مطالعه جدید پیرامون بیومارکرهای سرطان دهان

سرطان

بیش از 90 درصد تومورهای بدخیم سر و گردن، با ایجاد کارسینوما (رشد بدخیم سلول هایی که توانایی متاستاز دارند) در نواحی سطحی حفره های دهان آغاز می شوند. طبق مطالعات گروه میکروبیولوژی دانشگاه کاردنال هررا در اسپانیا، امکان شناسایی این سلول ها از طریق بررسی بزاق دهان و تشخیص و درمان زودهنگام سرطان دهان وجود دارد و این، می تواند یک خبر بسیار خوشحال کننده باشد.

محققان این دانشگاه، با بررسی های منظم و مرور سیستماتیک مارکرهای موجود در بزاق دهان، به موثرترین روش حال حاضر در ارتباط با این تشخیص دست یافته اند.

به گفته پژوهشگر ارشد این تیم، تشخیص این نوع سلول ها، به معاینات بصری متخصصین دهان و دندان بستگی دارد. به همین دلیل، در اختیار داشتن روش های جدید تشخیصی بسیار اهمیت دارد، ضمن اینکه باید توجه کرد این نوع سرطان، شایع ترین تومور سر و گردن به خصوص در میان جوانانی که تنباکو و الکل مصرف می کنند بوده و با رشد فزاینده ای در حال فراگیرشدن است.

محققان در جریان این تحقیقات، تا کنون موفق به شناسایی سه نوع بیومارکر مختلف بزاق شدند که می تواند در تشخیص به موقع این سرطان کمک کند. این بیومارکرها، شامل دو نوع سیتوکین (پروتئین هایی که در تکثیر و تمایز سلولی نقش دارند)، دو مارکر موجود در اسید ریبونوکلئیک (با عملکرد ترجمه کدهای ژنتیکی و ارسال RNA و mRNA) و در نهایت دو نوع میکرو RNA می باشند.

نتایج کامل این پژوهش در تاریخ اکتبر 2018 و در مجله Oral Pathology and Medicine به چاپ رسیده است.

 

 

 

منبع : دندال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه