کامپوزیت و پوسیدگی دندان: راه های پیشگیری و درمان

کامپوزیت

دندانپزشکان برای بهبود ظاهر لبخند بیماران از ونیر و کامپوزیت‌های دندانی استفاده می‌کنند. دندانپزشکان می‌توانند با استفاده از این ونیرها بهبود جزئی و به دنبال آن لبخندی زیبا و طبیعی ایجاد کنند. ونیرها به صورت سفارشی ساخته شده اند تا با دندان‌های طبیعی هر بیمار مطابقت داشته و رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها را تغییر دهد. در طی یک مشاوره اولیه، دندانپزشکان می‌توانند دندان‌ها و لثه‌های شما را به طور کامل بررسی کنند تا تشخیص دهند که آیا شما متقاضی مناسب ونیر کامپوزیت هستید. همچنین دندانپزشک می‌تواند به سوالات شما در مورد روند کار پاسخ دهد، از جمله اینکه آیا پس از تهیه ونیر کامپوزیت ممکن است دچار پوسیدگی شوید یا خیر.

هدف از ونیر کامپوزیت 


در حالی که ونیرها باعث می‌شوند دندان‌ها بی عیب و سالم به نظر برسند، اما در اصل ظاهری هستند. به عبارت دیگر  ونیرها نقایص را می‌پوشانند ولی آنها را برطرف نمی‌کنند. هدف از ونیرها بهبود زیبایی دندان‌های شما است  که آنها این کار را به طور کامل انجام می‌دهند.

کامپوزیت ونیرها پوسته‌های نازکی از رزین کامپوزیت هستند که برای پوشاندن سطوح جلوی دندان‌های شما طراحی شده اند. این ترکیب خاص پلاستیک و سیلیکون کاملاً با رنگ طبیعی دندان‌های شما مطابقت دارد. ونیرهای کامپوزیتی با پنهان کردن مشکلات مختلف، به طور موثری نواقص زیبایی دندان‌ها را اصلاح می‌کنند. پس از اتصال دائمی ‌کامپوزیت‌های خود، می‌توانید با لبخند رویاهای خود از مطب ما خارج شوید.

در حقیقت ونیرها به سادگی به مواد آلی (دندان‌های شما) چسبیده می‌شوند که در برابر پوسیدگی آسیب پذیر هستند. بنابراین اگرچه خودِ ونیر با گذشت زمان تخریب نمی‌شود، اما باز هم این احتمال وجود دارد که دندانی که به آن چسبیده است، خراب شود. دندان‌ها به همان اندازه که قبل از انجام کامپوزیت در برابر پوسیدگی حساس هستند، بعد از کامپوزیت هم به مراقبت نیاز دارند.

چه کسی متقاضی خوبی برای ونیر کامپوزیت است؟


آیا از خود می‌پرسید که آیا ونیرهای کامپوزیت برای شما مناسب است یا خیر؟ بهترین راه برای آگاهی از این موضوع تعیین وقت مشاوره با دندانپزشکان است. آنها قبل از ایجاد یک برنامه درمانی شخصی که بازتاب اهداف زیبایی شما باشد، دندان‌ها و شکل لبخند شما را به دقت بررسی می‌کنند.

چه کسی متقاضی خوبی برای ونیر کامپوزیت است؟ (h2

با این حال بیمارانی که معمولاً می‌توانند از ونیر کامپوزیت بهره مند شوند به طور معمول دچار موارد زیر هستند:

  • دندان‌های لب پر شده یا ترک خورده
  • تغییر رنگ دندان‌ها به طور دائمی
  • دندان‌های نامرتب
  • دندان‌های کمی ‌فاصله دار

مزایای ونیر کامپوزیت


به دلیل این مزایای منحصر به فرد، دندانپزشکان علاوه بر ونیرهای پرسلینی، ونیرهای کامپوزیتی نیز ارائه می‌دهند:

  • هزینه رزین کامپوزیت کمتر از پرسلین است و منجر به پایین آمدن قیمت کلی درمان می‌شود.
  • رزین کامپوزیت معمولاً به فرآیند اعمال کوتاه تری نیاز دارد و زمان درمان کمتری خواهید داشت.
  • دندانپزشکان از ونیر کامپوزیت برای درمان همزمان مشکلات بی شماری استفاده می‌کنند.
  • مواد رزین کامپوزیت می‌توانند متناسب با لبخند طبیعی شما طراحی شوند.

فرآیند کامپوزیت ونیر چگونه است؟


قبل از قرار دادن ونیرهای کامپوزیتی، ابتدا باید دندان‌های شما را آماده کنیم. این کار شامل حذف قسمت کمی ‌از مینای دندان شما برای قرار دادن ونیرها است. پس از آن دندانپزشکان قالبی از دندان‌های شما، که برای ایجاد ونیرهای کامپوزیت شما استفاده می‌شود می‌گیرند. این روند منجر به یک درمان زیبایی دقیق و واقع بینانه می‌شود.

فرآیند کامپوزیت ونیر چگونه است؟

پس از ساخت ونیرهای زیبایی، به مطب پزشک مراجعه خواهید کرد و در صورت رضایت از نتایج دندانپزشکان  ونیرها را به طور دائم به دندان‌های شما متصل می‌کنند و یک مجموعه دندان زیبا به شما ارائه می‌دهند.

پوسیدگی‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟


حفره‌ها در اثر پوسیدگی دندان به مرور ایجاد می‌شوند. پلاک‌ها تشکیل می‌شوند و دندان‌ها را می‌پوشاند. پلاکی که روی دندان می‌ماند می‌تواند هم از بالا و هم از زیر خط لثه به صورت تارتار محکم شود و برداشتن پلاک دشوارتر می‌گردد. وقتی پلاک برای مدتی باقی بماند مواد معدنی مینای خارجی را از بین می‌برد. این فرسایش باعث ایجاد سوراخ‌ها یا حفره‌های ریزی می‌شود که اولین نشانه پوسیدگی است. با از بین رفتن مینای دندان، باکتری‌ها و اسیدها می‌توانند به لایه بعدی دندان برسند که نرمتر از مینای دندان است. عاج ارتباط مستقیمی ‌با عصب دندان دارد که می‌تواند منجر به حساسیت دندان شود. اغلب اوقات، این مرحله زمانی است که بیمار می‌فهمد مشکلی وجود دارد.

پوسیدگی‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

آیا می‌توانید با وجود ونیر دچار پوسیدگی دندان شوید؟


پوسیدگی‌ها نواحی آسیب دیده در دندان‌ها هستند که به سوراخ یا حفره‌های ریزی تبدیل می‌شوند. ونیرها یک راه حل جادویی برای دندان‌ها و لثه‌ها نیستند. یک ونیر به خودی خود نمی‌تواند پوسیدگی دندان ایجاد کند، اما ممکن است پوسیدگی‌ در دندان ایجاد شود که توسط این ونیر پوشانده شده باشد. احتمال این امر انجام معاینات منظم دندانپزشکی را مهم می‌کند زیرا دندانپزشکان می‌توانند مشکلات را قبل از پیشرفت و تبدیل شدن به موارد جدی تر، تشخیص دهند.

ونیرهایی که به طور نامناسب نصب شده اند، می‌توانند بر روی دندان‌های طبیعی مشکل‌ ساز شوند و این امر باعث آسیب پذیری آنها در برابر پوسیدگی می‌شود، به خصوص که کمی ‌از مینای دندان هنگام نصب آنها برداشته می‌شود. برخی از بیماران ممکن است از داروهایی استفاده کنند که باعث خشکی دهان می‌شود و یا دارای سیستم ایمنی در معرض خطر باشند که احتمال پوسیدگی دندان یا عفونت در دهان را افزایش می‌دهد. در نهایت ممکن است بسیاری از افرادی که دارای پوسیدگی همراه با ونیر هستند، از ابتدا متقاضی خوبی برای این درمان نبوده اند. افرادی که بیماری لثه فعال یا پوسیدگی دندان دارند و یا دندان‌های ضعیف دارند، پس از انجام کامپوزیت بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند.

چگونه از پوسیدگی همراه با ونیر کامپوزیت پیشگیری کنیم ؟

ممکن است تصور کنید که برای مراقبت از دندان‌های دارای ونیر پرسلاین یک روال بهداشتی ویژه دندان لازم است، اما خبر خوب این است که روال مراقبتی شما می‌تواند بدون تغییر بماند.

در واقع تا زمانی که عادت‌های دندانی سالم و مناسب را حفظ کنید، وظیفه خود را برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی، همراه با ونیر و یا بدون ونیر انجام می‌دهید. اکنون سوال این است که یک روتین بهداشتی مناسب دندان‌ها چگونه است؟

روتین مناسب بهداشت دندان‌ها این گونه است:

دندان‌های خود را مسواک بزنید

مطمئناً همه مسواک زدن را مهم می‌دانند، اما اهمیت چگونگی این کار اغلب نادیده گرفته می‌شود. فرآیند مسواک زدن شما باید حداقل دو دقیقه طول بکشد و باید از برس‌های نرم و مویی استفاده کنید. اگر متوجه شدید که در این روند عجله دارید، یک تایمر تنظیم کنید و به زودی به یک عادت درست خواهید رسید.

نخ دندان بکشید

این کار اغلب احساس دشواری ایجاد می‌کند و نتیجه آن غفلت از انجام آن است. ما در اینجا شما را تشویق می‌کنیم که این روند را رعایت کنید. با استفاده از نخ دندان تکه‌های کوچکی از غذا که بین دندان‌های شما گیر می‌افتند و به پوسیدگی دندان کمک می‌کنند، پاک می‌شوند. نخ دندان کشیدن یک بار در روز می‌تواند به حذف این تکه‌های سرسخت کمک کند و دندان‌های شما را روشن و سالم نگه دارد!

مراجعه به دندانپزشک

مراجعه منظم به دندانپزشک در دسترس شما یکی از مهمترین اقدامات در جهت سلامت دندان‌ها و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی است. از تشخیص مشکلات پیش از بروز آنها تا رفع هر مشکلی که ممکن است بدون اطلاع شما وجود داشته باشد ، دندانپزشک شما بهترین منبعی است که دندان‌های شما را بررسی می‌کند.

مراجعه به دندانپزشک

چگونه پوسیدگی را درمان کنیم؟


دندانپزشکان از پر کننده‌های هم رنگ دندان برای پر کردن و مهر کردن دندانِ دچار پوسیدگی استفاده می‌کنند. این پوسیدگی‌های دندانی را می‌توان در طی یک آزمایش جامع دندانپزشکی تشخیص داد. از پُرکننده‌ها برای ترمیم این دندان‌ها استفاده می‌شود. پُرکننده‌های هم رنگ دندان، می‌توانند دندان‌های ترک خورده یا شکسته و همچنین دندان‌هایی را که در اثر ساییدن یا ناخن جویدن آسیب دیده‌اند، درمان کنند. از آنجا که از یک رزین کامپوزیت ساخته شده‌اند، می‌توان آنها را به راحتی با رنگ دندان طبیعی بیمار مطابقت داد. مواد پُرکننده دندان رنگ ظاهری طبیعی دارند و به حفظ ظاهر لبخند شما کمک می‌کنند. با مراقبت مناسب این مواد پُر کننده هم رنگ دندان می‌توانند سال‌ ها دوام داشته و از دندان‌ها محافظت کنند.

 

 

منبع : دانیال روژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه