اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. چه چیزی باعث دندان درد می شود؟ آیا خود به خود از بین می رود؟
علت دندان درد

چه چیزی باعث دندان درد می شود؟ آیا خود به خود از بین می رود؟

فهرست مطالب

دندان درد یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلف تجربه می شود. درد می تواند خفیف یا شدید باشد. معمولاً در مورد پوسیدگی دندان یا مشکل سلامتی در لثه این مشکل پدیدار می شود. لایه پالپ در دندان بافتی است باعث درد می شود. زیرا اعصاب قسمت پالپ از حساس ترین قسمت های بدن هستند. می توان گفت که اگر این اعصاب به هر دلیلی آسیب ببینند یا عفونتی در این ناحیه ایجاد شود، دندان درد را می توان تجربه کرد.

اگرچه به نظر می رسد عفونت فقط در لایه خاصی از دندان ایجاد می شود، اما اگر عفونت به موقع درمان نشود، می تواند در سراسر بدن پخش شود. این وضعیت بسیار خطرناک است زیرا عفونتی که در سراسر بدن پخش می شود می تواند منجر به بسیاری از بیماری های دیگر شود. به حدی که حتی ممکن است خطر جانی به وجود بیاید. بنابراین باید مشکل دندان را جدی گرفت. انجام درمان های لازم برای تسکین درد بسیار مهم است. علاوه بر عفونت، می توان درد ناشی از دلایل مختلف را تسکین داد. برای این کار باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرد. همچنین علائم درد و نحوه انجام درمان را در نظر خواهیم گرفت.

4 5

علل احتمالی دندان درد چیست؟

می توان گفت در بین مردم این باور وجود دارد که اگر دندان درد دارید  قطعاً پوسیدگی دندان وجود دارد. این اطلاعات کاملا اشتباه نیست، زمانی که پوسیدگی دندان رخ می دهد، شکایت از درد نیز وجود دارد. البته باید توجه داشت که دندان درد تنها به دلیل پوسیدگی نیست، بلکه به دلیل مشکلات مختلفی نیز ایجاد می شود. به طور کلی، ما می‌توانیم فهرست کوتاهی از عواملی که می‌توانند باعث درد شوند را ارائه کنیم:

پوسیدگی دندان

آبسه ناشی از عفونت باکتریایی

ترک در دندان

دندان شکسته

آسیب در پرکردگی دندان

افتادن روکش دندان

پرکردن نادرست دندان

عادت به فشردن یا ساییدن دندان هنگام خواب

لثه بیش از حد طولانی

عفونت لثه

رویش دندان

مشکل دندان عقل نهفته

علاوه بر همه این موارد باید توجه داشت که درد ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه شدید به ناحیه فک ایجاد شود. در صورت مراجعه به دندانپزشک می توان علت درد را بررسی کرد و درمان لازم را انجام داد.

2 7

علائم دندان درد چیست؟

دندان درد می تواند دائمی باشد یا هر از گاهی احساس شود. در عین حال، می تواند به صورت ضربان دار باشد یا درد بسیار شدیدی احساس شود. گاهی اوقات می توان گفت که درد در دندان فقط هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا ایجاد می شود.

نسبت به اندازه عفونت در دندان، تورم در ناحیه گونه نیز ممکن است رخ دهد. علائم عفونت شامل افزایش دمای بدن ، بوی بد و طعم بد در دهان است. بیماران اغلب در بلع مشکل دارند. همچنین ممکن است مشکلاتی در حین تغذیه وجود داشته باشد.

دندان درد چگونه درمان می شود؟

صرف نظر از علت، تنها راه رهایی از مشکل دندان درد، درمان دارویی است. در صورت مراجعه به دندانپزشک، ابتدا معاینه دقیق انجام می شود. در این معاینه، عناصری که ممکن است باعث درد شوند، شناسایی می شوند. همچنین ممکن است نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس باشد تا مشخص شود آیا ریشه دندان مشکلی دارد یا خیر. در این روش درمانی هدف از بین بردن عنصر یا عناصری است که باعث درد در دندان می شود. وقتی این مشکل از بین می رود، دندان درد نیز خود به خود از بین می رود. در نتیجه می توان گفت که برای از بین بردن درد باید از درمان دارویی استفاده شود.

چگونه دندان درد را به درستی درمان کنیم؟

البته استفاده از روش های تصادفی در صورت دندان درد منجر به موفقیت نمی شود. برعکس، می تواند مشکلات جدی تری در دندان یا لثه ایجاد کند. اگر اطلاعاتی در مورد زمان شروع درد، زمان بدتر شدن آن یا وجود شکایات دیگر همراه با درد به دندانپزشک ارائه دهید، به تشخیص دقیق کمک می کند.

چگونه از دندان درد پیشگیری کنیم؟

در واقع برای این کار نیازی به تلاش طولانی و سخت نیست. کافی است به 3 عنصر اصلی توجه کنید. این عناصر به شرح زیر است:

  • مسواک زدن منظم 2 تا 3 بار در روز
  • استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن موثر دندان
  • عدم ایجاد اختلال در معاینات منظم دندانپزشکی

اگر این 3 عنصر نادیده گرفته نشوند از بیشتر عواملی که می توانند باعث دندان درد شوند جلوگیری می شود. مواردی که قابل پیشگیری نیستند در مراحل اولیه شناسایی و درمان می شوند.

آیا درمان خانگی دندان درد امکان پذیر است؟

اگر به هر دلیلی دندان درد دارید، نشانه یک مشکل سلامتی است. روش های ساده ای که می توان در خانه به کار برد، تنها می تواند به تسکین دندان درد کمک کند. این مشکل سلامتی که باعث درد می شود را از بین نمی برد. می توانید با آب نمک گرم غرغره کنید. این روش می تواند درد را تسکین دهد.

3 4

داروهای طبیعی یا گیاهی برای دندان درد

بیشتر افراد در صورت دندان درد از روش هایی مانند جویدن میخک یا غرغره کردن با داروهای گیاهی استفاده می شود. اما با این روش های طبیعی نمی توان درد یا مشکل سلامتی را که باعث درد می شود از بین برد. در صورت درد، فقط باید از اولویت خود برای درمان پزشکی استفاده کنید.

دندان درد در کودکان چگونه برطرف می شود؟

گاهی اوقات این دردی که کودکان تجربه می کنند طبیعی است و جدی گرفته نمی شود. با این حال، در نظر گرفتن درد و درمان آن در کودکان بسیار مهم است. برای تسکین درد کودک خود با دندانپزشک مشورت کنید.

آیا دندان درد باعث سردرد می شود؟

اغلب اوقات، دندان درد نیز باعث سردرد می شود. ممکن است در صورت، گردن و حتی در گوش احساس درد وجود داشته باشد. تمام بافت های ناحیه سر توسط اعصاب به هم متصل می شوند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید