اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ژنژیویت (التهاب لثه) چگونه درمان می شود؟
ژنژیویت (التهاب لثه) چگونه درمان می شود؟

ژنژیویت (التهاب لثه) چگونه درمان می شود؟

شاید با مالش زبان به داخل دهانتان حساسیت پیدا کرده اید یا هنگام شستشو متوجه مقداری خون شده اید. هر دوی این علائم می تواند نشان دهنده وجود ژنژیویت باشد. اگر می خواهید بدانید که چگونه ژنژیویت را درمان کنید، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

هدف درمان بیماری لثه متوقف کردن پیشرفت عفونت است و اغلب به ترکیبی از جرمگیری عمیق، لایه برداری یا جراحی برای از بین بردن عفونت نیاز دارد. در مواردی که عفونت شدید وجود دارد نیز ممکن است آنتی بیوتیک مورد نیاز باشد. مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که باید به دنبال درمان حرفه ای باشید. درمان های خانگی می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند، اما باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ژنژیویت

ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت خفیف ترین شکل بیماری لثه است، به این معنی که شما در لثه های خود عفونت دارید. اگر ژنژیویت شما درمان نشود، این بیماری به پریودنتیت تبدیل می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که همه بیماری های لثه علائم ندارد. در بیشتر موارد، بیماری لثه ممکن است وجود داشته باشد ولی خاموش باشد. به دلیل ارتباط بین بیماری قلبی، سرطان و دیابت و بیماری لثه و آسیبی که پریودنتیت می تواند ایجاد کند، مهم است که در اسرع وقت خود را درمان کنید.

شایع ترین علائم بیماری لثه چیست؟

  1. لثه های متورم و قرمز
  2. لثه‌های قرمز، متورم یا خونریزی‌ اولین علامت عفونت هستند. لثه ممکن است حساس تر از حد معمول باشد و هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی کند.
  3. بوی بد دهان
  4. عفونت لثه می تواند باعث بوی بد دهان شود.
  5. کوچک شدن لثه
  6. اگر فکر می‌کنید دندان‌هایتان بلندتر هستند و یکی دو علامت دیگر دارید، احتمالاً لثه‌هایتان به دلیل عفونت در حال عقبنشینی هستند.

ژنژیویت چگونه درمان می شود؟

خبر خوب این است که ژنژیویت قابل برگشت است. درمان حرفه ای اولین دفاع شما است و هدف آن متوقف کردن توسعه عفونت است. دندانپزشک شما قبل از توصیه یک دوره درمانی، یک بررسی اولیه برای مشاهده میزان پیشرفت التهاب لثه شما انجام خواهد داد. درمان بیماری لثه نیاز به تمیز کردن باکتری دارد که زیر خط لثه است. دندانپزشک شما باید از ابزار خاصی برای دسترسی به زیر لثه استفاده کند.

scaling

جرم گیری دندان

دندانپزشک شما ممکن است لثه های شما را برای خلاص شدن از رسوب جرم و پلاک جرم گیری کند.

بروساژ ریشه

گاهی اوقات بروساژ ریشه مورد نیاز است. این زمانی است که سطح ریشه‌ها صاف می‌شود و باکتری‌ها برداشته می‌شوند تا لثه‌ها دوباره به دندان‌ بچسبند. بروساژ اغلب زمانی توصیه می شود که دچار تحلیل استخوان شده اید و دندانپزشک شما نیاز به تمیز کردن کامل و عمیق دارد.

زمانی که لثه های شما حساس هستند جرم گیری و بروساژ ممکن است ناراحت کننده باشد، بنابراین در صورت نگرانی با دندانپزشک خود صحبت کنید. نسبت به وسعت عفونت لثه، ممکن است لازم باشد برای چندین درمان مراجعه کنید. جرم گیری و بروساژ از پیشرفت بیماری لثه جلوگیری می کند و در نهایت از آسیب دیدن دندان جلوگیری می کند.

داروهای خوراکی و آنتی بیوتیک برای بیماری لثه

گاهی اوقات برای درمان بیماری لثه و از بین بردن باکتری های موجود در دهان نیاز به دارو است. اگر عفونت شما شدید باشد، دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک ها به تنهایی برای مدیریت عفونت کافی نیستند، اما ممکن است داروهای خوراکی برای تکمیل کاری که دندانپزشک شما برای درمان لثه انجام می دهد، نیاز باشد.

2.3.3 Stages Periodontitis

جلوگیری از عود بیماری لثه

پس از اینکه دندانپزشک به شما در درمان التهاب لثه کمک کرد، باید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشید تا دهان خود را از بیماری لثه دور نگه دارید. این به این معنی است که دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و همچنین به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتوانید عفونت را قبل از تبدیل شدن به مشکل جدی‌تر تشخیص دهید.

حتی ممکن است دندانپزشک شما مسواک زدن را بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از عفونت دیگر توصیه کند. شستشوی دهان با آب نمک می‌تواند به تسکین لثه‌ها و از بین بردن باکتری بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک کند. دندانپزشک شما ممکن است یک دهانشویه آنتی باکتریال را برای استفاده در آینده توصیه کند. هنوز در مورد چگونگی خلاص شدن از شر ژنژیویت سوال دارید؟ تشخیص زودهنگام و درمان حرفه ای برای جلوگیری از پیشرفت ژنژیویت ضروری است.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید