اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. لثه های بیمار
لثه های بیمار

لثه های بیمار

فهرست مطالب

بیماری های لثه چیست؟

لثه های بیمار می توانند خود را با درد ، قرمزی ، التهاب ، خونریزی ، ترشح چرکی ، … بروز دهند. سلامت دهان و دندان مناسب همیشه به معنای داشتن لثه های سالم است. لثه ها بخش ظریفی از دهان ما هستند و بیماری آنها می تواند مشکلات بسیار جدی در سلامت ما ایجاد کند.

در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید تشخیص دهید که لثه های شما سالم هستند ، چه چیزی می تواند به آنها آسیب برساند و چگونه باید برای حفظ سلامت آنها تلاش کنید.

2

چگونه می توانم بفهمم که لثه های من بیمار هستند؟

رنگ لثه های سالم صورتی کم رنگ و شبیه پوست پرتقال است. همچنین ، هنگام مسواک زدن علائم التهاب یا خونریزی از خود نشان نمی دهند.  لثه های بیمار با علائم زیر ظاهر می شوند:

  1. التهابی که ممکن است عمومی یا موضعی باشد.
  2. رنگ قرمز یا بنفش لثه ها
  3. وجود درد هنگام مسواک زدن و جویدن.
  4. خونریزی در هنگام مسواک زدن
  5. هالیتوز یا بوی بد دهان.
  6. ترشحات چرکی احتمالی (عفونی).

در مواجهه با یک یا چند مورد از این علائم ، باید فوراً به دندانپزشکی مراجعه کنید زیرا ممکن است مبتلا به بیماری پریودنتال شده اید.

ما توصیه می کنیم که برای معاینه و درمان بیماری های لثه به پریودنتیست مراجعه کنید.  به طور خلاصه ، لثه های بیمار حساس ، متورم ، قرمز روشن و به راحتی خونریزی می کنند. در صورت عدم درمان ، می توانند منجر به بیماری هایی مانند التهاب لثه و پریودنتیت یا موکوزیت شوند.

4 8 scaled

علت لثه های بیمار چیست؟

از هر چهار نفر سه نفر  می تواند از بیماری لثه رنج ببرد که ناشی از تجمع باکتری در دهان ، بین دندان ها و زیر پروتزهای دندانی یا ایمپلنت می شود.

تجمع پلاک باکتریایی معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. اگرچه ممکن است به دلیل موقعیت بد دندان ها و همچنین لوازم ارتودنسی و پروتزهای دندان یا عوامل دیگری ، مسواک زدن مشکل شود.

درمان لثه های بیمار چگونه است؟

باید بدانید که لثه های بیمار می توانند دندان های شما را در معرض خطر قرار دهند. اگر لثه شما سالم نیستند ، باید سریعاً در مطب دندانپزشکی ارزیابی و درمان شوید.

3 7

جرمگیری یا اسکالکتومی

در صورت ابتلا به التهاب لثه ، جرمگیری یا اسکالکتومی درمان بالینی خواهد بود. این درمان را هم دندانپزشک و هم متخصص جرمگیری می توانند انجام دهند.

هدف از جرمگیری از بین بردن تارتار انباشته شده است که باعث ایجاد التهاب در لثه می شود. حتی اگر عادات بهداشت دهان و دندان مناسبی داریم ، باید حداقل یک بار در سال این درمان را انجام دهیم.

درمان پریودنتال

درمان پریودنتیت یا پیوره به عنوان درمان پریودنتال شناخته می شود و شامل موارد زیر است:

  • کورتاژ یا تراشیدن ریشه دندان
  • اندازه گیری پروب یا پریودنتال
  • معاینه دوره ای

به طور معمول این کارها هر شش ماه یکبار تکرار می شود ، اما این همیشه بستگی به وضعیت سلامت دهان و دندان شما دارد.

با استفاده از کورتاژ ، تارتار زیر لثه های بیمار از جیب های پریودنتال خارج می شود. به همین ترتیب ، یک اندازه گیری برای کنترل عمق این موارد انجام می شود.

جراحی پریودنتال

اگر پریودنتیت یا پیروره دارید و درمان پریودنتال برای دستیابی به وضعیت سلامت دهان و دندان کافی نیست ، این درمان توصیه می شود. در صورت وجود جیب های پریودنتال با عمق بیش از 6 میلی متر ، این جراحی ممکن است انجام شود. هدف اصلی این جراحی دسترسی بهتر به بهداشت دهان و دندان است تا از تشدید آسیب پریودنتال جلوگیری شود.

چگونه باید از لثه های خود مراقبت کرد تا بیمار نشوند؟

در ادامه سه ​​نکته کلیدی برای سالم و قوی نگه داشتن لثه ها آورده شده است:

  1. عادات بهداشت دهان و دندان را درست کنید
  1. معاینات دوره ای را در مطب دندانپزشکی انجام دهید
  1. عادت های بد خود را محدود کنید

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید