کودکان انگلیسی ۸۵ روز در انتظار نوبت ویزیت دندان‌پزشکی می‌مانند

دندانه : کودکان انگلیسی ۸۵ روز در انتظار نوبت ویزیت دندان‌پزشکی می‌مانند

تعداد کودکانی که در انگلستان بیش از شش ماه در صف جراحی دندان تحت بیهوشی عمومی می‌مانند، در سه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است.

روزنامه گاردین در گزارشی که اواسط ماه ژوئن ۲۰۱۸ منتشر شده است اعلام کرد بنا بر آمار مراکز درمانی NHS تعداد کودکانی که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ برای انجام درمان‌های دندان‌پزشکی در صف معاینه هستند ۱۵ درصد بیشتر شده است. به طوری که سال ۲۰۱۷ کودکان به طور متوسط ۸۵ روز در صف انتظار دندان‌پزشکی می‌ماندند که این آمار ۱۳ روز از سال ۲۰۱۳ بیشتر است.

صف‌های طولانی انتظار بیماران پشت درب مطب‌های دندان‌پزشکی در NHS، سبب شده است سال به سال مردم بیشتری در نتیجه به تأخیر افتادن مراجعه به دندان‌پزشک، از درد دندان متوسل به تماس با اورژانس شوند. از طرف دیگر، عدم دسترسی به دندان‌پزشک در انگلستان، باعث شده مردم با استفاده از کیت‌های دندان‌پزشکی DIY) Do-it-yourself) به خود درمانی بپردازند. این کیت‌ها به این معنا که ابزاری در بازار رایج شده‌اند که انگلیسی‌ها خودشان کارهای دندان‌پزشکی خود را انجام می‌دهد!

پیش از این، رواج کیت‌های بلیچینگ خانگی که برای سفید کردن دندان‌ها در خانه کاربرد دارند، دغدغه‌ای برای نظام سلامت این کشور به شمار می‌رفت، اما اکنون کیت‌های دیگری به بازار عرضه شده که فرد می‌تواند برخی درمان‌های اولیه دندانی مورد نیاز شامل پانسمان دندان یا چسباندن روکش را تا زمان دسترسی به دندان‌پزشک، به تنهایی انجام دهد. نکته قابل توجه این است که بیست درصد از تماس‌های اروژانس دندانی در انگلستان به دلیل عوارض ناشی از خود درمانی و استفاده از کیت‌های دندان‌پزشکی DIY است.

مشکلی که از ریشه حل نشد
بر اساس آمارها، تعداد دندان‌های کشیده شده در کودکان انگلیسی از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۷، هفده درصد افزایش یافته و به ۴۲ هزار و ۹۱۱ دندان رسیده است. این امر سبب افزایش هزینه‌های NHS از ۲۷ میلیون پوند به ۳۶ میلیون پوند شده است. از طرف دیگر، بنا بر آمار آژانس سلامت عمومی انگلستان (PHE) که زیر‌مجموعه‌ای از وزارت بهداشت بریتانیا است، عادات تغذیه‌ای کودکان بین ۴ تا ۱۰ سال این کشور تغییری پیدا نکرده است و آنان دو برابر میزان لازم و به طور عمده از طریق نوشیدنی‌های شیرین، شکر مصرف می‌کنند.

حزب کارگر انگلستان به سیاست‌های درمان‌محور NHS و پیامدهای این رویکرد واکنش نشان داده و از مسئولین آن خواسته است با اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه و با اقداماتی مانند جلوگیری از تبلیغ هله‌هوله در تلویزیون به بهداشت و پیشگیری توجه بیشتری نشان دهند.

مایک آرمسترانگ، رئیس انجمن دندان‌پزشکی بریتانیا هم این پسرفت در سیاست‌های پیشگیرانه حوزه سلامت دهان را نشانه‌ای از ناتوانی دولت در مهار بیماری‌های غیر واگیردار می‌داند. او می‌گوید: «شکافی که در سلامت دهان فقرا و ثروتمندان می‌بینیم، غیرقابل اجتناب نیست و روش‌های مقرون به صرفه‌ای مانند تمرکز بر پیشگیری و بهداشت وجود دارد که می‌تواند تأثیر درازمدتی بر این مشکل داشته باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه