اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. هنگام ضربه به دهان چه موارد ضروری باید در نظر گرفته شود؟
هنگام ضربه به دهان چه موارد ضروری باید در نظر گرفته شود؟

هنگام ضربه به دهان چه موارد ضروری باید در نظر گرفته شود؟

هنگام ضربه به دهان چه موارد ضروری باید در نظر گرفته شود؟

ضربه به دهان یکی از شایع ترین اورژانس های دندانپزشکی می باشد که می تواند عواقب بسیار جدی تری نسبت به درد ناشی از ضربه داشته باشد.
در بسیاری از موارد ما با حوادثی روبرو می شویم که نمی توانیم از آن اجتناب کنیم: ضربه محکم به دهان باعث آسیب به دندان ها و بافت نرم لثه ها می شود. این می تواند به دلیل برخورد ، ضربه ، سقوط یا به دلیل انجام برخی از ورزش های فیزیکی ایجاد شود.
ورزش بهترین گزینه برای حفظ سلامتی می باشد: مزایایی که از طریق تمرینات ورزشی بدست می آوریم بسیار زیاد است. اما به خاطر داشته باشید که ما ممکن است از برخی مشکلات مانند ضربه به دندان ها رنج ببریم. دندان های جلویی فک بالا بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند ، زیرا این دندان ها بیشتر در مقابل ضربه قرار می گیرند.

درد دهان

ضربه به دهان چه عواقبی می تواند داشته باشد؟

ضربه به دهان می تواند از آسیب به مینای دندان گرفته تا از دست دادن دندان عواقب مختلفی داشته باشد. در هر صورت ، پس از ایجاد آسیب دیدگی معاینه اورژانسی توسط دندانپزشک ضروری می باشد. دندانپزشک شدت ضربه و آسیب را ارزیابی می کند. در برخی موارد فقط مینای دندان آسیب می بیند ، ولی در بیشتر مواقع ضربه می تواند دندان را از بین ببرد و یا جابجا کند.
به طور طبیعی و با توجه به مسائل مربوط به سن ، در بین کودکانی که 6 تا 12 سال سن دارند ، ضربه به دهان و آسیب دیدگی بیشتر مشاهده می شود . البته به ابن نکته نیز باید توجه کنیم که این مشکلات در بزرگسالان نیز می تواند اتفاق بیافتد.
وقتی ما بچه هستیم معمولاً زمین خوردن هنگام انجام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری ، اسکیت سواری ، بازی فوتبال و … بسیار طبیعی می باشد. منشاء بیشتر آسیب های دندانی در تمرینات ورزشی یا تصادفات رانندگی اتفاق می افتد.
افراد مبتلا به سوء عملکرد فک بالا نیز مستعد آسیب زدن به دندان های خود می باشد. هنگامی که فک بالا به طور غیرمعمول جلوتر می باشد ، احتمال ضربه به دندان ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در مقابل کوفتگی دندان چه اقداماتی باید انجام شود؟

کوفتگی دندان ضربه ای می باشد که روی دندان شما بر اثر ضربه ایجاد می شوم. این نشان دهنده جابجایی ، تحرک و هیچگونه خونریزی در دندان نیست.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که در اسرع وقت به نزدیکترین کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید تا بتوانید بهترین برنامه درمانی را انتخاب کنید. تا زمانی که معاینه بالینی و رادیولوژیکی مفصل را در کلینیک دندانپزشکی انجام ندهیم ، نمی توانیم مشکلات را تشخیص دهیم. در حالی که در موارد خاص می توانیم پیامدهای ضربه به دهان را کاملاً مشاهده کنیم.
شکستن دندان بر اثر ضربه

ضربه به دهان چه عوارض جانبی دارد؟

  • شل شدن دندان.
  • تغییر موقعیت اولیه دندان در فک.
  • آسیب یا از دست دادن دندان.
  • زخم زبان و لب.

انواع آسیب هایی که دندان شما ممکن است متحمل شود

نسبت به آسیب های دهانی که ما متحمل می شویم ، می توانیم چهار مشکل اساسی را روی سطح دندان مشاهده کنیم:

  1. آسیب به مینای دندان: نسبت به شدت مشکل ، عاج قطعه نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.
  2. شکستگی تاج دندان: این آسیب در موارد شدید می تواند بر پالپ دندان نیز تأثیر بگذارد.
  3. شکستگی تاج و ریشه دندان
  4. التهاب لثه و دندان

ضربه به دندان چگونه باید درمان شود؟

  • بر اساس نوع ضربه ای است که شما متحمل می شوید ، باید در اسرع وقت برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که دندان ترک بخورد یا دچار شکستگی تاج شوید ، باید به نزدیکترین کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک سعی می کند دندان شکسته را به یکدیگر بچسباند. اگر چسباندن دندان امکان پذیر نباشد ، ما باید گزینه ترمیم دندان با کامپوزیت ونیر را در نظر بگیریم.
  • اگر ضربه به پالپ یا عصب دندان آسیب وارد کرده باشد ، در این موارد ابتدا عصب کشی ریشه انجام می شود و در مرحله بعدی ترمیم دندان انجام شود.
  • زمانی که قسمت عمده تاج دندان بر اثر ضربه می شکند و بر ریشه تأثیر می گذارد ، ما قادر به بازسازی دندان نباشیم. در این موارد ، باید اقدام به کشیدن دندان کنیم و دندان از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کنیم.
  • در ضربه های شدید ، نه تنها دندان آسیب می بیند ، بلکه استخوان فک و لثه نیز آسییب می بیند.

شکستن دندان کودک

آیا پیشگیری از ضربه به دهان امکان پذیر است؟

استفاده از محافظ دهان برای افرادی که ورزش های شدید یا فیزیکی انجام می دهند ، توصیه می شود. گارد ورزشی را می توان در فروشگاه های ورزشی پیدا کرد ، اما در حالت ایده آل باید متناسب با اندازه دهان و نیازهای ما طراحی شود.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید