۴۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل تولید می‌شود

تجهیزات

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری اول دنت، بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی در مصلای تهران، بر ضرورت چابک‌سازی و‌ اصلاح ساختار حوزه های متولی حوزه دانش بنیان سلامت تاکید و اظهار کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان دارد و تسهیلات خوبی برای آنها دیده شده که باید عملیاتی شوند.

وی با بیان اینکه تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان، موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود، افزود: بالغ بر 20 کشور دنیا متقاضی دریافت دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند و چشم‌انداز ما صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر میدان دادن به جوانان در حوزه‌های دانش بنیان سلامت تاکید کرد و حضور آنان در این عرصه‌ را غنیمت شمرد.

وی بزرگترین سرمایه کشور را نیروی انسانی دانست و تاکید کرد: بعد از انقلاب توانستیم در همه حوزه‌های سلامت نیروی متخصص و توانمندی را تربیت کنیم که حضور آنان کشور را از هرگونه امداد بیرونی بی نیاز ساخته است.

عین‌اللهی به تلاش‌های دانشمندان ایرانی برای مقابله با ویروس کرونا و تولید واکسن در داخل کشور اشاره و تصریح کرد: اکنون پلتفرم‌های تولید واکسن کرونا در کشور وجود دارد و ما در حالی توانستیم بر ویروس کرونا فائق آییم که مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا در کشورهای پیشرفته قابل توجه است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کرونا معیار خوبی برای اندازه‌گیری اقتدار سلامت کشورها بود، گفت: همچنان بسیاری از کشورها گرفتار این ویروس هستند. اما، شرایط کشور ما به گونه‌ای است که به واسطه واکسیناسیون سراسری، از بحران کرونا عبور کردیم.

وزیر بهداشت گفت: باعث افتخار است که اکنون بالای 75 درصد از مردم در گروه‌های هدف واکسینه شده‌اند و این در حالی بود که برخی کشورها در زمان شیوع و گسترش همه‌گیری از ارسال واکسن به ما سر باز زدند.

عین‌اللهی با بیان اینکه پیشرفت ایران اسلامی به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان متوقف نشد، گفت: تحریم‌ها باعث شد بتوانیم روی پای خودمان بایستیم؛ به طوری که بسیاری از کشورهای دوست، درخواست همکاری با کشور ما را دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی را پیشرفت همه جانبه در حوزه سلامت دانست و عنوان کرد و‌ گفت: قبل از انقلاب شاهد حضور پزشکان خارجی از کشورهایی همچون هند، بنگلادش و پاکستان در ایران بودیم و شرایط به گونه‌ای بود که مردم عزیزمان برای انجام خدمات درمانی به خارج از کشور اعزام می‌شدند.

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب اسلامی تنها 8 دانشگاه علوم پزشکی در ایران فعالیت داشت اما امروز این تعداد به 68 دانشگاه و دانشکده، 850 مرکز تحقیقاتی و 25 دانشکده داروسازی در ایران افزایش یافته است و از 20 کشور دنیا برای بهره‌مندی و دریافت محصولات درمانی از ما درخواست همکاری دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه دارو تاکید کرد: اکنون تنها یک درصد از داروهای مورد نیاز کشور وارداتی است که  امیدواریم بتوانیم در این عرصه به خودکفایی کامل برسیم‌.

وی در تشریح وضعیت تجهیزات پزشکی و تولید آن در کشور گفت: در حال حاضر 40 درصد از تجهیزات پزشکی همچون ماشین‌های بیهوشی، دیالیز و ونتیلاتور در کشور تولید می‌شود که باید با برنامه ریزی این آمار ارتقا پیدا کند.

وزیر بهداشت به جایگاه صنعت دارو در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه تأمین نیازهای دارویی کشور، 99 درصد خودکفایی ایجاد شده است.

وی افزود: سیاست وزارت بهداشت، حمایت از تولیدات داخلی است که البته این تولید باید همراه با تأمین نیاز داخلی و کیفیت محصول باشد. در این صورت، هیچ گونه واردات محصول و کالای مشابه را نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه