نتایج تحقیقات تازه: رژیم غذایی وگان موجب افزایش شادابی و بازده کاری می‌شود

رژیم

 

 

تحقیقات تازه نشان می‌دهند افرادی که از یک رژیم غذایی وگان یا مبتنی بر میوه و سبزیجات پیروی می‌کنند می‌توانند زندگی شاداب‌تر و با بازدهی کاری بیشتری نسبت به افراد گوشت‌خوار داشته باشند.

تحقیقات تازه نشان می‌دهد افرادی که از یک رژیم غذایی وگان یا مبتنی بر میوه و سبزیجات پیروی می‌کنند می‌توانند زندگی شاداب‌تر و با بازدهی کاری بیشتری نسبت به افراد گوشت‌خوار داشته باشند.

پژوهشگران می‌گویند مواد خوراکی وگان مانند سبزیجات‌ برگ‌دار، پروتئین‌های گیاهی و شکلات تلخ بهترین مواد برای تقویت قدرت مغز و خلق‌و‌خوی خوب به شمار می‌روند.

گفته می‌شود که در میان افراد ساکن در مناطق دورافتاده تا شهروندان شهرهای پرجمعیت، بیش از یک سوم کارگران و کارمندان به دلیل انتخاب‌های نامناسب غذایی که به شرایط شغلی‌شان بازمی‌گردد، بی‌انگیزه هستند.

کارشناسان بهداشت می‌گویند گوشت و پنیرهای فرآوری شده، غلات کنسروی، شیرینی‌ها و نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا از عوامل شکل‌گیری بی‌انگیزگی در افراد به شمار می‌روند.

بنابر گفته متخصصان، علت این امر ارتباطی است که بین مغز و دستگاه تولید انرژی بدن انسان وجود دارد. غذاهای گیاهی معمولا از سطح التهاب‌زایی پایینی برخوردارند، عاملی که به مغز اجازه می‌دهد انرژی کمتری صرف سوخت‌و‌ساز بدن کند و آن را اختصاص به فعالیت روزانه دهد.

دکتر اوما نیدو، روانپزشک و متخصص تغذیه در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، دراین باره می‌گوید:«وقتی التهاب در بدن وجود دارد، انرژی کمتری برای مغز در دسترس است بنابراین مهم است که مواد خوراکی ضدالتهابی بخورید. این امر کمک می‌کند کارکنان با خلق و خوی خوب از خواب بیدار شوند و همینطور انرژی و تمرکز خود را در تمام طول صبح حفظ کنند.»

وی توصیه می‌کند افراد خوراکی‌های غذایی نظیر گل کلم، هویج، فلفل قرمز، کلم، شکلات تلخ، پونه کوهی، کلم بروکلی، شاه بلوط، توت سیاه، سرکه سیب، پیاز و سیر استفاده کنند.

دکتر نیدو می‌گوید این مواد سرشار از پلی فنول هستند که به عنوان ابزاری کلیدی برای تثبیت انسولین بدن، تنظیم میکروبیوم روده و موارد دیگر عمل می‌کند.

هرچند این میوه و سبزیجات بخش زیادی از مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند، با این حال به تنهایی کافی نیستند. به همین خاطر کارشناسان تغذیه می‌گویند این مواد خوراکی باید با چربی‌های طبیعی نظیر آجیل، آووکادو و روغن زیتون خام در یک رژیم غذایی همراه شود.

در واقع چربی یک بخش مهم از سلامت روان را تشکیل می‌دهد. مغز از ۶۰ درصد چربی تشکیل شده و برای اینکه بتواند بهترین بازده را داشته باشد، به تامین مداوم اسیدهای چرب امگا ۳ احتیاج دارد.

رژیم غذایی وگان هر چند سلامت فردی را برای شخص به همراه می‌آورد، در عین حال برای سلامت جمعی بشر نیز تاثیرات مثبت قابل ملاحظه‌ای به همراه دارد. بنابر یک تحقیق انجام شده در دانشگاه آکسفورد، اگر جمعیت جهان به کلی وگان شود میزان تولید گازهای گلخانه‌ای مربوط به مواد غذایی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

جوزف پرپور، پژوهشگر حوزه تغییرات غذایی و اقلیمی، می‌گوید: «رژیم غذایی وگان احتمالا بزرگترین راه برای کاهش تاثیر منفی شما بر سیاره زمین است. این تاثیر فقط منحصر به گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود، بلکه اسیدی شدن محیط زیست و استفاده از منابع آبی و خاکی را نیز در بر می‌گیرد.»

رژیم‌های گیاهی روز به روز طرفداران بیشتری جذب می‌کنند و افرادی که خواهان سبک زندگی سالم هستند بیشتر به این نوع تغذیه رو می‌آورند. پیشتر یک پژوهش در دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا نشان داده بود کسانی که از رژیم غذایی وگان تبعیت می‌کنند «کیفیت زندگی و بهره‌وری مربوط به سلامتی» بالایی دارند.

با این حال کارشناسان هشدار داده‌اند که افراد نباید بیش از حد به رژیم غذایی تنقلاتی وگان بسنده کنند و سعی کنند پروتئین دریافتی بدن خود را بالا نگه دارند.

 

 

منبع : یورونیوز فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه