ونیر کامپوزیت دندان

روکش، لمینت، کامپوزیت چه تفاوت هایی با هم دارند؟

به گزارش از خبربان : ونیر کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت دندان – لازم است بدانید تا همین چند مدت پیش که هنوز فناوری استفاده از این روش برای دندان‌ها معرفی نشده بود، مشکلات جابه‌جایی دندان حتی در جزئی‌ترین حالت باید توسط ارتودنسی برطرف می‌شد، اما اکنون به لطف این قابلیت می‌توان حتی به‌هم‌ریختگی‌های بدتر و یا بدرنگی‌ها را به این ترتیب برطرف نمود.

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی بیشتر روش استفاده از کامپوزیت پرداخته و ببینیم ونیر به چه نوعی از این قابلیت گفته می‌شود.

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

پیش از آن‌که به این روش اصلاح دندان بپردازیم، لازم است اشاره‌ای به چیستی لمینت کرده و سپس چگونگی انجام آن را با شما در میان بگذاریم. همان‌طور که می‌دانید، به مواد و تجهیزاتی که بتوان روی یک چیز را با آن پوشاند و زیبایی و استحکام بیشتری به آن بخشید، لمینت گفته می‌شود، درمورد دندان هم همین‌طور است؛ زیرا با قرار دادن یک لایه از ونیر کامپوزیت یا سرامیک می‌توان ظاهر زیباتر و البته محکم‌‎تری به دندان‌ها بخشید.

  • لمینت به دو نوع لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم می‌شود که موضوع مورد بحث ما در این مطلب، نوع دوم آن است.

بد نیست تفاوت میان این دو روش را برای شما ذکر کنیم؛ درواقع در روش استفاده از لمینت سرامیکی، لمینت‌ها در لابراتوار ساخته می‌شوند که کیفیت ساخت آن‌ها بستگی به هنر دندان‌ساز دارد و در لمینت کامپوزیتی، پزشک با استفاده از موادی مخصوص( همان موادی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود) به نام کامپوزیت که روی دندان‌ها می‌گذارد، به آن فرم و شکل زیبایی می‌بخشد که زیباتر شدن دندا‎ن‌ها و طبیعی بودن انجام آن، به تبحر و هنر پزشک شما بستگی دارد زیرا دندانپزشکی که ماهر باشد، می‌تواند مانند یک مجسمه‌ساز حرفه‌ای به‌گونه‌ای مواد را روی دندان شما شکل دهد که دندان اصلاح شده از نظر رنگ و ساخت، تفاوتی با دیگر دندان‌های شما نداشته باشد.

 

لازم به ذکر است که دندانپزشک پس از این مرحله، با استفاده از دستگاه لایت کیور به آن نور تابانده که این نور به سخت و محکم شدن آن‌ها کمک کرده و به فرم گرفتن شکل نهایی کمک می‌کند. نکته مهم این است که در استفاده از روش درمان ونیر کامپوزیت دندان، کمترین میزان تراش روی دندان‌های فرد اعمال شده و تنها در طی مدت چند ساعت می‌توان دندان‌ها را زیبا و مرتب کرد.

از این روش برای رفع چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟ اصلاح بی‌نظمی‌های کم تا متوسط برطرف کردن بدرنگی دندان‌ها که به‌صورت ژنتیکی و یا به واسطه استفاده از بعضی داروها به وجود آمده است تغییر فرم دندان از بین بردن فواصل بین دندانی زیبایی بخشی هرچه بیشتر به دندان‌ها

 

برای انجام این روش چه مراحلی طی می‌شود و چقدر زمان می‌برد؟

اگر دندانپزشکی که به آن مراجعه کردید با معاینه دندان‌های‌تان شما را فردی مناسب برای این امر تشخیص داد، تنها در یک جلسه می‌توانید دندان‌هایتان را کامپوزیت کنید. همان‌طور که گفتیم، این روش اصلاح دندان در مطب دندانپزشکی انجام شده و برای اصلاح هر فک حدوداً پنج ساعت زمان نیاز است.

 

طول عمر آن چقدر است؟

دندانپزشکان معتقداند این روش اصلاح دندان بین 7 تا 10 سال عمر می‌کند، اما با این وجود ممکن است بر اثر خوردن برخی مواد غذایی سفت، دچار لب پریدگی و شکستگی شود و یا با خوردن برخی مواد غذایی رنگ آن‌ها تغییر یابد که در مورد اول می‌توان مشکلات جزئی را به‌راحتی برطرف نمود و در برخی موارد حادتر لازم است روکش آن برداشته شده و تعویض گردد. در مورد دوم نیز می‌توان با استفاده از پولیش، رنگ گرفتگی دندان‌ها را بر طرف نمود. هر دو موردی که اشاره کردیم، می‌تواند در طی مدت‌زمان کوتاه توسط دندانپزشک انجام شود.

 

کاشت دندان یا همان ایمپلنت هم طول عمر بسیار زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه