مسواک مخصوص لثه حساس برای پیشگیری از خونریزی و التهاب لثه

لثه

لثه حساس می‌‌شود که غذا خوردن، جویدن و حتی صحبت کردن با درد زیادی همراه شود. بیش از ۹۰ درصد از افراد بزرگسال تا سن ۳۰ سالگی دچار برخی از انواع بیماری‌های لثه می‌شوند. هنگامی که پلاک روی سطح دندان و لابلای آن باقی می‌‌ماند جرم در خط لثه به وجود می‌آید و باعث بروز بیماری لثه خواهد شد. مراقبت صحیح از دندان و لثه بهترین خط دفاعی به منظور پیشگیری از بروز بیماری لثه می‌باشد. استفاده از مسواک مناسب که دارای دندان‌های بسیار نرمی است و بهره گرفتن از تکنیک صحیح مسواک زدن در کنار استفاده از نخ دندان سلامت لثه را تضمین می‌کند. زخم شدن لثه می‌‌تواند یک علامت هشدار مبنی بر بروز التهاب لثه باشد. می‌توان با مراقبت صحیح از دندان‌ها در منزل از بروز چنین اختلالی جلوگیری کرد.

علل بروز درد دندان و لثه چیست؟


لثه برخی از افراد نسبت به جویدن، مسواک زدن و حتی دما بسیار حساس است. در برخی موارد درد لثه دلیل پزشکی دارد اما گاهی اوقات به علت عادات نامناسب به وجود می‌آید. در بخش زیر به برخی از علل بروز درد لثه اشاره می‌‌کنیم اما باید بدانید که عادات نامناسب در بروز درد لثه نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

  • التهاب لثه اختلالی است که می‌توان با مراقبت صحیح از دهان و دندان از بروز آن پیشگیری کرد اما در صورت بروز چنین اختلالی باید به دندانپزشک مراجعه کرد در غیر این صورت شما دچار مشکلات جدی خواهید شد.
  • پوسیدگی دندان باعث می‌‌شود که لثه به سرعت آسیب ببیند و بافت نواحی مجاور را تحت تأثیر قرار دهد.
  • تغییرات هورمونی از قبیل تغییراتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود یکی از علل اصلی بروز درد لثه محسوب می‌شود.
  • در برخی موارد التهاب و حساسیت لثه به علت استفاده نامناسب از مسواک و نخ دندان به وجود می‌آید. شما باید برای تمیز کردن دهان و دندان خود از خمیردندان و دهانشویه مناسب استفاده کنید.
  • سلامت عمومی بدن همانند سلامت حفره دهان بر وضعیت لثه تاثیر می‌گذارد به همین دلیل افرادی که دچار سوء تغذیه هستند دچار مشکلات لثه نیز خواهند شد.
  • عدم تناسب برخی وسایل دندانی از قبیل فضا نگهدارنده یا دندان مصنوعی باعث آسیب دیدگی بافت لثه خواهد شد. در صورتی که دندان مصنوعی لثه شما را اذیت می‌کند باید برای رفع مشکل ایجاد شده به دندانپزشک مراجعه کنید. هدف از کاربرد این وسایل بهبود زیبایی لبخند و سلامت دهان است نه آنکه سلامت دهان را به خطر بیاندازند.

علائم بیماری لثه چیست؟


بیماری لثه علاوه بر آن که سلامت و حفره دهان را به خطر می‌‌اندازد می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی از قبیل دیابت، پوکی استخوان، بیماری قلبی و حتی سرطان شود. باید قبل از آنکه خیلی دیر شود به علائم هشدار دهنده اولیه بیماری لثه توجه کنید. علائمی که باید به آن ها توجه داشته باشید به شرح زیر می‌باشد:

  • خونریزی یا تورم لثه
  • تنفس بدبو
  • لق شدن دندان
  • حساسیت دندان و لثه
  • به وجود آمدن آبسه اطراف لثه
  • عقب گرفتگی خط لثه

مسواک مخصوص لثه حساس


اولین اقدام به منظور تضمین سلامت لثه، حفظ سلامت دندان است. اولین نکته ای که در خصوص دندان حساس باید در نظر داشته باشید که استفاده از مسواک مناسب می‌باشد. اگر مسواک شما سفت است مشکل توان به دندان خود را بدتر خواهد کرد زیرا مسواک سفت به مینای دندان آسیب می‌رساند و باعث به وجود آمدن حفره‌های کوچک درون دندان خواهد شد که حساسیت دندانی افزایش خواهد یافت. استفاده از مسواک نامناسب می‌‌تواند باعث عقب رفتگی خط لثه شود و عاج دندان و اعصاب را نمایان کند. سعی کنید از مسواک نرم استفاده کنید و به خوبی سطح دندان‌های خود را تمیز کنید تا از آسیب رسیدن به دندان و لثه جلوگیری شود. مسواک مخصوص لثه و دندان حساس به نحوی طراحی شده که شما بتوانید بدون هیچگونه مشکلی از آن استفاده کنید. این نوع مسواک با حساسیت دندان و لثه مطابقت دارد و سر آن توانایی تمیز کردن همه سطوح دندان را دارد. به منظور بهتر تمیز کردن دندان و لثه بهتر است روزی دو بار آنها را با مسواک مناسب و خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز کنید. مسواک زدن دندان‌ها با خمیر دندان مناسب باعث می‌شود که از تجمع پلاک روی دندان جلوگیری شود و خط لثه سالم بماند. هنگام مسواک زدن دندان‌های خود باید مسواک تان را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به خط لثه نگه دارید و با حرکات چرخشی به تمیز کردن دندان و لثه از پلاک بپردازید. در بخش زیر به بهترین روش برای مسواک زدن دندان و تمیز کردن لثه اشاره می‌کنیم و مراحلی که باید به منظور کاهش ریسک حساسیت لثه و خونریزی از آن دنبال کنید را توضیح خواهیم داد.

روزی دو بار به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید

مسواک زدن به رفع باکتری‌های عامل تشکیل پلاک و رفع ذرات مواد غذایی به دندان‌ها کمک می‌کند. در صورتی که به طور کامل دهان و دندان خود را تمیز کنید ریسک بروز مشکلات مرتبط با لثه از قبیل التهاب لثه به حداقل خواهد رسید. سعی کنید روزی دو بار به مدت ۲ دقیقه دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز کنید.

همه دندان‌های خود را مسواک بزنید

هنگام مسواک زدن دندان‌های خود باید همه زوایای آنها را تمیز کنید حتی نقاطی که دسترسی به آنها دشوار است. سطوح داخلی و خارجی دندان را به طور کامل مسواک بزنید. در صورتی که هرگونه سوالی در ارتباط با بهترین شیوه مسواک زدن دارید می‌توانید با دندان پزشک تان صحبت کنید.

به آرامی مسواک بزنید

برای تمیز کردن دندان‌های خود باید آنها را به آرامی مسواک بزنید زیرا محکم مسواک زدن دندان‌ها یا استفاده از خمیردندان نامناسب باعث می‌شود مینای دندان از بین برود. مهمترین توصیه ای که دندانپزشکان به افراد مختلف دارند این است که هر سه ماه یک بار خمیر دندان خود را عوض کنند.

مسواک خود را به طور صحیح به حرکت در بیاورید

برای مسواک زدن دندان‌های خود باید مسواک تان را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به خط لثه قرار دهید و با حرکات چرخشی به تمیز کردن آنها بپردازید. این امر باعث تمیز کردن خط لثه می‌‌شود. برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان‌های ردیف جلو باید مسواک خود را به صورت عمودی بچرخانید و به کمک نوک مسواک و به کمک حرکات چرخشی دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

از تمیز کردن خط لثه غافل نشوید

خط لثه همیشه مستعد تشکیل پلاک و فعالیت باکتری می‌باشد. هنگام مسواک زدن دندان‌های خود از تمیز کردن خط لثه و فاصله بین دندان و لثه غافل نشوید. استفاده از مسواک بین دندانی و نخ دندان نیز به کنترل فعالیت باکتری‌های عامل پلاک کمک می‌کند.

زبان خود را نیز تمیز کنید

منظور از رعایت بهداشت حفره دهان فقط تمیز کردن لثه و دندان نیست. مسواک زدن زبان نیز به تازه کردن تنفس و از بین بردن باکتری‌های مختلف دهان کمک می‌کند.

چند نکته برای درمان دندان و لثه حساس


در بخش زیر به مواردی اشاره می‌کنیم که به بهبود حساسیت لثه کمک می‌کنند:

به طور صحیح از نخ دندان استفاده کنید

استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامت لثه بسیار ضروری است به همین دلیل باید حداقل در طول روز یک بار از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک بین دندان‌ها برطرف گردد و از تبدیل شدن آن به جرم جلوگیری شود. نخ دندان را دوره انگشتان خود بپیچید و آن را با زاویه مناسب دور دندان تان به حرکت در بیاورید. این کار باعث می‌شود باکتری‌های عامل پلاک از بین بروند و سلامت دهان شما تضمین گردد.

از خمیر دندان مخصوص دندان حساس استفاده کنید

از خمیردندان استفاده کنید که برای دندان حساس طراحی شده است و می‌تواند به بهبود علائم حساسیت دندانی کمک کند. اکثر این خمیردندان حاوی ترکیباتی هستند که می‌‌توانند به طور موقت به پر کردن حفره‌های کوچک مینای دندان و عاج کمک کنند. این امر باعث می‌شود که از قرار گرفتن اعصاب حساس دندان در معرض هوا پیشگیری شود.

هنگام خواب از محافظ دندان استفاده کنید

گاهی اوقات حساسیت دندان به علت فشار دادن دندان‌ها روی یکدیگر در هنگام خواب به وجود می‌‌آید که به آن دندان قروچه می‌گویند. اگر شما دچار چنین مشکلی هستید دندان پزشک استفاده از محافظ دندانی در هنگام خواب را توصیه می‌کند و اقدام به تهیه یک محافظ دندانی مناسب شما خواهد کرد. محافظ دندانی از دندان شما در برابر فشار مراقبت می‌کند و احتمال آسیب دیدگی دندان به حداقل خواهد رسید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

عقب رفتگی خط لثه یا بیماری آن در بروز حساسیت دندان نقش مهمی را ایفا می‌کندپ با عقب رفتن خط لثه و ایجاد فاصله بین دندان و خط لثه، قسمتی از دندان که فاقد مینای دندان می‌باشد در معرض هوا قرار خواهد گرفت. این امر باعث می‌شود که اعصاب نمایان شوند و شما دچار درد و ناراحتی خواهید شد. به همین دلیل شما باید از دندان پزشک خود بخواهید به بررسی بافت لثه بپردازد تا بتواند بیماری لثه را در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان کند. سالم بودن لثه باعث می‌شود که توانایی آن برای محافظت از دندان و پیشگیری از بروز حساسیت دندانی افزایش یابد.

با محلول آب و نمک دهان خود را بشوید

استفاده از دهانشویه ای که حاوی محلول آب و نمک است باعث می‌شود حساسیت دندانی به سرعت کاهش پیدا کند. محلول آب و نمک با به وجود آوردن یک محیط قلیایی امکان رشد باکتری‌ها را به حداقل می‌رساند. غرغره کردن محلول آب و نمک را به شما توصیه می‌کنیم. برای تهیه محلول آب و نمک باید ۲ قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و صبح و شب از آن استفاده کنید تا حساسیت دندان از بین برود.

از روغن نارگیل استفاده کنید

در صورتی که حساسیت دندان شما به علت افزایش رشد باکتری و ایجاد شده است استفاده از روغن نارگیل می‌تواند کمک کننده باشد. بدین منظور باید مقداری روغن نارگیل را در دهان خود بریزید و آن را با فشار از بین دندان‌های تان عبور دهید. سالیان بسیار زیادی است که از این روش به منظور کاهش حساسیت دندان استفاده می‌شود. روغن نارگیل از رشد باکتری‌ها درون دهان جلوگیری می‌کند و باعث از بین رفتن پلاک روی دندان می‌‌شود و جرم و سموم روی سطح لثه را برطرف می‌نماید. روغن نارگیل با گذر زمان باعث سفید و شفاف شدن دندان‌ها نیز خواهد شد. برای انجام این کار شما به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده نیاز دارید که باید آن را درون دهان خود ریخته و به مدت ۲۰ ثانیه درون دهان تان حرکت دهید سپس دهان خود را با آب گرم بشویید تا سلامت دهان شما تضمین گردد.

از روکش مخصوص کنترل حساسیت دندان استفاده کنید

انواع مختلفی از روکش دندانی وجود دارد که می‌توانید از دندان پزشک خود بخواهید آن را روی دندان شما قرار دهد تا حساسیت دندان شما کاهش پیدا کند. استفاده از روکش فلوراید می‌تواند به کاهش حساسیت دندان کمک بسیار زیادی نماید زیرا فلوراید با پر کردن حفره‌های کوچک مینای دندان میزان حساسیت آن به تغییر دما و سایر عوامل را کاهش می‌دهد. انواع دیگری از ترکیبات مشابه وجود دارد که پزشک به منظور تقویت مینای دندان و عاج آن استفاده خواهد کرد. شما می‌‌توانید در این رابطه با دندانپزشک خود صحبت کنید تا حساسیت دندان شما به حداقل برسد.

از میخک برای تسکین درد استفاده کنید

میخک و روغن میخک دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین دهندگی هستند و می‌‌توانند به کاهش التهاب، کنترل درد و کاهش رشد باکتری‌ها کمک کنند. هنگامی که شما از عصاره میخک استفاده می‌کنید قابلیت بی حس کنندگی آن از میزان حساسیت دندان می‌‌کاهد. این امر باعث می‌شود که مشکل شما برطرف گردد و بتوانید به راحتی از غذا و مایعات دلخواه خود استفاده کنید. در صورت لزوم می‌توانید روغن میخک را با روغن پرتقال ترکیب کنید و از آن استفاده نمایید.

از مصرف برخی غذاها و مایعات خاص خودداری کنید

مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌های خاص باعث بدتر شدن حساسیت دندان خواهد شد به همین دلیل شما باید تا حد امکان کمتر از این محصولات استفاده کنید تا حساسیت دندان شما کاهش پیدا کند. غذا و مایعات اسیدی از قبیل قهوه، میوه و نوشابه باعث افزایش حساسیت دندان خواهد شد. اگر حساسیت دندان باعث شده در هنگام غذا خوردن دچار مشکل شوید باید از مصرف خوراکی‌های حساسیت آور خودداری نمایید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. از مصرف غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد خودداری کنید زیرا باعث درد دندان خواهند شد.

از سیر استفاده کنید

اگرچه سیر بوی تندی دارد مصرف آن به بهبود سلامت و حفره دهان کمک می‌کند. آلیسین یکی از ترکیبات بسیار مفیدی است که در سیر وجود دارد و دارای خاصیت آنتی باکتریال و تسکین دهندگی درد می‌باشد. از آنجایی که آلیسین تعداد باکتری‌ها و سطح درد را کاهش می‌‌‌دهد یک روش درمانی طبیعی برای بهبود حساسیت دندانی می‌باشد. شما می‌توانید سیر را خرد کنید و به طور مستقیم روی دندان خود قرار دهید یا آن را به صورت ضماد در بیاورید و با روغن میخک، چند قطره آب و نصف قاشق چای خوری نمک ترکیب نمایید و روی دندان خود قرار دهید. باید به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی دندان خود بگذارید و تا زمانی که لازم است روزی دو مرتبه این کار را تکرار کنید تا حساسیت دندان شما برطرف شود.

 

منبع : دانیال روژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه