۱۰درصد دانشجویان دندان‌پزشکی، انتقالی از خارج کشور هستند!

۱۰درصد دانشجویان دندان‌پزشکی، انتقالی از خارج کشور هستند!

به گزارش دندانه : ۱۰درصد دانشجویان دندان‌پزشکی، انتقالی از خارج کشور هستند!

۱۰درصد دانشجویان دندان‌پزشکی، انتقالی از خارج کشور هستند! به ازای هر ۱۰نفر از کل دانشجویان دندان‌پزشکی و پزشکی در دانشگاه‌های کشور یک نفر دانشجو از خارج به داخل انتقال یافته است.
نسبت دانشجویان انتقالی رشته‌های پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از خارج به داخل به کل ثبت‌نام‌شدگان همین رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور، حدود ۱۰ درصد است.

ایسکانیوز: ۱۰درصد دانشجویان دندان‌پزشکی، انتقالی از خارج کشور هستند! مشکلات اقتصادی و گرانی نرخ ارز در سال‌های اخیر سبب افزایش درخواست‌ها برای انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران شده و شیوع بیماری کرونا و اخیرا جنگ روسیه و اوکراین هم بر این مشکلات افزوده است. اما انتقال این دانشجویان به داخل کشور بدون توجه به سطح علمی و توانایی‌های افراد، به خصوص در رشته‌-محل‌های پرمتقاضی، می‌تواند کیفیت آموزش در برخی رشته‌های پراهمیت مانند پزشکی را به خطر بیاندازد.

گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در سایر کشورها درخواست انتقال به دانشگاه‌های ایران داشته‌اند که با درخواست انتقال حدود پنج هزار و ۲۰۰ نفر (۸۴ درصد) از آنها موافقت شده است. نکته قابل توجه این است که چهار هزار و ۷۰۰ نفر از دانشجویان اننتقالی در سه رشته پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مشغول به تحصیل بوده‌اند.

۱۰درصد دانشجویان دندان‌پزشکی، انتقالی از خارج کشور هستند! در میان دانشجویان انتقالی گروه علوم پزشکی بیشترین سهم مربوط به رشته‌های دندانپزشکی (حدود ۴۴ درصد)، پزشکی (حدود ۳۵ درصد) و داروسازی (نزدیک به ۱۹ درصد کل دانشجویان) است. به عبارتی دیگر از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ جمعاً حدود چهار هزار و ۷۰۰ نفر دانشجو در رشته های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی به داخل منتقل شدند. یعنی در این بازه زمانی تقریباً به ازای هر ۱۰ نفر از کل دانشجویان ثبت نام شده در سه رشته فوق الذکر در دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و آزاد اسلامی) یک نفر دانشجو از خارج به داخل انتقال یافته است.

۱۰درصد دانشجویان دندان‌پزشکی، انتقالی از خارج کشور هستند! با فرض این که همه دانشجویان انتقالی در دانشگاه‌های کشور ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توان گفت نسبت دانشجویان انتقالی رشته‌های پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از خارج به داخل به کل ثبت‌نام‌شدگان همین رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور، حدود ۱۰ درصد است. یعنی تقریبا به ازای هر ۱۰ نفر دانشجوی ثبت‌نام شده در رشته‌های فوق‌الذکر در دانشگاه‌های کشور اعم از دولتی و آزاد اسلامی در مدت مشابه یک نفر دانشجوی ایرانی از خارج به داخل منتقل شده است.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا انتقال دانشجویان به داخل بدون دلایل منطقی، به خصوص در رشته‌های پرمتقاضی کشور مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که ارتباطی مستقیم با سلامت جامعه دارد، مغایر با عدالت آموزشی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه