چای زعفران چه خواصی برای سلامت دارد؟

زعفران

به گزارش اول دنت ،زعفران، گران‌قیمت‌ترین ادویه در دنیاست که خاستگاه آن به خاورمیانه برمی‌گردد و در انواع دسرها و غذاها استفاده می‌شود. البته از خواص درمانی آن نباید غافل شد که از گذشته‌‌های دور برای بهبود بیماری‌های مختلف کاربرد داشته است. چای زعفران یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بهره‌مندی از این خواص خواهد بود.

در ادامه این مطلب به فواید عادت به نوشیدن این چای خواهیم پرداخت.

بهبود افسردگی
یکی از تاثیرهای شناخته‌شده زعفران، توانایی تسهیل تعادل هیجانی افراد است. ترکیبات موجود در طلای سرخ احساس آرامش را افزایش می‌دهند و به خواب بهتر کمک می‌‌کنند. در واقع، مود مثبت افراد حفظ می‌شود و فشارهای روانی و نگرانی‌ها کاهش می‌یابد. براساس مطالعه‌ای که در سال 2005 انجام شد، زعفران می‌تواند به اندازه داروی فلوکستین در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر باشد.

ثابت شده که زعفران علائم را در افراد بالغ مبتلا به اختلالات افسردگی شدید نیز بهبود می‌بخشد. از همین‌رو، چای زعفران می‌تواند به‌عنوان راهکار درمانی برای آنها توصیه شود.

حفظ سلامت قلب
زعفران حاوی ترکیبات شیمیایی مختلفی است که بعضی از آنها به کاهش فشار خون و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک می‌کند. این تاثیرات می‌تواند به آنتی‌اکسیدان‌های زعفران مربوط باشد که تاثیرات محافظ در برابر بیماری‌های قلبی‌عروقی دارند. همچنین، براساس مطالعات انجام شده زعفران کلسترول بد خون (LDL) را کاهش می‌دهد.

بهبود سندروم پیش‌قاعدگی
سندروم پیش‌قاعدگی به مجموعه علائم ناخوشایندی مانند بی‌حوصلگی، سردرد و… اطلاق می‌شود که بعضی از خانم‌ها چند روز پیش از شروع سیکل قاعدگی تجربه می‌کنند. نوشیدن چای زعفران یکی از بهترین راهکارها برای بهبود این علائم بدون نیاز به مصرف دارو است.

تقویت حافظه
زعفران حاوی ترکیبی به‌نام کروسین و کروستین است که این دو کاروتنوئید می‌توانند روند یادگیری و حافظه را تقویت کنند. به همین‌دلیل نوشیدن چای زعفران می‌تواند راهکار موثری برای پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر باشد که بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد.

پیشگیری از سرطان
آنتی‌اکسیدان‌های قوی زعفران از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که زمینه‌ساز سرطان هستند، محافظت می‌‌کنند. البته زعفران سرشار از فلاونوئیدهاست که نقش محافظ در برابر بیمار‌ی‌های ناشی از قارچ‌‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا دارد.

طرز تهیه چای زعفران
اولین نکته اینکه باید زعفران را از برندهای معروف و مورد تایید خریداری کرد زیرا قیمت بالای زعفران زمینه تولید محصولات تقلبی را ایجاد می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی کافی است مقداری زعفران را دم کنید؛ البته به‌خاطر داشته ‌باشید که زعفران طعم خاص و تلخ‌مانندی دارد که به‌تنهایی معمولا خوشایند نیست.

به همین‌دلیل، بهتر است زعفران را با گیاهان یا ادویه‌های دیگر مانند چای سبز دم کنید. مخلوط زعفران با هل نیز طعم دلچسبی ایجاد می‌کند.   همچنین، می‌توانید در صورت تمایل نوشیدنی زعفران را سرد و همراه مقداری برگ ریحان، آب لیمو و عسل میل کنید.

افراط ممنوع
گرچه زعفران خواص بی‌نظیری دارد اما ممکن است بعضی افراد نسبت به مصرف آن دچار واکنش‌هایی شوند که معمولا ناشی از مصرف زیاد زعفران است. بنابراین، توصیه می‌شود در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای با پزشک معالج تان در این مورد مشورت کرده و به‌طور کلی در مصرف آن افراط نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه