پست فیسبوکی، جرقه‌ای برای شروع تحقیقات جنایی در خصوص یک دندانپزشک اطفال

پست فیسبوکی، جرقه‌ای برای شروع تحقیقات جنایی در خصوص یک دندانپزشک اطفال

به گزارش دندانه : پست فیسبوکی، جرقه‌ای برای شروع تحقیقات جنایی در خصوص یک دندانپزشک اطفال

اشتراک تجربه ناخوشایند یک بیمار از درمان، پرده از اسراسر جرایم یک دندانپزشک اطفال در کانادا برداشت، پروسه تحقیقات ۱۵ ماهه منجر به ابطال پروانه طبابت او و ارجاع به دادگاه شده است

در سال ۲۰۲۰ و پس از آنکه پدر یک دختر هفت ساله در کانادا تجربه ناخوشایند دخترش را از درمان نزد یک دندانپزشک در فیسبوک به اشتراک گذاشت، این پست با دریافت هزاران تعامل و صدها پیام از سوی افرادی که ادعا می‌کردند تجربیات مشابهی داشتند، وایرال شد. کودک هفت ساله ادعا کرده بود که دندانپزشکش به او گفته است خفه شود و دهانش را ببندد و بینی و دهانش را نیشگون گرفته است.
تنها یک هفته پس از انتشار این پست وایرال شده، هیات دندانپزشکی استان نوااسکوشیا با تشکیل یک جلسه اضطراری مجوز فعالیت دکتر گاوم به حالت تعلیق درآورد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. با افزایش تعداد کسانی که تجربیات مشابه آزار جسمی و روحی حین درمان توسط این دندان‌پزشک را گزارش دادند تحقیقات پلیس نیز در این زمینه آغاز شد. پست فیسبوکی، جرقه‌ای برای شروع تحقیقات جنایی در خصوص یک دندانپزشک اطفال
اما سوال اینجاست چرا در حالی که برخی از موارد آزار مربوط به دهه هفتاد میلادی است، هیچ شکایتی تا امروز از این دندان‌پزشک مطرح نشده است؟

ماجرا را به روایت برنامه W5 تلویزیون کانادا بخوانید:

یک دندانپزشک اطفال در استان نوا‌اسکوشیا کانادا متهم به آزار جسمی و روحی بیماران خود در طول نزدیک به پنجاه دهه طبابت شده است. پلیس پس از یک طی شدن پروسه تحقیقات ۱۵ ماهه، دکتر ارول گاوم ۷۸ ساله را به هشت مورد آزاررسانی به هشت بیمار جداگانه در دهه ۱۹۷۰، متهم کرده است. باید توجه داشت که آن‌ها تنها بخشی از شکایات تنظیم شده علیه این دندانپزشک تعلیق شده هستند.
تقریباً ۵۰۰ نفر از مراجعه کنندگان سابق وی ادعاهایی مبنی بر تجربه ناخوشایند درمان در مطب او را مطرح کرده‌‌اند که نشان می‌دهد او بر سر بیماران کم سن و سال فریاد کشیده. به صورت آن‌ها سیلی می‌زده، به طور همزمان دستش را بر روی بینی و دهان آن‌ها می‌گذاشته، آن‌ها را تهدید به کشیدن تمام دندان‌هایشان می‌کرده و در نهایت پروسه درمان را بدون تزریق داروی بی‌حسی مناسب انجام می‌داده است. در نهایت همگی این افراد به یک طرح دعوی حقوقی گروهی پیوسته‌اند.

کورالی رابرت، از شرکت حقوقی MacGillivray Law، به برنامه W5 گفته است:
«تقریباً ۴۸۰ نفر با ما تماس گرفته‌اند. من با افرادی که در حال گذراندن اوایل تا اواسط دهه ۵۰ زندگی خود هستند به گفتگو پرداخته‌ام. و آن‌ها این تجربیات آسیب‌زا را از دوران کودکی خود به یاد می‌آورند. متاسفانه ما شاهد این هستیم که در سال ۲۰۲۰ همچنان کودکان پنج و شش ساله به دکتر گاوم مراجعه کرده‌ا‌ند.

دکتر گاوم مجوز فعالیت خود را در سال ۱۹۷۱ دریافت کرده است. او طی این سال‌ها در سه کلینیک واقع در منطقه هالیفاکس مشغول به کار بوده و تخصص او در حوزه مراقبت‌های دهان و دندان اطفال بوده است.
او در بیانیه دفاعیه خود به دادگاه گفته است که رفتار او با بیماران در همه‌ی دوران‌ها، مطابق با استانداردهای درمانی تخصصی دندانپزشکی رایج در آن زمان بوده‌ است.

یک دستیار دندانپزشکی سابق که در دهه ۱۹۹۰ با دکتر گاوم کار می‌کرده ادعا می‌کند که شاهد آزار جسمی و روحی کودکان بر روی صندلی دندانپزشکی بوده است. در اتاق کار او همچون یک هیولا و شخصیت‌های رمان Jekyll و Hyde بود. در مواقع عادی او فردی دوست داشتنی برای صحبت بود. اما هنگام ‌نشستن بر روی آن صندلی و بسته شدن آن در، به آدم دیگری تبدیل می‌شد، یک شخص کاملاً متفاوت.

پروسه تشکیل پرونده علیه دکتر گاوم پس از آن شروع شد که رایان بایندر، پدر کیپ برتون، در سال ۲۰۲۰ تجربه دخترش هنگام مراجعه به وی را در فیسبوک منتشر کرد. پیتون هفت ساله ادعا کرده بود که دندانپزشکش به او گفته است خفه شود و دهانش را ببندد و بینی و دهانش را نیشگون گرفته است. این پست با دریافت هزاران تعامل و صدها پیام از سوی افرادی که ادعا می‌کردند تجربیات مشابهی داشتند، در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید.

رایان بایندر به برنامه W5 می‌گوید:
«این خبر مثل بمب در فضای مجازی منفجر شد. مردم به من پیام می‌دادند. همه این افراد تجربیات مشابه داشتند. آن‌ها می‌گفتند آن اتفاق برای من هم افتاده است، یا فرزند من نیز همین شرایط را تجربه کرده است. من نمی‌توانستم درک کنم که چطور از دهه ۱۹۷۰ تا همین سال ۲۰۲۰، این مرد توانسته قِسر در برود؟ من مات و مبهوت شده بودم و نمی‌توانستم همه‌ی این وقایع را باور کنم.»

تنها یک هفته پس از انتشار این پست وایرال شده، هیئت دندانپزشکی استان نوااسکوشیا جلسه اضطراری برگزار کرد. و روز بعد مجوز فعالیت دکتر گاوم به حالت تعلیق درآمد. اما برخی از بیماران سابق وی به برنامه W5 می‌گویند که در طول همه‌ی این سال‌ها تلاش کرده‌اند تا شکایت‌هایشان را به هیئت دندانپزشکی استان ارائه کنند اما متاسفانه نادیده گرفته شده‌اند.پست فیسبوکی، جرقه‌ای برای شروع تحقیقات جنایی در خصوص یک دندانپزشک اطفال

از میان آن‌ها، تریسی گیتس، که پسر پنج ساله‌اش می‌گوید در دهه ۱۹۹۰، دکتر گاوم او را کتک زده و به او گفته است که خفه شود، به W5 می‌گوید: «در سال ۱۹۹۴ من نامه‌ای را برای هیات دندانپزشکی استان ارسال کردم اما هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نکردم. من یک مادر مجرد با حداقل درآمد بودم. و منابع لازم برای پیشبرد این پروسه دادخواهی را در اختیار نداشتم.»
هیات استانی دندانپزشکی نوااسکوشیا درخواست‌های مکرر ما برای ارائه جزئیات بیشتر درباره تعداد شکایات صورت گرفته علیه دکتر گاوم در مدت زمان مشخص را رد کرده است. آن‌ها همچنین از پاسخگویی نسبت به اتهامات مطرح شده علیه نادیده گرفتن شکایات ثبت شده، خودداری کردند. در هر دو مورد، داگ مکی، مسئول ثبت هیات دندانپزشکی، از طریق یک شرکت فعال در حوزه روابط عمومی، با استناد به قانون دندانپزشکی نوااسکوشیا ادعا کرده است که «کلیه مواردی که به اداره ثبت می‌رسد باید محرمانه بماند.»پست فیسبوکی، جرقه‌ای برای شروع تحقیقات جنایی در خصوص یک دندانپزشک اطفال

هیئت دندانپزشکی استان نوا اسکوشیا می‌گوید:
«ما از نگرانی‌ افکار عمومی درباره نحوه مدیریت یا عدم مدیریت شکایات در موارد مختلفِ اتفاق افتاده در گذشته، آگاه هستیم. ما با قاطعیت کسانی را که قصد شکایت دارند یا فکر می‌کنند. که به اندازه کافی به شکایتشان رسیدگی نشده را تشویق می‌کنیم تا با هیات دندانپزشکی استان نوااسکوشیا (PDBNS) تماس بگیرند.»

اکثر متخصصان فعال در حوزه بهداشت و درمان، از جمله دندانپزشکان، تحت نظارت یک انجمن یا یک هیئتِ تنظیم شده هستند. وظیفه آن‌ها حفاظت از مردم بوده و عمدتاً از اعضای فعال در یک حرفه مشخص تشکیل می‌شوند.پست فیسبوکی، جرقه‌ای برای شروع تحقیقات جنایی در خصوص یک دندانپزشک اطفال

موسسه بیماران کانادا (Patients Canada) یک سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه ارتقاء حقوق بیماران به فعالیت می‌پردازد. فرانچسکا گروسو، رئیس هیئت مدیره این موسسه می‌گوید، زمانی که یک هیئت تنظیم شده یا یک انجمن، مسئول رسیدگی به شکایات و مقررات ایجاد شده در حرفه خود باشد، معمولا خواسته‌های بیماران به طور کامل برآورده نمی‌شود.

گروسو به W5 گفته است: «موارد زیادی وجود داشته که انجمن‌‌ها واقعاً پاسخگو بوده‌اند. اما همواره ناسازگاری‌ها و مغایرت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که می‌تواند در آینده مورد سوء استفاده قرار گیرد و قطع به یقین در گذشته نیز برخی از این سوء استفاده‌ها اتفاق افتاده است. من فکر می‌کنم که ما باید هر طور شده دیدگاه خود را نسبت به مقررات اصلاح کنیم. در خصوص شکایات نیز باید شفافیت بیشتری وجود داشته باشد.»

یک گروه فیس بوکی به نام قربانیان دکتر ارول گاوم که دو هزار و پانصد نفر عضو دارد اکنون در حال سازماندهی یک کمپین نامه نگاری است تا از دولت نوااسکوشیا درخواست کند که در خصوص هیات دندانپزشکی استان نیز تحقیقاتی را انجام دهد. در بخشی از این نامه آمده است: «یکی از معدود راه‌های موجود برای اصلاح این سوء‌رفتار اتفاق افتاده در طول دهه‌ها، بررسی شفاف و عمیق هیات دندان‌پزشکی استان و همه افراد مرتبط با آن است.»

رایان بایندر، که پست فیس بوک او منجر به بیان تجربیات مشابه سایر افراد و شروع تحقیقات پلیس هالیفاکس و هیئت دندانپزشکی استان نوااسکوشیا شده، خواهان ایجاد تغییرات است: «تنها عاملی که باعث مطرح شدن این موضوع شد، این بود که من پست مربوط به آن را بر روی فیسبوک قرار دادم. قرار است که هیات دندان پزشکی استان از ما محافظت کند. این‌ها فرزندان ما هستند. چگونه می‌توان از آن‌ها حمایت و محافظت نکرد؟ همه این شکایات در طول سال‌ها به سادگی نادیده گرفته شده‌اند. من می‌خواهم بدانم که آیا دندانپزشکی که به آن مراجعه می‌کنم تحت نظارت هست یا خیر.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه