمیم بر عدم درمان بیمار، فقط به این دلیل که او به اچ‌آی‌وی، هپاتیت بی یا سی یا سایر بیماری‌های خونی مبتلا است، کاری غیراخلاقی است. تصمیم‌گیری برای نوع درمان دندان‌پزشکی و ارجاع این قبیل بیماران باید بر همان مبنایی باشد که برای سایر بیماران تصمیم‌گیری می‌شود؛ بنابراین دندان‌پزشک باید بررسی کند که آیا نیاز به مهارت‌ها، دانش، تجهیزات یا تجربیات دیگری برای مدیریت این موضوع دارد؟ او همچنین باید بعد از مشورت با پزشک بیمار، در مورد اینکه ممکن است وضعیت سلامتی او با درمان دندان‌پزشکی رو به وخامت رود تصمیم‌ بگیرد.

مدیریت درست این شرایط، درمان بیمار همانند هر بیمار دیگر، بدون توجه مثبت بودن اچ‌آی‌وی او است. دندان‌پزشک اخلاق‌مدار باید به این بیمار تشخیص، گزینه‌های درمانی و جایگزین درست آن‌ها را پیش روی او گذاشته، درمان ضروری را انجام داده و توصیه‌های درمانی بعدی را به او ارائه دهد. اگر این بیمار به ارجاع نیاز دارد، این کار باید بر اساس نیازهای تشخیصی و درمانی او انجام گیرد و نه بر اساس اچ‌آی‌وی مثبت بودن او. علاوه بر این بنا بر کد ADA ضروری است حریم خصوصی بیمار در زمینه‌ی اطلاعات پزشکی او حفظ شود.

*«گاهِ اخلاق» توسط اعضاء شورای اخلاق، امور قضایی و آئین‌نامه انجمن دندان‌پزشکی آمریکا با همکاری ژورنال این انجمن تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه