وجود ۱۰۰۰ سامانه در حوزه بهداشت و درمان/ بدهی ۱۴۰۰۰ میلیاردی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت

بهداشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری اول دنت، بهرام عین‌اللهی در اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: نظام سلامت یکی از نقاط موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران است و این امر به اذعان دشمنان نیز رسیده است. تمام درمان‌های پیچیده دنیا در کشور ما نیز انجام می‌شود و در همه رشته‌ها نیروی کارآمد داریم و مردم کشورهای دیگر برای درمان به ایران می‌آیند.

وی افزود: زمانی که طرح تحول سلامت اجرا شد هزینه‌کرد منابع بی‌حساب و کتاب انجام شد و در حال حاضر باید نسبت به مدیریت منابع و انجام پژوهش بر اساس داده‌های دقیق و سیستمی، اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در آغاز کار دولت سیزدهم، میزان نسخه نویسی الکترونیک 10 درصد بود و امروزه به 98 درصد رسیده که منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نهضت نرم افزاری بوده است. اطلاعات موجود در سامانه‌های الکترونیک می‌تواند به نظارت بر ارائه خدمات پزشکان نیز کمک شایانی به ما کند.

عین‌اللهی گفت: اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع، اهمیت فراوانی دارد و در این زمینه از ظرفیت بهورزان و شبکه بهداشت می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری‌ها گفت: در دوران کرونا هزینه درمان هر بیمار 40 میلیون تومان بود اما برای واکسن کرونا و پیشگیری از بیماری، 9 دلار هزینه شد.

عین‌اللهی اذعان کرد: حدود 1000 سامانه الکترونیک در وزارت بهداشت داریم که بهره‌وری ندارد و برخی نیز بر اساس تعارض منافع شکل گرفته است. گاها شاهد این هستیم که هر یک از طرح‌ها و برنامه‌ها سامانه مجزایی دارند در حالی که باید این سامانه‌ها پیوستگی داشته باشند‌ و باید از این سامانه‌های جزیره‌ای پرهیز کرد و اطلاعات باید یکپارچه باشد‌.

وی افزود: با اجرای طرح دارویار، سیستم‌های ما نیز اصلاح شد و در کالاهای اساسی، موفق‌ترین طرح، دارویار بود زیرا مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی را بیمه‌ها پرداخت کردند. در آینده نیز اگر اعتبار بیمه‌ها به موقع تامین شود، مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج گفت: برخی از بیماران صعب العلاج هزینه‌های کمرشکن دارند و فرد باید دارایی‌اش را برای درمان بیمار خود بفروشد‌ که راه‌اندازی این صندوق به کاهش هزینه بیماران کمک شایانی کرده است.

وی اضافه کرد: ما 11 هزار تخت بیمارستانی را اضافه کرده‌ایم و اصرار داریم که پزشکی خانواده و نظام ارجاع را اجرا کنیم و باید بر خدمات بهورزان، ماماها و مراقبین سلامت تمرکز کنیم و پزشکان موردنیاز را نیز برای اجرای این برنامه تامین کنیم. الان پزشکی خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها در حال اجراست و در شهرهای بزرگ نیز اولویت اول ما برای اجرای پزشکی خانواده، مناطق محروم خواهد بود. در سال آینده 46 هزار میلیارد تومان برای اجرای یزشکی خانواده در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: همخوانی بین بیمه سلامت و تأمین اجتماعی وجود ندارد. سازمان تأمین اجتماعی نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارد زیرا هدف اصلی وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی، بحث‌های رفاهی و تجاری و اقتصادی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه