اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ژنتیک چگونه روی دندان های شما تأثیر می گذارد؟
تاثیر ژنتیک روی دندان

ژنتیک چگونه روی دندان های شما تأثیر می گذارد؟

فهرست مطالب

ممکن است بگویید که چشمان شما شبه مادرتان یا بینی پدرتان است، اما آیا تا به حال کسی گفته است که شما دندان های مشابهی دارید؟ در حالی که احتمال آن کمتر است، ژنتیک و دندان بیش از آنچه بیشتر مردم تصور می‌کنند به هم مرتبط هستند. مطمئناً ز عوامل محیطی زیادی وجود دارد که می تواند شکل لبخند شما را با رشد تغییر دهد. مانند اندازه دندان ها و فک شما، به صورت ژنتیکی تعیین می شود.

در اینجا چند راه وجود دارد که دندان های شما تحت تأثیر ژنتیک شما قرار می گیرند:

OliverSofia3613

بیماری لثه و پوسیدگی دندان

اگرچه بهداشت دهان و دندان مناسب می تواند به محافظت از دندان ها و لثه ها در برابر بیماری یا پوسیدگی کمک کند، برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری ها باشند. ژن نقش مهمی در رشد مینای دندان و لثه دارند، بنابراین اگر در اعضای خانواده مینای دندان ضعیفی دارند، خطر پوسیدگی شما افزایش می یابد و باید به مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشید.

علاوه بر این، ژنتیک ممکن است شما را مستعد ابتلا به برخی بیماری های لثه کنند. در حالی که شما باید در هر مرحله از زندگی خود نگران سلامت دندان های خود باشید، اگر تحت درمان ارتودنسی هستید، ژنتیک اهمیت ویژه ای دارد، زیرا دستگاه های ارتودنسی می توانند به دندان های شما فشار وارد کنند. ارتودنتیست شما قبل از شروع هر درمانی سلامت دندان ها و لثه های شما را ارزیابی می کند زیرا اگر قبل از شروع درمان ارتودنسی تشخیص داده نشود ممکن است باعث از دست دادن دندان شود.

DLpostgvectmx 1024x768 1

فشردن دندان ها

تعدادی از عوامل از جمله عاداتی مانند مکیدن شست ، منجر به شلوغ شدن دندان ها می شود. با این حال، اندازه و شکل فک شما ارتباط نزدیکی با ژن های شما دارد که بر نحوه قرار گرفتن دندان های شما در دهان تاثیر می گذارد. اگر فضای کافی وجود نداشته باشد، می تواند منجر به شلوغی بیش از حد و کج شدن دندان ها شود.

اگر در سنین جوانی دچار مشکل ازدحام بیش از حد دندان در دهان شده اید و در دوران جوانی نیاز به درمان ارتودنسی داشته اید، احتمالاً فرزندان شما نیز مشکلات مشابهی خواهند داشت. توجه داشته باشید که ژن هایی که اندازه فک و اندازه دندان را کنترل می کنند از هر دو طرف خانواده هستند. ژنتیک دندان می تواند یک مشکل قابل توجه ارتودنسی ایجاد کند یا در برخی موارد محیط ایده آل را برای بایت کامل و بدون مشکل ایجاد کند.

image318

دندان های از دست رفته مادرزادی

این یک بیماری ژنتیکی است که در آن یک یا چند دندان دائمی هرگز رشد نمی کنند. بسیاری از افراد دندان های دائمی خود را بدون مشکل خاصی در بهداشت دهان و دندان از دست می دهند. این موضوع مهمی است و باید با یک متخصص مشورت کنید که آیا دندان شیری باید با درمان ارتودنسی کشیده و یا اینکه دندان شیری باید برای مدت طولانی نگه داشته شود. این یکی دیگر از دلایلی است که توصیه می‌شود به جای اینکه منتظر بمانید تا تمام دندان‌های شیری خود را از دست بدهید ، کودک خود را تا هفت سالگی برای ارزیابی نزد متخصص ارتودنسی ببرید.

متخصص ارتودنسی شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا دندان‌های از دست رفته‌اند یا نه و یک استراتژی برای حفظ سلامت دندان‌هایشان در طول اتخاذ کند. اگر شما هر یک از این شرایط را دارید و می خواهید دندان های فرزندتان را معاینه کنید، می توانید از یک متخصص ارتودنسی وقت ملاقات بگذارید تا به شما در درک عوامل خطر و بهترین گزینه های درمانی برای خانواده خود کمک کند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید