آشنایی با تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت دندان

کامپوزیت

به گزارش خبرگزاری اول دنت، ونیرهای کامپوزیت فقط در یک جلسه روی دندان ها نصب می شوند. در کمتر از یک ساعت ، دندانپزشک می تواند روی دندان ها رزین کامپوزیتی تشکیل داده و آنها را صیقل دهد تا الگوی لبخند بیمار اصلاح شود.

روکش های لمینت  دندان سرامیکی برای نصب حداقل به دو جلسه زمان نیاز دارند. در اولین جلسه ، دندانپزشک دندان ها را آماده کرده و روی آنها ها قالب گیری میکند.

تقریبا حدود 2 هفته طول می کشد تا آزمایشگاه لمینت های سفالی سفارشی را برای دندان های بیمار تولید کند. سپس ، در یک جلسه دیگر ، دندانپزشک یک لایه نازک از لمینت را به دندان ها متصل می کند.

رزین کامپوزیت روی لایه های دندان قرار می گیرد و شکل ، طول و رنگ آنها را اصلاح می کند. در بیشتر موارد ، روکش های کامپوزیت یک روش تهاجمی کمتر از لمینیت دندان است.

زیرا در این روش درمانی برخلاف لمینت دندان ، ساختار بافت دندان آسیب نمی بیند. در مراحل کاشت کامپوزیت ونیر نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و دندانپزشک می تواند رزین کامپوزیت را مستقیماً روی دندانهای بیمار قرار دهد و ایجاد پیوند نماید.

در مراحل کاشت لمینت سرامیکی ، مینای دندان باید به ضخامت روکش های چینی تراشیده شود. با بریدن دندان ها ، پوسته های لمینت پیوند محکم تری با مینای دندان ایجاد می کنند و دوام و دوام آنها افزایش می یابد. اما ، از آنجا که کاشت مینای دندان در روش لمینیت بخشی از آن برداشته شده است، بیمار دیگر نمی تواند از دندان های طبیعی خود بدون روکش استفاده کند. فرآیند کاشت لمینت سرامیکی برگشت ناپذیر است.

دوام و طول عمر لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. اگر بیمار به خوبی از ورقه ورقه های خود مراقبت کند ؛ لمینت ها بیش از 12 سال روی دندان های بیمار باقی می مانند. اگر عمر کامپوزیت دندان در بهترین شرایط بین 5 تا 7 سال باشد.

مقاومت لمینت سرامیکی از کامپوزیت دندان بیشتر است. ورقه ورقه ها در یک فرآیند خاص با تکنیک های بسیار پیشرفته در آزمایشگاه ساخته می شوند. با استفاده از فن آوری های پیشرفته ، لمینت ها بسیار مقاوم و مقاوم در برابر ضربه و زردی شده اند. اگر کامپوزیت ها سریعتر زرد شوند و فشار زیادی به آنها وارد شود ؛ آنها ممکن است شکسته و فرسوده شوند.

از نظر قیمت نیز برای بیمارانی است که می خواهند طرح لبخند خود را اصلاح کنند. این خیلی مهمه. قیمت کامپوزیت دندان ارزان تر از لمینت سرامیکی است که می تواند تنها مزیت روکش کامپوزیت نسبت به روکش لمینت باشد.

از آنجا که رزین های کامپوزیت معمولاً در کارخانه ها با قیمت پایین تری تولید و به بازار عرضه می شوند و مراحل نصب آنها در یک جلسه و به راحتی انجام می شود ؛ هزینه نهایی اصلاح طرح لبخند کامپوزیت بسیار کمتر از لمینت روکش است.

 

چه مشکلاتی با ارتودنسی دندان برطرف میشود؟

ارتودنسی دندان یکی از پر کاربردترین روشهای درمانی در دندانپزشکی است و با استفاده از آن میتوان مشکلاتی از قبیل جلو بودن فک پایین ، جلو بودن فک بالا ، شلوغی دندان ها ، کج شدن دندان ها یا عدم انطباق فک را برطرف کرد.

در حقیقت ارتودنسی دندان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا کمبود ردیف دندان یا ناهنجاری به شکل فک می تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.

قرارگیری نامناسب دندانها ، دسترسی مسواک به آنها را غیرممکن می کند و یا کشیدن نخ دندان همراه با درد است ، و این منجر به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، به ویژه در قسمت های دهان که این مشکلات وجود دارد ، می شود و می تواند سلامت عمومی را تحت تأثیر قرار دهد. شما را تحت تأثیر قرار دهد.

با استفاده از ارتودنسی دندان شما میتوانید به درمان های زیر بپردازید:

درمان دندانهای فاصله دار

موقعیت آرواره ها و دندان ها را اصلاح کنید تا از تراز بودن و موقعیت صحیح آنها اطمینان حاصل شود

صاف کردن دندان های کج

بهبود عملکرد دهان و دندان برای مثال جهت غذا خوردن و جویدن آن

 

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

درمان ریشه دندان نوعی درمان دندانپزشکی است که برای تخلیه و درمان بافت عفونی دندان انجام می شود. با ایجاد و پیشرفت پوسیدگی، باکتری ها بافت داخل پالپ دندان را که شامل اعصاب و شریان ها می شود، تحریک می کنند و در این مرحله فرد احساس درد می کند. پس از درمان تخصصی عصب کشی، احساس درد از بین می رود و احتمال عفونت مجدد کانال دندان بسیار کاهش می یابد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از عوامل اصلی عفونت های دهان است. سیگار کشیدن و عدم استفاده از فلوراید می تواند باعث ایجاد حفره روی دندان، خشکی دهان، مشکلات لثه و حفره در ریشه دندان ها شود.

علت اصلی پوسیدگی دندان از دست دادن رباط پریودنتال است. به طور خلاصه، بیماری پریودنتال (PD) یک بیماری شدیدتر از بیماری لثه است که منجر به آسیب دائمی به لثه ها، بافت ها و استخوان اطراف دندان می شود.

 چکاپ ماهانه دندانپزشکی اطفال

معاینات منظم دندانپزشکی اطفال بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه برای کودک است. دندانپزشک در هر معاینه دندان های کودک شما را تمیز می کند و خطر پوسیدگی دندان را ارزیابی می کند. هر دندانپزشک روش متفاوتی برای بررسی دندان های کودک دارد.

در روند بررسی دندان های کودکان ، دندانپزشک ممکن است انواع اقدامات حفاظتی مانند استفاده از نخ دندان یا سیلانت و فلوراید درمانی را برای کاهش خطر پوسیدگی اعمال کند. روشهای رادیوگرافی اشعه ایکس و سایر روشهای تشخیصی نیز ممکن است در معاینه دندانپزشکی کودک گنجانده شود.

پزشکان توصیه می کنند که اولین معاینه دندانپزشکی نوزاد به محض رویش اولین دندان و قبل از تولد نوزاد انجام شود. همچنین انتظار می رود دندان ها و لثه های نوزاد شما در یک معاینه کامل مورد بررسی کامل قرار گیرند.

دندانپزشکان معاینات منظم دندانپزشکی را در فواصل منظم هر 6 ماه به کودکان مدرسه توصیه می کنند. با این حال ، دندانپزشک شما ممکن است فواصل کوتاهتر یا معاینات مکرر را با در نظر گرفتن عوامل خطر برای سلامت دهان و دندان کودک شما توصیه کند.

 

 کاندید استفاده از روش دندانپزشکی با بیهوشی

افراد مبتلا به مشکلات کبدی ، کلیوی ، ریوی یا قلبی ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشند زیرا دارو ممکن است در بدن مدت بیشتری طول بکشد و اثر قوی تری داشته باشد. همچنین می تواند در افرادی که سابقه سکته مغزی ، بیماری آلزایمر ، پارکینسون ، تیروئید یا بیماری روانی یا زنان باردار دارند خطرناک باشد. اگر دچار ریفلاکس اسید ، عفونت یا گلودرد دهان ، آلرژی ، حالت تهوع شدید یا داروهای دیگر مانند قرص های خواب آور یا دارو هستید ، حتماً به دندانپزشک اطلاع دهید.

دندانپزشکی با بیهوشی خطر بیشتری برای این افراد دارد:

افراد چاق مبتلا به تشنج افراد با فشار خون بالا افرادی که مشکلات قلبی دارند کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری

قبل از انجام بیهوشی برای کودک خود ، لازم است با یک متخصص بیهوشی و متخصص اطفال مشورت کنید و در طول مشاوره ، باید تمام مشکلات کودک را بیان کنید.

قبل از انجام بیهوشی در حین مشاوره بیهوشی برای درمان های دندانپزشکی ، حتماً به متخصص بیهوشی و متخصص اطفال در مورد سابقه هرگونه دارو ، سابقه آلرژی و بیماری و حتی استفاده از داروهای گیاهی بگویید.

اگر یک روز قبل از عمل کودک سرماخوردگی و سرفه شدید ، آبریزش بینی و تب داشت ، حتماً این موضوع را به پزشک متخصص اطفال یا بیهوشی اطلاع دهید ، زیرا ممکن است این عمل به بعد از بهبودی کودک موکول شود.

قبل و بعد از جراحی حتماً دستورالعمل های پزشک خود را در مورد خوردن و آشامیدن دنبال کنید. کودک باید قبل از عمل ناشتا باشد و 8 ساعت قبل از عمل شیر و غذاهای جامد مصرف نکرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه