۶.۶ درصد ایرانی‌ها “سنگ دستگاه ادراری” دارند/ “گرگان” دارای کمترین آمار سنگ کلیه

ادرار

رئیس جامعه اورولوژی ایران با بیان این‌‌که از هر ۱۰۰ نفر ایرانی ۶.۶ نفر دچار سنگ ادراری هستند، گفت: استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار مربوط به سنگ کلیه را دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری اول دنت ، عباس بصیری امروز در نشست خبری جامعه اورولوژی ایران درباره شیوع بیماری‌های اورولوژی در کشور اظهار کرد: در 15 درصد از ازدواج‌ها ناباروری رخ می‌دهد و 50 درصد عامل ناباروری مردان و 50 درصد زنان هستند. واریکوسل یا واریس عروق بیضه و اختلالات اسپرم علت عمده ناباروری مردان است.

وی افزود: از هر 100 نفر جمعیت ایرانی، 6.6 نفر سنگ ادراری دارند. استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار مربوط به سنگ کلیه را دارد و پایین‌ترین آمار افراد دارای کلیه‌ سنگ‌ساز نیز در گرگان با شیوع 2.1 درصد است‌.

بصیری ادامه داد: آمار سنگ کلیه در مردان 1.6 برابر زنان است. همچنین بررسی‌ها نشان داده که تفاوتی در شیوع سنگ کلیه در مناطق روستایی و شهری وجود ندارد.

رئیس جامعه اورولوژی ایران تصریح کرد: 36 درصد جمعیت مبتلا به سنگ کلیه، دچار سنگ کلیه مکرر می‌شوند.

وی بیان کرد: امروزه درمان هر بیماری نیازمند کسب تخصص مربوطه است و در همین راستا، جامعه اورولوژی را تشکیل دادیم که یکی از جوامع علمی بسیار موفق کشور است و فعالیت‌های علمی خوبی در سطح کشور دارد. یکی از محورهای کنگره اورولوژی امسال، اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه‌ای و پزشکی قانونی است زیرا اهمیت دارد که پزشک بداند که با بیمار و پرستاران و همکاران خود چگونه رفتار کند و به بیمار اطلاعات ارائه کند زیرا هر بیمار، در خانواده خود نقشی دارد و باید در کنار سلامت جسمی، باید به سلامت روانی بیمار توجه کرد.

در ادامه غلامرضایی، دبیر علمی کنگره اورولوژی ایران اظهار کرد: جامعه اورولوژی ایران هر ساله در اردیبهشت ماه کنگره اورولوژی ایران را برگزار می‌کند. جامعه هدف این کنگره بالغ بر 1000 نفر از اعضای پزشکی و پرستاری هستند و در آن درمورد آخرین روش‌های تشخیص و درمان مشکلات اورولوژی بحث می‌شود و موضوعاتی همچون ارزیابی درمان در حوزه سرطان‌های دستگاه ادراری، مشکلات پروستات، ناباروری، ناتوانی جنسی و مشکلات اورولوژی در افراد مسن و هوش مصنوعی در اولووژی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: این کنگره از 19 تا 22 اردیبهشت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

حمید ارشدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه اظهار کرد: سعی ما در این کنگره بر این بوده که جامعه اورولوژی ایران، از تجارب جدید متخصصین داخلی و خارجی استفاده کند تا درمان بیماران به روش روز انجام شود. در سال جاری مجموعه بیماری‌هایی که گریبانگیر بزرگسالان و کودکان است مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: سنگ کلیه شایع‌ترین مشکل اورولوژی در کشور است که در کل کشور گسترده است و از کودکان زیر یکسال تا افراد سالمند دیده می‌شود و یکی از مناطق آندمیک سنگ کلیه در جهان، ایران است. در مردان بالای 55 سال نیز شایع‌ترین مشکل اورولوژی، غده خوش‌خیم و بدخیم پروستات است. عفونت‌های ادراری نیز یکی از بیماری‌های شایع اورولوژی هستند.

در ادامه دکتر محمدعلی زرگر، عضو جامعه اورولوژی ایران بیان کرد: زنان باردار ممکن است دچار برخی بیماری‌های حوزه اورولوژی مانند سرطان دستگاه ادراری و مشکلات کلیوی شوند و یکی از مباحث این کنگره بررسی نحوه درمان و مواجهه با زنان باردار دچار مشکلات اورولوژی است تا این افراد، بارداری سالم و بدون اضطرابی را تجربه کنند.

 

منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه