وزارت بهداشت در خصوص شاخص جهانی

به نقل از دندانه : سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص شاخص جهانی میزان پرداختی از جیب مردم گفت: دندان‌پزشکی و جراحی‌های زیبایی رکورددار هزینه‌های سلامت در کشور هستند و برای رسیدن به شاخص جهانی و استاندارد‌ها نیازمند حمایت دولت و بیمه‌ها هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، اظهار کرد: شاخص پرداختی از جیب مردم به دو روش است؛ به طوری که درصد پرداختی از هزینه‌های سلامت جزئی از این شاخص محسوب می‌شود.

دکتر ایرج حریرچی ادامه داد: بر اساس قوانین توسعه کشور، قرار بود در برنامه چهارم و پنجم میزان پرداختی از جیب مردم به زیر ۳۰ درصد و در برنامه ششم این میزان به زیر ۲۵ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه در نظام سلامت قبل از اجرای طرح تحول، میزان پرداختی از جیب مردم بالای ۵۰ درصد بوده است، افزود: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان پرداختی از جیب مردم به ۳۸/۱ درصد و ۳۷/۷ درصد کاهش پیدا کرد که از این بابت می‌توانیم ادعا کنیم حوزه سلامت از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با شاخص متوسط جهانی گفت: این شاخص در کشورهای جهان و بر اساس میزان پرداختی از جیب مردم، کمتر از ۲۲ درصد است و ایران با این شاخص فاصله بسیاری دارد؛ برای رسیدن به شاخص جهانی و استاندارد‌ها نیازمند حمایت دولت و بیمه‌ها هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت و بیمه‌ها ۳۵ الی ۴۰ درصد هزینه‌های نظام سلامت را در گذشته تأمین می‌کردند که امروز بعد از اجرای طرح تحول این رقم به ۵۰/۶ درصد رسیده است و هنوز با نقطه ایده‌آل یعنی ۶۲ و نیم درصد فاصله دارد و باید اقدامات بیشتری در این حوزه انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پرداختی از جیب مردم کاهش یافته است، بیان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداختی از جیب مردم در ایران نسبت به متوسط دنیا کاهش یافته است، اما هنوز برای رسیدن به سطح ایده‌آل باید تلاش‌های بیشتری انجام دهیم تا شاخص پرداخت سرانه از جیب مردم کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: امروزه هزینه‌های دندان‌پزشکی و انجام عمل‌های زیبایی و انواع تزریق‌ها باعث افزایش هزینه‌های حوزه سلامت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه