اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. نکاتی که قبل از ایجاد کانال ریشه باید بدانید.
نکاتی که قبل از ایجاد کانال ریشه باید بدانید.

نکاتی که قبل از ایجاد کانال ریشه باید بدانید.

نکاتی که قبل از ایجاد کانال ریشه باید بدانید.

اگر دندانپزشکتان به شما گفته است که به یک کانال ریشه نیاز دارید، کاملاً بی‌اطلاع به این روش نپردازید. ما قصد داریم تمام موارد ضروری را که باید بدانید، از آمادگی قبل از عمل گرفته تا آنچه که واقعاً برای پیگیری بهبود پس از درمان اتفاق می‌افتد، ارائه دهیم.

کانال ریشه چیست؟

کانال ریشه معمولاً روشی است که روی دندان مرده یا دندانی با آسیب عصبی غیرقابل برگشت انجام می شود. بدیهی است که از آنجایی که عصب از قبل آسیب دیده است، درمان ریشه آن را احیا نمی کند، بلکه دندان را از خراب شدن بیشتر محافظت می کند و آن را به اندازه کافی ثابت نگه می دارد تا به شما کمک کند غذای خود را راحت بجوید و بدون درد صحبت کنید.

این روش شامل برداشتن بافت عفونی برای جلوگیری از گسترش آن به بقیه فک و دهان است.

به همه چیزهایی که مردم در مورد این روش به شما می گویند اعتماد نکنید، اما از حقایق اساسی نیز غافل نشوید:

avaldent1 1

1.  شما با یک حرکت

شما با یک حرکت روت کانال خود را تمام نمی کنید. در مرحله اول، داخل دندان شما خراشیده می شود تا ناحیه عفونی از بین برود و فقط پوسته دندان شما باقی می ماند. پس از تمیز کردن و ضدعفونی کامل کانال های ریشه، دندان با ماده ای به نام گوتاپرکا پر می شود. کل فرآیند ممکن است شامل 1-3 جلسه باشد.

برای استحکام و پایداری دندان و جلوگیری از شکستن آن، به مرحله دوم نیاز دارید تا یک روکش (معروف به تاج) برای دندان خود تهیه کنید.

2. نباید درمان کانال ریشه را به تعویق بیندازید.

اگر دندان درد دائمی دارید، حتی زمانی که هیچ کاری انجام نمی دهید، و عوارض جانبی دیگری مانند تورم در آن ناحیه یا تجمع چرک وجود دارد، احتمالاً پزشک شما کانال ریشه را توصیه می کند. در این مرحله، آنها در ابتدا نسخه ای برای آنتی بیوتیک در اختیار شما قرار می دهند و بهتر است این روش به زودی انجام شود. در غیر این صورت، درد فقط افزایش می یابد و ممکن است دندان های بیشتری را آلوده کند.

فقط به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک جایگزینی برای درمان نیست. درد را کاهش می دهد و سرعت گسترش عفونت را کاهش می دهد، اما پالپ داخل دندان شما که باعث ایجاد همه مشکلات در وهله اول می شود، از بین نمی برد.

3. این روش واقعاً دردناک نیست.

وقتی اکثر مردم به کانال های ریشه فکر می کنند، همیشه تصویر یک چهره ناراحت را می بینند که دست خود را روی فک دردناک فشار می دهد. اما حقیقت این است که دندانپزشک شما ناحیه ای را که در حال درمان با بیهوشی است بی حس می کند. تنها چیزی که احساس خواهید کرد کمی ناراحتی است، شبیه پر کردن حفره.

avaldent4 1

4. انتظار داشته باشید بعد از عمل مقداری درد إحساس کنید.

کنید تا زمانی که نقاهت خود را کاملا به دست آورید، باید از غذاهایی که نیاز به جویدن یا گاز گرفتن دارند دوری کنید.

در حالی که برخی از افراد پس از کانال ریشه خود هیچ دردی را تجربه نمی کنند، برخی دیگر احتمالاً درد را احساس می کنند، به خصوص حدود 17 تا 24 ساعت پس از عمل هم ای تحساس را دارند. حتی اگر درد خیلی شدید شود، دندانپزشک شما ممکن است داروهای ضد درد و مسکن را توصیه کند.

درد خیلی مکرر تجربه نمی شود، اما ممکن است در مواردی اتفاق بیفتد که عفونت خیلی عمیق شده باشد و بدن برای بهبودی به زمان نیاز دارد.

5 . کانال ریشه یک عمر دوام نخواهد

در حقیقت، یک ریشه چندین کانال دارد که بیرون آوردن 100 درصد بافت عفونی را دشوار می کند. دندانپزشکان 1 تا 3 بار ناحیه عفونی را خراش می دهند و به طور کلی اعتقاد بر این است که این روش حداقل 95 درصد از باکتری ها را از بین می برد.

پس از این کار، دندان با روکش مهر و موم می شود تا از رشد و گسترش باکتری جلوگیری شود.این تاج 10-15 سال دوام می آورد و پس از آن ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

  1. در برخی موارد، کانال ریشه ممکن است امکان پذیرنباشد

در موارد خاص، دندانپزشک شما ممکن است چیزی را بیابد که به دلیل آن ممکن است این روش موثر نباشد یا اصلا امکان پذیر نباشد:

یک ابزار شکسته که پالپ دندان شما را تمیز کند. در چنین مواردی، این روش ممکن است به دلیل کار اضافی برای برداشتن ابزار طولانی شود یا اگر تمام پالپ برداشته نشده باشد، ممکن است ناموفق باشد.

اگر کانال کلسیفیه داشته باشید، دندانپزشک شما نمی‌تواند برای تمیز کردن آن وارد کانال شود و امکان روت کانال وجود نخواهد داشت.

دندان شکسته را نمی توان پر کرد زیرا تراوش وجود دارد. در این مورد، ایمپلنت گزینه ارجح است.

اگر ریشه خمیده دارید، به این معنی که پیچ و تاب های زیادی در کانال وجود دارد، خارج کردن پالپ مشکل خواهد بود که ممکن است منجر به عود عفونت شود.

در هر یک از این موارد، وظیفه دندانپزشک شما است که این روش را متوقف کند، به شما اطلاع دهد که چه اتفاقی می افتد و در صورت لزوم بیفتد. آنها ممکن است جایگزین هایی مانند کاشت ایمپلنت دندان را به شما پیشنهاد دهند.

avaldent3 1

7. دندانپزشک شما معمولاً قبل، در طول و بعد از کانال ریشه شما رادیوگرافی انجام می دهد.

برای اینکه واقعاً تشخیص دهد که آیا پالپ داخل دندان شما مرده است یا شانس احیا دارد، دندانپزشک شما نه تنها از شما در مورد درد سؤال می کند و با بررسی دندان شما وضعیت را ارزیابی می کند. آنها همچنین X-Ray انجام خواهند داد. این به آنها کمک می کند تا ببینند که آیا آبسه ای در دندان شما وجود دارد که احتمالاً ناشی از عفونت است یا خیر. عکس‌برداری با اشعه ایکس در حین و بعد از درمان به منظور افزایش کیفیت درمان انجام می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که دندانپزشکی که انتخاب می کنید در این روند عجله نمی کند و قبل از مراجعه به کانال ریشه، سایر گزینه های احیای دندان را رد کرده است.

سخن آخر

دندانپزشک شما فقط در صورتی که شرایط ایده آل باشد باید روی دندان های شما کانال ریشه انجام دهد. در مواردی که بیش از حد پیچیده هستند یا در مورد شکستگی، اکثر دندانپزشکان به شما توصیه می کنند که برای کاشت دندان مراجعه کنید، که پالپ را به طور کامل از بین می برد.

برخی از جراحان ممکن است درمانی را که با آن راحت تر هستند توصیه کنند. در این مورد، از گرفتن نظر دوم تردید نکنید – بالاخره تصمیمی که می گیرید نه تنها به شما کمک می کند راحت غذا بخورید و راحت صحبت کنید، بلکه لبخند شما را نیز دست نخورده نگه می دارد.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید