پوکی استخوان و تاثیر آن بر ایمپلنت

استخوان

یکی از مشکلات در سنین بالا پوکی استخوان می باشد که بر روی سلامت دهان ودندان افراد تاثیر می گذارد .

پوکی استخوان یک نوع بیماری است که باعث می شود استخوان ها استقامت و سختی خود را از دست دهند و امکان دارد با ایجاد ضربه بشکنند .این بیماری که بر روی استخوان های فک تاثیر می گذارد و باعث بوجود آمدن بیماریهای لثه می شود در برخی مواقع نیز بیمار دندان خود را از دست می دهد .پوکی استخوان بر روی زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد . پوکی استخوان بر روی استخوان های فک تاثیر گذاشته تراکم استخوان در استخوان های فک کاهش یافته و باعث می شود دندان مصنوعی به خوبی در داخل دهان قرار نگیرد و حالت شل داشته باشد .

پروتز و پوکی استخوان :

در برخی مواقع امکان دارد پوکی استخوان بسیار شدید باشد و باعث شود دندانپزشک نتواند از پروتز برای بیماران استفاده کند به همین دلیل افراد مسن دچار کمبود ویتامین و تغذیه می شوند .

پوکی استخوان و تاثیر آن بر سلامت دهان و دندان :

پوکی استخوان سلامت دهان و دندان را در زنان بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد . این اثرات در زنان بالای 50 سال بیشتر نشان میدهد مگر اینکه آنها از داروهای جایگزین هورمونی استفاده کرده باشند . افرادی که دارای پوکی استخوان هستند شاید دارای دندانهای سالمی باشند و هیچ کدام از دندانهای خود را از دست نداده باشند اما امکان دارد پوکی بر روی سلامت دهان و دندان آنها تاثیر گذاشته و به مرور دندانهای خود را از دست بدهند .

پایین بودن تراکم استخوان فک :

تاثیر پوکی استخوان بر استخوانهای فک در زنان بالای پنجاه سال بیشتر است . تراکم پایین استخوان در دندانهای فک باعث می شود دندانها به مرور از دست بروند یا در صورت داشتن دندان مصنوعی بخوبی بر روی فک قرار نگیرد و حالت شل داشته باشد . در شرایطی که فرد دارای پوکی استخوان می باشد باید تحت نظر دندانپزشک باشد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود .

علائم پوکی استخوان در فک :

-در صورتیکه لثه دچار جراحت شود محل جراحت خوب نشود

– در فک احساس سنگینی و بی حسی داشته باشید

-شل شدن دندانها

-لثه ها و فک حالت عفونی پیدا کنند و دچار درد و تورم شوند

روشهای تاثیر گذار در بالا بردن سلامت استخوانها :

-استفاده از رژیم غذایی مناسب که کلسیم لازم برای بدن تامین شود

-داشتن فعالیت های بدنی و ورزش

-داشتن وزنی مناسب

-از مصرف دخانیات و الکی خودداری شود

-استفاده از غذاهایی که دارای مقادیر قابل توجهی ویتامینِD باشد

نکته

به افراد توصیه می شود از داروهای بیس فسفونات استفاده کنند و مصرف این داروها باعث می شود توده های استخوانی حفظ شود . مصرف این داروها باعث می شود افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند کمتر در معرض شکستگی قرار بگیرند

استفاده از ایمپلنت بلافاصله بعد از خروج دندان :

به افرادی که دارای پوکی استخوان هستند توصیه می شود بلافاصله بعد از خروج دندان از دهان از ایمپلنت یا کاشت دندان استفاده کنند .

با توجه به مطالبی که در بالا عنوان شد می توان نتیجه گرفت بین پوکی استخوان و بهداشت دهان و دندان یک رابطه ی مستقیم وجود دارد . استرس ، داشتن رژیم غذایی نامناسب ، نداشتن تحرک وورزش خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه