اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. پوسیدگی های دندانی چیست؟ درمان چگونه انجام می شود؟
پوسیدگی های دندانی و درمان آن

پوسیدگی های دندانی چیست؟ درمان چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

پوسیدگی های دندانی چیست؟ درمان چگونه انجام می شود؟

حتی اگر تمام اقدامات احتیاطی خود را در برابر پوسیدگی های دندانی انجام داده اید، مواجهه با دندان پوسیده ممکن است خسته کننده باشد. با این حال، باید بدانید که افراد بسیار بیشتری از آنچه فکر می کنید با این وضعیت روبرو می شوند. شما می توانید انتخاب کنید که دندان پوسیده خود را نادیده بگیرید تا زمانی که باعث درد زیادی شود و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند.

با این حال، این نیز یک واقعیت است که با انتخاب این راه، بیشتر به خود آسیب می رسانید. اگر فکر می کنید با پوسیدگی های دندانی روبرو هستید و در مورد چگونگی ایجاد یک برنامه اقدام تردید دارید، این راهنما ممکن است همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید. پوسیدگی دندان چیست، چه چیزی باعث آن می شود، چه علائمی دارد و چگونه آن را درمان کنیم، همه آنها در این مقاله منتظر شما هستند.

Black tooth 2 1024x1024 1

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان در ساده ترین تعریف خود سوراخی است که در دندان ایجاد می شود. پوسیدگی های دندانی در اندازه های بسیار کوچک شروع می شود و به مرور زمان، به خصوص در مواردی که درمان نمی شوند، پهنای آن ها افزایش می یابد. از آنجایی که بسیاری از پوسیدگی ها در وهله اول باعث ایجاد درد نمی شوند، تشخیص و درمان به موقع آنها تقریبا غیرممکن است. تنها راه برای درمان زودهنگام پوسیدگی دندان مراجعه منظم به دندانپزشک است.

بر اساس مطالعات مختلف، پوسیدگی های دندانی یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در جهان است. هر کسی که دندان داشته باشد ممکن است پوسیدگی داشته باشد. این شامل نوزادان و حیوانات نیز می شود.

علت پوسیدگی دندان چیست، چه علائمی دارد؟

شرایط مختلفی برای ایجاد پوسیدگی های دندانی وجود دارد. در میان رایج ترین پاسخ ها به این سوال که چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود، می توان موارد زیر را فهرست کرد:

  1. تشکیل پلاک ناشی از باکتری ها، بزاق، اسید و باقی مانده مواد غذایی
  2. مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی
  3. مراقبت نادرست و ناقص از دهان، مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان
  4. دریافت ناکافی فلوراید
  5. دهان خشک
  6. اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا بولیمیا
  7. بیماری ریفلاکس که باعث می شود اسید معده مینای دندان را ضعیف کند

البته برای تشخیص پوسیدگی های دندانی و درمان آن قبل از پیشرفت باید علائم آن را به خوبی شناخت. می توانیم تعیین کننده ترین علائم پوسیدگی دندان را به شرح زیر فهرست کنیم:

حساسیت دندان

دندان درد

سوراخی که با چشم غیر مسلح روی دندان قابل مشاهده است

لکه های سیاه یا سفید روی دندان ها

علاوه بر همه این موارد، این یک واقعیت است که دندان های قسمت های مختلف دهان به دلایل مختلف ممکن است پوسیدگی داشته باشند. در حالی که پوسیدگی دندان قدامی معمولاً می تواند ناشی از مصرف زیاد غذاهای شیرین باشد، پوسیدگی دندان خلفی حتی می تواند منجر به آسیب به ریشه دندان شود و در صورت عدم درمان مجبور به برداشتن اعصاب دندان شود. به طور خلاصه، چه پوسیدگی دندان کوچک باشد یا بزرگ، مراجعه به پزشک متخصص بدون اتلاف وقت مفید است.

انواع مختلف کشیدن دندان

روش های درمان پوسیدگی دندان چیست؟

روش ها و تکنیک های مختلفی را می توان در بین درمان پوسیدگی های دندانی استفاده کرد. قبل از اقدام به هر درمانی، باید توسط دندانپزشک معاینه شوید. پس از توصیف تمام علائم مانند حساسیت، درد یا درد، دندانپزشک شما دقیقاً نوع پوسیدگی شما را مشخص می کند، شدت و ابعاد پوسیدگی را تعیین می کند و بر این اساس شروع به ایجاد یک برنامه درمانی می کند. اگر چه تشخیص پوسیدگی دندان تنها با معاینه دهان امکان پذیر است، اما ممکن است برای تشخیص دقیق برخی از پوسیدگی های دندان به عکس برداری با اشعه ایکس دندان نیاز باشد.

روش درمان پوسیدگی دندان در درجه اول به شدت پوسیدگی و سطح عوارض بستگی دارد. رایج ترین روش های مورد استفاده در درمان پوسیدگی دندان به شرح زیر است:

درمان پرکننده در پوسیدگی دندان

وقتی صحبت از درمان پوسیدگی می شود، اولین روشی که به ذهن می رسد، درمان پر کردن است. دندانپزشک شما ابتدا با استفاده از مته دندان، ناحیه پوسیده دندان شما را تمیز می کند. سپس قسمت خالی را با مواد کامپوزیت پر می کند و پوسیدگی دندان شما را از بین می برد. این روش به طور کلی برای پوسیدگی های دندانی ساده   ترجیح داده می شود.

درمان تاج

تاج در درمان پوسیدگی متوسط ​​و شدید ترجیح داده می شود. در چنین مواردی، دندانپزشک ممکن است یک کلاه مخصوص ساخته شده روی دندان قرار دهد، بنابراین درپوش اصلی دندان را با یک “تاج” جایگزین می کند. البته قبل از شروع عمل باید قسمت پوسیدگی دندان به طور کامل از بین برود.

درمان ریشه در پوسیدگی های دندانی

پوسیدگی های دندانی یک مشکل دندانی است که با درمان ریشه قابل درمان است. زمانی که پوسیدگی های دندانی آنقدر پیشرفت کرد که اعصاب دندان از بین رفته، دندانپزشک شما برای نجات ریشه دندان به درمان ریشه دندان متوسل می شود. ابتدا اعصاب برداشته می‌شود، سپس داخل دندان استریل و تمیز می‌شود و پس از رفع عفونت‌ها، تمام حفره‌ها با مواد پرکننده بسته می‌شوند. همچنین امکان قرار دادن تاج روی فیلینگ در صورت لزوم وجود دارد.

درمان پیشگیرانه پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان را می توان با روش های درمانی غیر پرکننده از بین برد. اگر پوسیدگی دندان شما در مراحل اولیه تشخیص داده شود، ممکن است با یک فلوراید درمانی ساده از شر آن خلاص شوید.

پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان به اندازه بزرگسالان شایع است. البته یکی از عوامل اصلی پوسیدگی های دندانی در کودکان، مصرف زیاد مواد غذایی مانند شیر، نوشابه، انگور، شکر، آب میوه یا نان است. کودکانی که غذاهای حاوی قند و نشاسته را بیش از مقادیر توصیه شده مصرف می کنند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند. اما مراقبت نامناسب از دهان و دندان از جمله عواملی است که باعث تسریع ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شود.

درمان پوسیدگی در کودکان بسته به علائم، سن و سلامت کلی کودک شما می تواند متفاوت باشد. با این حال، در این مرحله بررسی می شود که مشکل پوسیدگی چقدر پیچیده است.  استفاده از روکش آخرین گزینه برای کودکان است، اما در صورت بدتر شدن شدت بیماری می توان از این روش درمانی نیز استفاده کرد.

پوسیدگی دندان در زنان باردار

این یک واقعیت است که زنان باردار باید بیش از هر زمان دیگری به سلامت دهان و دندان خود توجه کنند. در حالی که مراقبت نامناسب از دهان باعث می شود مادر فرآیندهای درمانی غیر ضروری را طی کند، اما خطر آسیب رساندن به نوزاد را نیز به همراه دارد. به همین دلیل است که تمام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در دوران بارداری باید انجام شود.

در هر دوره ای از بارداری در مواجهه با پوسیدگی های دندانی، ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کرد. پزشک سطح پوسیدگی را تعیین می کند و بر اساس آن یک برنامه عمل ترسیم می کند. اگر سطح اولیه پوسیدگی وجود داشته باشد و بارداری مادر نزدیک باشد، ممکن است تصمیم گرفته شود که درمان پوسیدگی در چنین مواردی به تعویق بیفتد. از سوی دیگر، اگر پوسیدگی وجود داشته باشد که بدتر می شود  ، ممکن است ترجیح داده شود که از درمان پوسیدگی دندان مخصوص بارداری استفاده شود.

Dental Tartar 2048x1365 1

چگونه با درد پوسیدگی مقابله کنیم؟

وقتی از دندان پوسیده صحبت می شود، البته اولین چیزی که به ذهن می رسد، درد مداوم است. درد ناشی از پوسیدگی های دندانی می تواند در حدی باشد که بیماران را از آسایش روزانه خود دور کند یا در محیط کار، خانواده و دوستان به میزانی احساس شود که باعث شود، تمرکز خود را از دست بدهند. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای مقابله با درد پوسیدگی به صورت جداگانه از آنها استفاده کنید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. مراقبت های روزانه دهان و دندان خود را با دقت بیشتری انجام دهید. در صورت لزوم روزی 3 بار مسواک بزنید و دندان پوسیده را با خمیردندانی با محتوای فلوراید بالا تمیز کنید.
  2. با دندانپزشک یا داروساز خود مشورت کنید و مسکن هایی را امتحان کنید که مخصوصاً برای دندان درد مفید هستند.
  3. به آنچه می خورید توجه کنید. از غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد خودداری کنید.

شایان ذکر است که این توصیه ها اقداماتی کاملاً موقتی هستند و تنها با درمان پوسیدگی های دندانی می توان درد پوسیدگی دندان را برای همیشه تسکین داد.

برای جلوگیری از پوسیدگی های دندانی …

برای اینکه در معرض این دردهای فوق الذکر قرار نگیرید و با پوسیدگی دندان مقابله نکنید، اقداماتی نیز وجود دارد که می توانید شخصاً در برابر پوسیدگی دندان انجام دهید. برای داشتن دهان سالم چه کاری می توانید انجام دهید:

  1. دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  2. به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید.
  3. غذاهای شیرین و اسیدی کمتر بخورید.
  4. میان وعده های خود را بین وعده های غذایی به حداقل برسانید.
  5. مرتباً نزد دندانپزشک بروید.
  6. مصرف کلسیم خود را افزایش دهید.

آیا پوسیدگی های دندان به دندان های دیگر منتقل می شود؟

پوسیدگی یک عفونت باکتریایی در دهان است که با چیزی که می خورید و می نوشید، ایجاد می شود. این امر به ویژه در مورد غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی قند زیادی هستند، مانند دسر های چسبناک، جویدنی، آب میوه ها و نوشابه های گاز دار بسیار صادق است.
این باکتری ها نه تنها از دندانی به دندان دیگر، بلکه از فردی به فرد دیگر نیز منتقل می شوند. این می تواند از طریق اشتراک ظروف یا نی، نوشیدن یکی پس از دیگری، مسواک مشترک یا حتی بوسیدن باشد. این تنها یکی از دلایل جدی برای حفظ سلامت دهان و بدون پوسیدگی است. باکتری های دهان ناسالم می توانند به طور ناخواسته به یکی از اعضای خانواده منتقل شوند.

پوسیدگی دندان ها و باکتری ها

استرپتوکوک موتانس و استرپتوکوک سوبرینوس باکتری هایی هستند که باعث پوسیدگی دندان می شوند. اگر دندانی دارای این باکتری‌های پوسیدگی باشد، در صورت مناسب بودن شرایط می‌تواند روی دندان‌ های مجاور نیز بنشیند.
این باکتری همچنین می تواند از فردی به فرد دیگر به طرق مختلف از جمله استفاده از غذای مشترک، استفاده از یک ظروف غذاخوری، بوسیدن، عطسه و سرفه سرایت کند. حتی والدینی که قبل از دادن غذا به نوزادشان آزمایش می کنند، در معرض خطر انتقال این باکتری ها هستند.
اما فقط به این دلیل که باکتری هایی که باعث ایجاد این حفره می شوند را دریافت می کنید، به این معنی نیست که شما در آنجا پوسیدگی های دندان خواهید داشت. عوامل دیگری نیز در ایجاد محیط مناسب برای تشکیل پوسیدگی نقش دارند. با رعایت برخی اقدامات احتیاطی، می توانید این باکتری ها را تحت کنترل داشته باشید و به جلوگیری از پوسیدگی کمک کنید.

چگونه از گسترش باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی جلوگیری کنیم

در اینجا برخی از اصلی ترین اقدامات برای جلوگیری از انتقال پوسیدگی بررسی شده است:

  1. دندان های خود را مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  2. برای معاینات معمول خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  3. از مسواک یا ظروف مشترک استفاده نکنید.
  4. برای تحریک جریان بزاق، غذاهای فیبر بیشتری بخورید
  5. مقدار نوشابه ای که می نوشید و مقدار شکری که می خورید را محدود کنید
  6. طبق توصیه دندانپزشکان ما از فلوراید تراپی استفاده کنید یا از سیلانت ها استفاده کنید

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید