معرفی برترین دانشگاه‌های دنیا در رشته دندان‌پرشکی

رشته دندان‌پزشکی از سال ۲۰۱۵ وارد رده‌بندی دانشگاهی جهانی «QS» شد و به این ترتیب، برای سال ۲۰۱۸ یکی از ۴۸ رشته تفکیک شده در رنکینگ «کیو اس» است. در ادامه به معرفی برترین دانشگاه‌های دنیا در رشته دندان‌پرشکی می‌پردازیم:

۱. دانشگاه هنگ کنگ در هنگ کنگ
با بیش از صد سال قدمت، قدیمی‌ترین دانشگاه هنگ کنگ است. در مجموع، بیست و پنجمین دانشگاه برتر دنیا است که بنای کار در آن بر اساس تحقیق و پژوهش گذاشته شده. ۱۱۱ استاد دانشگاه هنگ کنگ جزء یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستد. هم‌چنین با بیش از ۳۴۰ دانشگاه در ۴۳ کشور دنیا در ارتباط و تعامل است و بیش از ۹ هزار دانشجو از ۹۶ کشور دنیا در آن تحصیل می‌کنند. زیان تحصیل در آن انگلیسی است و در ۱۱ سال اخیر، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان آن بیش از ۴/۹۹ درصد بوده است.

۲. کینگز کالج لندن در انگلیس
یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلیس است که در رده‌بندی کلی در رتبه سی و یکم ایستاده. دانشجویانی از ۱۵۰ کشور در آن تحصیل می‌کنند و شهرت زیادی در کیفیت آموزش و تحقیقات مهم دارد. ۸۴ درصد از تحقیقات انجام شده در این دانشگاه یا در دنیا پیشرو هستند یا در عرصه بین‎المللی دستاورد مهمی‌ به شمار می‌آیند. درآمدهای آن در زمینه تحقیقات بسیار بالا است و در در بین ۷ دانشگاه برتر بریتانیا قرار دارد و مجموع درآمد سالانه آن بیش از ۶۸۴ میلیون پوند است.

۳. دانشگاه میشیگان در آمریکا
دانشگاه میشیگان در سال ۱۸۱۷ تاسیس شده، یعنی حتی قبل از این که میشیگان ایالت شود و اکنون در فضایی به مساحت ۷۸۰ هکتار واقع شده که حدود ۴۵ هزار نفر در آن درس می‌خوانند. دانشگاه میشیگان به خاطر تحقیقات درجه یک خود معروف است.

۴. مرکز آکادمیک دندانپزشکی آمستردام در هلند
این مرکز با نام مخفف ACTA به کیفیت تحقیقات خود می‌بالد؛ هم‌چنین در آن علاوه بر آموزش به دانشجوهای دوره دندانپزشکی، دوره‌های تکمیلی برای دندانپزشکان نیز برگزار می‌شود. نیروی کار ACTA در بخش دندانپزشکی حدود ۵۰۰ نفر و تعداد دانشجویان آن حدود ۸۰۰ نفر است. علاوه بر این، روزانه حدود ۳۰۰ بیمار برای مداوای دندان‌های خود به این مرکز در آمستردام مراجعه می‌کنند که هم در بخش مداوای بیماران و هم در بخش تحقیقات، استانداردهای آن بالا است.

۵. دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو در ژاپن
TMDU در رده‌بندی کلی سیصد و پنجاه و دوم است اما در رشته دندانپزشکی بی‌رقیب است و شهریه آن هم در مقایسه با خیلی از دانشگاه‌ها نسبتا کم است. یک بیمارستان دندانپزشکی هم دارد تا به طور خاص در این زمینه موفق باشد.

۶. موسسه کارولینسکا در سوئد
یکی از معروف ترین موسسات علمی‌ و تحقیقاتی دنیا است که علاوه بر کیفیت بالای علمی، شهریه تحصیل در آن نیز پایین است. زبان تدریس در این مرکز انگلیسی است و روش‌های تدریس و تحقیق نوآورانه و پیشرویی دارد. در وصف این موسسه همین بس که از ۱۹۰۱ که جایزه نوبل راه‌اندازی شد، موسسه کارولینسکا مسوول تعیین برنده آن در رشته‌ پزشکی یا روانپزشکی است. برندگان نوبل هم در کارولینسکا برای دانشجوها کنفرانس می‌گذارند و سخنرانی می‌کنند.
در نهایت این که سوئد ایمن‌ترین کشور دنیا است و حدود ۹۰ درصد از جمعیت آن به انگلیسی هم صحبت می‌کنند.

۷. دانشگاه برن در سوییس
کیفیت بالای آموزشی و محیط تحصیلی درجه یک، همه با استانداردهای کشور سوییس همخوان هستند. دانشگاه برن ۸ دانشکده و حدود ۱۶۰ موسسه دارد که قدمت بعضی از آن‌ها به قرن ۱۴ میلادی برمی‌گردد. یکی از معروف‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی این دانشگاه، تحقیقات فضایی است. شهر برن هم یکی از بهترین شهرهای دنیا برای زندگی است.

۸. کالج دانشگاهی لندن در انگلیس
UCL در مجموع دهمین دانشگاه برتر دنیا است و مثل بقیه دانشگاه‌هایی که در این سطح قرار دارند، در زمینه تحقیقات علمی ‌بسیار پیشرفته است. از سال ۱۹۰۱ که جایزه نوبل راه‌اندازی شده، این دانشگاه هر دهه دست کم یک برنده نوبل داشته و در مجموع ۲۹ برنده نوبل از UCL بوده‌اند. این دانشگاه در مرکز لندن واقع شده و با بیمارستان‌ها، موزه‌ها، گالری‌ها و کتابخانه‌های پرشماری در ارتباط است. تقریبا نیمی ‌از دانشجویان آن خارجی هستند.

۹. دانشگاه کی یو لوون در بلژیک
دانشگاه KU Leuven در سال ۱۴۲۵ تاسیس شده است و نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان آن بسیار بالا است. در مقابل، هزینه تحصیل در آن نیز پایین است.

۱۰. دانشگاه گوتنبرگ در سوئد
یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌ها در شمال اروپا است. ۴۰ دانشکده مختلف دارد، کیفیت تحقیقاتی آن بالا است و رابطه خوبی با مراکز صنعتی و درمانی خارج از دانشگاه دارد. هم دانشجو و هم استاد از نقاط مختلف جهان در آن حضور دارند.

مابقی فهرست برترین دانشکده‌های دندان‌پزشکی جهان به قرار زیر است:
۱۱. دانشگاه زوریخ در سوییس
۱۲. دانشگاه ‌هاروارد در آمریکا
۱۳. دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا
۱۴. دانشگاه واشینگتن در آمریکا
۱۵. دانشگاه نیویورک در آمریکا
۱۵. دانشگاه پکن در چین
۱۵. دانشگاه سائوپائولو در برزیل
۱۸. دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا
۱۹. دانشگاه بیرمنگام در انگلیس
۲۰. دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا
۲۱. دانشگاه آروس در دانمارک
۲۲. دانشگاه منچستر در انگلیس
۲۳. دانشگاه ژنو در سوییس
۲۴. دانشگاه ملبورن در استرالیا
۲۴. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس در آمریکا (UCLA)
۲۶. دانشگاه ملی سئول در کره‌جنوبی
۲۷. دانشگاه کالیفرنیا، سن فرانسیسکو در آمریکا
۲۷. دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند
۲۹. دانشگاه کپنهاگن در دانمارک
۳۰. دانشگاه کومپلوتنسه مادرید در اسپانیا
۳۱. دانشگاه دولتی کامپیناس در برزیل
۳۲. دانشگاه آدلاید در استرالیا
۳۳. دانشگاه مالمو در سوئد
۳۳. دانشگاه سیچوان در چین
۳۳. دانشگاه سیدنی در استرالیا
۳۶. دانشگاه ووهان در چین
۳۷. «UNESP» در برزیل
۳۸. دانشگاه مینه‌سوتا در آمریکا
۳۹. دانشگاه کلمبیا در آمریکا
۴۰. دانشگاه بوستون در آمریکا
۴۰. دانشگاه نیوکاسل در انگلیس
۴۲. دانشگاه اوزاکا در ژاپن
۴۲. دانشگاه رادبود در هلند
۴۲. دانشگاه تورنتو در کانادا
۴۵. دانشگاه شاه سعود در عربستان
۴۶. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ در آلمان
۴۶. دانشگاه یونسی در کره‌جنوبی
۴۸. دانشگاه اسلو در نروژ
۴۹. دانشگاه میلان در ایتالیا
۴۹. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه