اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آزار جنسی در دندانپزشکی
آزار جنسی در دندانپزشکی

آزار جنسی در دندانپزشکی

فهرست مطالب

در دندان پزشکی هم مانند کسب و کارهای دیگر امکان آزار جنسی وجود دارد و این مطلب صرفا جهت آگاه سازی آزار جنسی در دندانپزشکی میباشد. به بهانه صحبت و درد و دل با یکی از دوستان دندانپزشکم مبنی بر شرایط و اتفاقات داخل محیط های دندانپزشکی در تیم تحریریه اول­دنت تصمیم گرفتیم به صورت جامع مشکلات دندانپزشکان و مواردی که برای آنها در محیط کار هست را بررسی کنیم. در ابتدا باید مزاحمت های جنسی را تعریف کرد.

meمزاحمت های جنسی را میتوان هر عمل، حرف یا اقدامی که به دلیل جنس فرد بر او تحمیل شود، مزاحمت های جنسی در محل کار اشکال مختلفی دارد، شایع ترین رفتارها شامل: نحوه نگاه کردن ها، متلک های کلامی و یا حتی اظهار نظرهای ناخوشایندی در مورد وزن، نحوه پوشش، سن، خانواده و موارد مشابه  و تماس های فیزیکی  وجود دارد. در بسیاری از کشورها آزار جنسی عملی غیر قانونی به حساب می­آید. در آمریکا کمیسیون برابری فرصت های شغلی (eeoc)  هرگونه آزار قراردادن فرد متقاضی کار یا کارمند به دلیل جنسیت را غیر قانونی میداند و آخرین نمونه هم  می­توان شکایت یک از مدیران تسلا از ایلان ماسک هست.

آزار جنسی در دندانپزشکی به همکاران و منشی کلینیک ها

در ایران و دندانپزشکی ها تصور اغلب افراد آزار و اذیت دندانپزشکان مرد نسبت به همکاران و دستیاران زن خود و یا مراجعه کنندگان دانست یا شکایت های متعددی از سوی پزشکان خانم نسبت به بیماران خود اعلام می­شود، به طور مثال بیشترین گلایه دندانپزشکان خانم تماس جسمی بیماران و یا پشنهاد دریافت شماره تماس در پایان کار آنهاست.

آزار جنسی در دندانپزشکی

اما این تمام ماجرا نیست دندانپزشکان آقا هم موارد مشابه ای را بیان می­کنند. و علاوه بر موارد فوق از مشکلات و دغدغه های ناشی از استخدام و همکاری با پرسنل میگویند، مواردی همچون تعدادی از دستیاران در ابتدا بیان می­کنند که فقط با دندانپزشک آقا همکاری می­کنند و یا در هنگام استخدام تعداد تماس های بیشماری مبنی بر کمک مالی در ازای کارهای غیر از همکاری دندانپزشکی دانست.

در پایان باید گفت فرد مزاحم جنسی میتواند آقا یا خانم باشد. می­تواند مدیر، همکار، کارمند، مشتری و یا هر شخص دیگری باشد. در هر صورت مطابق با قوانین جهانی کار این وظیفه کارفرماست که آزارهای جنسی محیط کار را حذف نماید و هر فردی که در محیط کار مورد آزار جنسی قرار گرفت می­تواند بر اساس قوانین شرع مقدس و نظام جمهوری اسلامی به مراجع ذیصلاح مراجعه کند.

 

در قوانین ایران و بر اساس ماده 619 قانون تعزیرات و مجازات بازدارنده اگر آزار اثبات شده کلامی باشد آزارگر به دو تا 6 ماه حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می­شود و اگر آزار جسمی باشد به موجب ماده 637 قانون فوق تا 99 ضربه شلاق محکوم خواهند شد، البته معمولا در مواردی که آزاردهنده بدون سابقه کیفری و یا عدم شناخت از قانون باشد با نوشتن تعهد و دریافت رضایت شاکی آزاد می­شوند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید