اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. موکوزیت دهان یا التهاب بافت های دهان
موکوزیت دهان یا التهاب بافت های دهان

موکوزیت دهان یا التهاب بافت های دهان

موکوزیت دهان یا التهاب بافت های دهان

موکوزیت دهان به التهاب بافت های دهان گفته شده است که می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود: درد در دهان، زخم های دهان، عفونت و خونریزی بافت لثه

یکی از دلایل اصلی ایجاد موکوزیت در دهان، رادیوتراپی یا شیمی درمانی است. در این دسته از بیماران، موکوزیت معمولاً با پایان درمان و عدم وجود عفونت، خود به خود بهبود می یابد. معمولا در شیمی درمانی بین 2 تا 4 هفته و رادیوتراپی بین 6 تا 8 هفته طول می کشد. طول مدت درمان رادیوتراپی نسبت به شدت بیماری بستگی دارد.

2

چگونه می توانم علائم موکوزیت را تسکین دهم؟

در کلینیک دندانپزشکی به شما کمک می شود تا علائم موکوزیت را کاهش دهید و همچنین از عواقب آن برای دهان خود جلوگیری کنید. برخی از درمان‌ های معمول در این موارد شامل رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از دهانشویه ملایم، کرم کلرهگزیدین و مصرف مسکن‌ در صورت وجود درد است.

4 2

بسیار اهمیت دارد که از دهان و دندان خود مراقبت کنید

تاثیری که رادیوتراپی و درمان های شیمی درمانی بر استخوان، لثه ها و ساختار دهان شما دارند، حفاظت از آن و مراقبت خوب از آن را در اولویت قرار می دهد. اولین قدم این است که بهداشت را رعایت کنید، با کمک یک برس نرم که برای لثه های شما تهاجمی نباشد دندان های خود را مسواک بزنید.

دندانپزشک به شما می گوید که کدام نوع مسواک برای شما بهترین گزینه است و در مورد خاص شما کدام خمیر دندان مناسب است. همچنین قبل از شروع درمان های رادیوتراپی بسیار مهم است که دهان و دندان شما سالم باشد. یعنی پوسیدگی دندان یا بیماری های پریودنتال که می تواند تشدید شود.

همچنین بسیار مهم است که دندانپزشک برای شما آتل های مخصوصی بسازد که به عنوان مانعی برای محافظت از غدد بزاقی عمل می کند، به خصوص اگر پرتو درمانی روی صورت شما تأثیر بگذارد.

موکوزیت در ایمپلنت های دندان

موکوزیت در ایمپلنت دندان زمانی رخ می دهد که پلاک باکتریایی بین پروتز و ایمپلنت دندان تجمع پیدا کند. اگر برداشته نشود باعث التهاب لثه اطراف آن می شود و  زمانی که باعث تحلیل استخوان شود بدتر می شود.

موکوزیت

نکاتی برای جلوگیری از موکوزیت در دهان

اگرچه موکوزیت در افرادی که تحت درمان سرطان هستند شایع است، اما به این معنی نیست که همیشه رخ می دهد. به همین دلیل است که برخی از روش های پیشگیرانه وجود دارد که می تواند به شما کمک کند از این نوع التهاب و عفونت لثه جلوگیری کنید.

مراجعه به دندانپزشک متخصص قبل از شروع درمان به حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از عوارض کمک می کند. شروع درمان با سلامت دهان و دندان مناسب ، نکته کلیدی برای جلوگیری از موکوزیت است. علاوه بر این، دندانپزشک شما در مورد نگرش و عادت هایی که باید در حین درمان داشته باشید، توصیه می کند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید