۲۰ توصیه‌ ضروری تغذیه‌ای برای حفظ سلامتی در عید نوروز و ماه مبارک رمضان

تغذیه

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای برای حفظ سلامتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان پرداخت.

دکتر غزاله اسلامیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری اول دنت با بیان اینکه آغاز سال 1402 با تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز همراه است و این مناسبت‌ها نقش مهمی در تغییرات الگوی غذایی افراد دارند، اظهار کرد: رعایت نکات تغذیه‌ای در این ایام می‌تواند در ارتقای سطح سلامت افراد تأثیرگذار باشد. با توجه به اینکه در ایام نوروز، دریافت مواد غذایی شیرین مانند شکلات و شیرینی بیشتر از سایر روزهای سال است، رعایت اعتدال در دریافت این مواد غذایی پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: عدم رعایت اعتدال در دریافت مواد غذایی ممکن است منجر به اضافه‌وزن و افزایش قند خون افراد شود و از طرفی شکلات‌ها و شیرینی‌ها مواد مغذی مفیدی برای بدن فراهم نمی‌‌کنند. در مورد دریافت آجیل‌ها، نکته قابل توجه این است که می‌بایست به میزانی دریافت شوند که منجر به افزایش وزن نشوند.

اسلامیان ادامه داد: در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع باید رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع به معنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی است که در 6 گروه اصلی غذایی نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه‌ها قرار دارند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: مواد غذایی در هر گروه دارای ارزش غذایی تقریبا یکسان هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد.

او به مردم توصیه کرد که فعالیت بدنی را از همین تعطیلات سال جدید شروع کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: به مسافران نورورزی توصیه می‌شود که از یخچال‌های مسافرتی برای نگهداری مواد غذایی فاسدشدنی استفاده کنند و در رستوران‌ها و مکان‌های دارای مجوز بهداشتی غذا مصرف کنند.

وی با اشاره به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان تصریح کرد: به روزه‌داران توصیه می‌شود در وعده سحر از مواد غذایی شیرین استفاده نکنند چون ممکن است منجر به افت سریع قند خون در ساعات ابتدایی صبح شود و فرد خیلی سریع احساس گرسنگی کند. انتخاب آجیل‌ها در وعده غذایی سحر به دلیل فیبر بالایی که دارد می‌تواند منجر به احساس سیری در افراد شود.

اسلامیان گفت: مصرف میوه و سبزی را در سال جدید افرایش دهید؛ هرگز از یاد نبرید که میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که با ترکیبات سمی که در بدن ایجاد شده یا از محیط به بدن وارد می‌شود مقابله می‌کنند. هرچه‌قدر مقدار و نوع سبزیجات مصرفی بیشتر باشد سیستم ایمنی شما قوی‌تر خواهد بود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: به روزه‌داران توصیه می‌شود پس از یک افطار سبک، نیم ساعت پیاده‌روی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه