معرفی و آشنایی با انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

  • بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته
  • انواع ایمپلنت دندان بر اساس مرحله کار
  • انواع ایمپلنت دندان بر اساس شیوه کاشت
  • انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع متصل کننده
  • انواع ایمپلنت دندان بر اساس هدف و کاربرد
  • انواع ایمپلنت دندان بر اساس اندازه
  • سوالات متداول

یکی از بهترین و محبوب ترین درمان های جایگزینی دندان از دست رفته، ایمپلنت دندان می باشد که در انواع متفاوتی وجود دارد. برای آشنایی شما با انواع ایمپلنت دندان، قصد داریم تا در این مقاله انواع ایمپلنت دندان را به طور کامل و با دسته بندی های مختلف، برای شما شرح دهیم.

بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته

 

در صورتی که شما یک و یا چند دندان از دست رفته دارید، ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته می باشد که در استخوان فک قرار می گیرد و نقشی همانند ریشه دندان را ایفا می کند. مزیتی که ایمپلنت دندان دارا می باشد، این است که برای کاشت آن نیازی نیست تا دندان های مجاور تراشیده شوند، به همین دلیل آسیبی به دندان های کناری وارد نمی شود. ایمپلنت دندان دارای انواعی متفاوت و دسته بندی های مختلفی می باشد که در این مقاله قصد داریم آن ها را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس مرحله کار

به طور کلی بر اساس نحوه ی کار، ایمپلنت دندان در دو دسته بندی کلی قرار می گیرد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. ایمپلنت تک مرحله ای

     

    در این روش، ایمپلنت در استخوان فک قرار داده می شود، اما بخشی از آن خارج از بافت لثه قرار می گیرد که بر این اساس بعد از اینکه بهبودی کامل به دست آمد، برای قرار دادن تاج دندان بر روی آن نیازی به جراحی مجدد نمی باشد. بنابراین نصب ایمپلنت و اباتمنت در یک مرحله انجام می گیرد. یکی از معایبی که این روش دارد، این است که نسبت به نیرو های داخلی آسیب پذیر می باشد، پس نصب آن باید با احتیاط و دقت کامل انجام شود تا در مراحل درمان هیچگونه خللی وارد نشود. نوع دیگری از ایمپلنت های تک مرحله ای عبارت است از:

    • ایمپلنت ساب پریو استیل

      در این نوع ایمپلنت بخشی از آن برای نگهداری دندان، به جای قرار گیری کامل در استخوان فک، بیرون از بافت لثه قرار می گیرد. در واقع برخی از افراد که استخوان فک سالم و مقاومی ندارند و همچنین برای افرادی که قرار است تا یک دست دندان مصنوعی کامل برای آن ها کاشته شود، می توانند از این روش بهره مند شوند.

  2. ایمپلنت دو مرحله ای

     

    به طور معمول برای کاشت ایمپلنت دندان، روش دو مرحله ای شایع تر می باشد که در این روش، ایمپلنت در استخوان فک کاشته شده و کاملا در زیر بافت لثه قرار داده می شود. در ادامه بافت لثه به کمک بخیه بسته شده تا مانع از فشار در زمان بهبود شود. بعد از اتمام روند ابتدایی درمان و بهبودی مرحله اول، جراحی دوم برای قرار دادن تاج دندان انجام می شود. انواع ایمپلنت دو مرحله ای عبارتند از:

    • ایمپلنت اندو استیل

      پیچ های کوچکی از جنس تیتانیوم که در واقع همان ایمپلنت دندان می باشند، در استخوان فک قرار داده می شوند و پس از آن تاج دندان بر روی آن نصب می شود.

    • ایمپلنت زایگومایتیک

      این نوع ایمپلنت ها در شرایطی که استخوان فک بالا به میزان کافی در دسترس نباشد، مورد استفاده قرار می گیرند. برای کاشت ایمپلنت، استخوان فک باید دارای حداقل 10 میلیمتر ارتفاع باشد تا کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز باشد. البته در زمان هایی که کمبود استخوان فک وجود دارد، از روش های جراحی پیوند استخوان بهره گرفته می شود که می توانند معایبی مانند دوره نقاهت طولانی داشته باشند.

همین حالا تماس بگیرید فرم مشاوره رایگان

انواع ایمپلنت دندان بر اساس شیوه کاشت

بر این اساس، ایمپلنت ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. ایمپلنت فرورونده

    معمول ترین روش کاشت ایمپلنت دندان، ایمپلنت فرورونده بوده که به صورت یک پیچ داخل استخوان فک قرار داده می شود و روی این کاشت ها امکان قرار گیری یک و یا چند دندان وجود دارد.

  2. ایمپلنت دارای چهار چوب راموس

    کاربرد این نوع ایمپلنت برای افرادی است که استخوان فک پایین آن ها ضعیف بوده و قادر به تحمل ایمپلنت ریشه ای را ندارند. در واقع قرار گیری این نوع ایمپلنت در گوشه عقب استخوان فک بوده و زمانی که بافت لثه التیام یافت، میله ای فلزی در اطراف بافت لثه قابل مشاهده می باشد. در ادامه، تاج دندان متناسب با آن ساخته شده و روی آن قرار داده می شود. روش ایمپلنت دارای چهار چوب راموس، با تثبیت استخوان فک، مانع از شکستگی آن می شود.

  3. ایمپلنت برسازی درون کاشتی

    در این روش، نوعی قالب فلزی در بافت زیر لثه قرار داده می شود و برای قرار گرفتن دندان روی آن، به استخوان فک اتصال می یابد. برخی از افراد که ارتفاع استخوانی اندکی دارند و یا افرادی که قادر به استفاده از دندان مصنوعی نمی باشند، می توانند از این روش ایمپلنت دندان بهره مند شوند.

این مطالب را از دست ندهید:

  • قیمت ایمپلنت دندان
  • عوارض ایمپلنت دندان
  • تعداد جلسات و طول درمان ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع متصل کننده

 

3 دسته بندی بر اساس نوع متصل کننده ها برای ایمپلنت دندان در نظر گرفته شده است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  1. متصل کننده شش ضلعی داخلیشکل این نوع متصل کننده ها شش ضلعی بوده و همانند سوراخی در سر ایمپلنت قرار دارند که اباتمنت توسط دندانپزشک متخصص درون آن پیچ می شود.
  2. متصل کننده شش ضلعی خارجیجایگاه این نوع متصل کننده شش ضلعی، در سر ایمپلنت می باشد.
  3. متصل کننده هشت ضلعی داخلیاین نوع متصل کننده که هشت ضلعی می باشد نیز، همانند سوراخی در راس ایمپلنت قرار گرفته است.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس کاربرد

با توجه به هدفی که برای کاشت ایمپلنت دندان در نظر گرفته شده است نیز می توان دسته بندی برای ایملپنت بررسی کرد که عبارتند از:

  1. جایگزینی یک دندان

    زمانی که تنها یک نوع ایمپلنت و برای حمایت از یک تاج دندان و یک روکش دندانی مورد استفاده قرار بگیرد.

  2. جایگزینی چند دندان

    در زمانی که چندین دندان از دست رفته در دهان وجود داشته باشد، امکان جایگزینی آن ها با چندین ایمپلنت وجود دارد. در این صورت از یک پل دندانی ثابت که به کمک 2 ایمپلنت نگه داشته می شوند، استفاده می شود. معمولا اگر چند دندان در یک فک از دست رفته باشند، از 4 تا 8 ایمپلنت استفاده شده و روکش دندانی به تعداد 10 و یا بیشتر، مورد نیاز است.

  3. ترکیب پل دندانی ثابت و متحرک

    گاهی اوقات لازم است تا ایمپلنت دندان تنها به منظور نگهداری پل دندانی مورد استفاده قرار بگیرد که در این شرایط، اتصال ایمپلنت به قسمت متحرک صورت می گیرد.

  4. اوردنچر

    در برخی از افراد که دندان های فک بالا و پایین خود را به طور کامل و یا در تعداد بالایی، از دست داده اند، اوردنچر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع اوردنچر نوعی پروتز مصنوعی به شکل متحرک می باشد که به کمک پایه هایی در دهان قرار داده می شود. می توان گفت در گذشته که از دندان مصنوعی استفاده می شد، مشکلات بسیاری به خصوص لق بودن دندان مصنوعی در زمان غذا خوردن وجود داشت که با ایجاد برخی از روش ها مانند اوردنچر، اینگونه مشکلات بر طرف گردید. اوردنچر ها دارای ظاهری بسیار طبیعی و زیبا بوده و قدرت خوبی برای جویدن غذا به فرد می دهند. اوردنچر ها در انواع متفاوتی وجود دارند که عبارتند از:

    • اوردنچر بر پایه ایمپلنت

      در این روش، به کمک تاج های تلسکوپی، پروتز دندان به صورت کامل بر روی ایمپلنت ها قرار داده می شود. با توجه به فشاری که به ایمپلنت ها اعمال می شود، دندانپزشک متخصص تعداد ایمپلنت مورد نیاز را بررسی می کند. تعداد 2 ایمپلنت در فک پایین و 4 ایمپلنت در فک بالا، حداقل تعداد ایمپلنت مورد استفاده می باشند که معمولا تعداد ایمپلنت بیشتر، نتیجه درمان را موثر تر نشان می دهد.

    • اوردنچر بر پایه ایمپلنت و لثه

      در این روش دو ایمپلنت در قسمت جای دندان نیش و یا آسیا، نصب شده و برای متصل شدن این دو ایمپلنت به یکدیگر از میله ای استفاده می شود که در ادامه پروتز روی آن قرار داده می شود. این روش به اوردنچر میله ای نیز شهرت دارد.

    • اوردنچر بر پایه لثه

      در این روش، کاشت ایمپلنت به شکل مستقیم بر روی لثه های بالا و پایین صورت می گیرد. اوردنچر بر پایه لثه به دندان مصنوعی سنتی شباهت دارد و حداقل استاندارد را برای بیماران ایجاد می کند.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس اندازه

 

اندازه ایمپلنت به نوبه خود روش دیگری برای دسته بندی انواع ایمپلنت دندان محسوب می شود که به سه بخش تقسیم می شوند. این اندازه ها با توجه به شرایط هر بیمار برای هر کدام از آن ها به طور اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ایمپلنت دندان بر اساس اندازه عبارتند از:

  1. پلتفرم استاندارددر این روش قطر ایمپلنت ها از 5/3 تا 2/4 میلیمتر بوده که کارایی آن ها برای ایمپلنت دندان جلو می باشد.
  2. پلتفرم عریضاین نوع ایمپلنت ها دارای قطر 5/4 تا 6 میلیمتر بوده که بیشتر در انتهای دهان مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. پلتفرم کوچکاین نوع پلتفرم ها کوچک و باریک بوده و دارای قطر 2 تا 5/3 میلیمتر می باشند و اغلب برای افرادی که فضای بین ریشه ای کمی دارند و قادر به استفاده از ایمپلنت های بزرگ نیستند، مناسب است.

سوالات متداول

  1. ایمپلنت های تیتانیومی بهتر هستند یا ایمپلنت های سرامیکی؟

    در واقع رایج ترین نوع ایمپلنت، ایمپلنت های تیتانیومی می باشند که اگر بیمار به آن ها حساسیت و واکنش نشان دهد، برای کاشت می توان از ایمپلنت های سرامیکی استفاده نمود. یکی از انوع مناسب ایمپلنت های سرامیکی، ایمپلنت های زیرکونیا هستند که احتمال شکستگی در آن ها نسبت به ایمپلنت های تیتانیومی بیشتر است.

  2. روش ایمپلنت دندانی 4 عددی یا all on four چیست؟

    یکی از روش های ایمپلنت دندان که پیشرفت بی نظیری را در این زمینه نشان داده است، ایمپلنت دندانی 4 عددی می باشد. زمانی که دندانی از دست می رود، بافت استخوانی اطراف آن تحلیل می رود و ممکن است که بیمار نیاز به پیوند استخوان داشته باشد. به طور معمول افرادی که نیازمند به روش های پیوند استخوان می باشند، کاندیدای مناسبی برای این روش هستند. در این روش دندانپزشک متخصص زاویه کوچکی را در فک ایجاد کرده و کاشت ایمپلنت در این روش سبب می شود تا مشکلی برای بافت استخوانی ایجاد نشود. در این روش 4 ایمپلنت در هر فک مورد استفاده قرار می گیرد که زاویه ایمپلنت دندان عقب 45-30 می باشد. از مزیت هایی که این روش دارد کاهش هزینه های درمانی و همچنین ساخت زود هنگام پروتز می باشد.

  3. طبقه بندی سطح ایمپلنت چگونه است؟

    سطح ایمپلنت می تواند دارای سطوح صاف، بافت دار، ماشینی و یا پوشیده باشد.

 

منبع  : دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه