متهموگلوبینمیا

متهموگلوبینمیا

بنا به گزارش جدیدی که در ژورنال New England به چاپ رسیده، یک زن ۲۵ساله پس از استفاده از مقادیر زیادی بنزوکائین موضعی، برای کاهش درد دندان خود، دچار اختلال خونی به نام متهموگلوبینمیا شد.

به گزارش پایگاه خبری دندانه؛ این زن آمریکایی با علائمی مانند ضعف عمومی، خستگی، تنگی نفس به اورژانس رودآیلند رفته و پزشکان بعد از ارزیابی علائم او، تشخیص دادند که بنزوکائین، مقصر ابتلا به این اختلال بوده است.
متهموگلوبینمیا اختلالی است که در آن سطح متهموگلوبین خون در مقابل هموگلوبین، بیش از حد بالا می رود و در نتیجه آن، مقادیر بسیار کمی اکسیژن به سلول های بدن می‏رسد.
در نتیجه ابتلا به این اختلال خونی، اندام بدن بخصوص اندام‏های تحتانی به رنگ آبی و کبود در می‏آید. به گفته متخصصان، ترکیبات خاص داروهایی مانند بنزوکائین و برخی آنتی‏بیوتیک‏ها، منجر به بروز این اختلال می‏شود. بنزوکائین مانع از انتشار خون غنی از اکسیژن به بافت می‌شود.
با این حال، تجویز متیلن بلو، سطح اکسیژن خون این بیمار را بازیابی کرد و رنگ خون او بعد از یک شب تحت نظر بودن، به حالت عادی برگشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه