فواید، مزایا و معایب جرم گیری دندان: جرمگیری خوب است یا بد؟

جرم گیری

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

  • آیا این مطلب برای شما مفید است؟
  • اهمیت انجام درمان جرم گیری
  • جرمگیری دندان مفید است یا مضر؟
  • 9 مزیت جرم گیری منظم دندان
  • معایب جرم گیری دندان
  • مزایای جرم گیری به نسبت بلیچینگ دندان
  • معایب جرم گیری به نسبت بلیچینگ دندان
  • کدام روش جرم گیری دندان مزایای بیشتری دارد؟
  • مزایای انجام جرم گیری در کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی
  • اگر به موقع برای جرم گیری مراجعه نکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟
  • سؤالات متداول

آیا این مطلب برای شما مفید است؟

اغلب مشاهده شده است که افراد تنها در صورتی که به مشکلات و بیماری‌های دردناک لثه و دندان دچار می‌شوند به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. این در حالی است که با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه یا درمانی مانند جرم گیری دندان می‌توانند از ابتلا به مشکلات گستره تر و پیچیده‌تر که نیاز به صرف هزینه‌های زیادی دارند، پیشگیری کنند.
آیا از مزایا و معایب جرمگیری دندان مطلع هستید؟ به نظر شما این روش مفید است یا مضر؟
آیا می‌خواهید بدانید که دلیل اهمیت انجام آن چیست؟

اهمیت انجام درمان جرم گیری

 

جرم تجمع یافته یکی از اصلی‌ترین دلایل برای ایجاد بیماری‌ها و مشکلات لثه و دندان‌ها است. جرم‌ گیری به پیشگیری از برخی بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه، و همچنین برخی مشکلات مانند بوی بد دهان کمک می‌کند.
یکی دیگر از دلایلی که نباید از جرم گیری حرفه‌ای غافل شد، این است که علیرغم رعایت بهداشت دهان و دندان، جرم دندان می‌تواند در زیر لثه‌ها جمع شود و اگر به بیماری پیشرفته لثه تبدیل شود، باکتری می‌تواند وارد جریان خون شود و به سایر قسمت‌های بدن برسد.
از آنجایی که بیماری‌های پریودنتال و ژنژیویت درمان نشده، عامل اصلی از دست دادن دندان در بیماران بالای 35 سال هستند، تمیز کردن و جرمگیری منظم دندان‌ها اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.
عدم انجام این کار، لثه‌ها و دندان‌ها را در معرض خطر مشکلات جدی قرار می‌دهد.

جرمگیری دندان مفید است یا مضر؟

 

باورهای نادرستی درباره جرم گیری وجود دارد و برخی افراد تصور می‌کنند که در روند انجام این درمان، مقداری از سطح دندان تراشیده می‌شود و در نهایت آسیب می‌بیند.
اما این تصور کاملاً نادرست است. انجام این درمان نه تنها ضرر ندارد، بلکه با حذف عوامل مضری که بر روی دندان‌ها قرار گرفته‌اند به حفظ سلامت آنها کمک می‌کند.
جرمگیری، جرم و پلاک را از بین می‌برد و دندان‌ها و لثه‌ها را سالم و عاری از باکتری نگه می‌دارد. این کار از بوی بد دهان و خونریزی‌های لثه که در برخی افراد بر اثر مشکلات لثه اتفاق می‌افتند، جلوگیری می‌کند.
بنابراین انجام این درمان مزایای زیادی دارد که برای آشنایی با آنها مطالعه بخش بعدی این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

9 مزیت جرم گیری منظم دندان

 

در این بخش لیستی از مهم‌ترین مزایای جرم گیری را بیان کرده‌ایم:

  1. تمیز شدن اصولی دندان‌ها

    اولین مزیتی که فرد پس از جرم گیری مشاهده می‌کند، تمیز شدن آنهاست که فرد می‌تواند با نگاه کردن در آینه متوجه تفاوت ظاهر دندان‌های خود نسبت به پیش از درمان شود. حتی استفاده از بهترین مسواک و خمیر دندان‌ها نیز نمی‌تواند پلاک و جرم انباشته شده بر روی سطح دندان‌ها را از بین ببرد و حذف آنها حتماً نیاز به جرمگیری حرفه‌ای توسط دندانپزشک دارد.

  2. از بین بردن بوی بد دهان

    یکی از عوامل مؤثر در ایجاد بوی بد در دهان، وجود پلاک و جرم بر سطح دندان‌ها است. با جرم گیری این عوامل حذف شده و بوی بد دهان رفع می‌شود.

  3. پیشگیری از بیماری لثه

    تجمع پلاک و جرم می‌تواند باعث ایجاد و پیشرفت بیماری لثه شود.
    علائم بیماری پریودنتال اغلب به قدری جزئی هستند که بیشتر افراد تا زمانی که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نکنند از ابتلا به آنها مطلع نمی‌شوند.
    دندانپزشک لثه‌های بیمار را بررسی می‌کند تا وجود هرگونه علائمی که می‌توانند شامل التهاب، تحلیل استخوان و عفونت باشند را مورد ارزیابی قرار دهد، زیرا این علائم اغلب نشان‌دهنده ابتلا به بیماری پریودنتال هستند.
    مانند سایر مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان، بیماری لثه نیز در صورتی که تحت درمان زودهنگام قرار بگیرد، بهترین پاسخ را به درمان خواهد داد.
    بنابراین، اگر به طور منظم جرمگیری را انجام دهید، احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش خواهید داد.
    به‌علاوه، اگر علائم مشکلات لثه را دارید، می‌توانید قبل از اینکه شدید شوند و باعث از دست دادن دندان و درد شدید گردند، آنها را با جرم گیری یا پلنینگ ریشه درمان کنید.

  4. از بین بردن لکه‌های سطحی دندان‌ها و روشن‌تر شدن آنها

    اگر دچار لکه‌های دندانی هستید و یا دندان‌هایتان زرد شده‌اند، احتمالاً با شنیدن این مطلب که جرم گیری می‌تواند تا حدودی به از بین بردن لکه‌های سطحی و برطرف کردن زردی دندان‌ها کمک کند، خوشحال خواهید شد.
    در حالی که این فرایند دندان‌ها را سفید نمی‌کند و برای سفید کردن آنها نیاز به یک روش جداگانه مانند بلیچینگ دندان دارید، اما با از بین بردن جرم‌ها و پلاک‌ها به روشن‌تر شدن رنگ دندان‌هایتان کمک خواهد کرد.
    مرحله پالیش جرم گیری به از بین بردن لکه‌های سطحی دندان کمک می‌کند.
    اگر به طور مرتب قهوه، شراب یا چای می‌نوشید، ایجاد این لکه‌ها طبیعی است، با این حال جرم گیری حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا حدودی از شر آنها خلاص شوید و رنگ دندان‌هایتان را بهبود بخشید.

  5. از بین بردن پلاک و جرم

    گرچه مسواک زدن منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند مانع از تجمع پلاک و تشکیل جرم شود، با این حال بخش‌هایی از دندان‌ها وجود دارند که امکان دسترسی به آنها و تمیز کردن کامل آنها سخت است و این امر اغلب باعث تجمع جرم در آن بخش‌ها می‌شود.
    جرم تشکیل شده را با مسواک نمی‌توان از بین برد و حذف آنها نیاز به جرم گیری توسط دندانپزشک دارد.
    با از بین بردن جرم و پلاک از روی دندان‌ها، از شر باکتری‌هایی که باعث ایجاد مشکلات دندان و لثه می‌شوند، خلاص می‌شوید.

  6. بهبود کلی سلامت بدن

    بر اساس برخی مطالعات ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین فشار خون بالا در برخی افراد با بهداشت ضعیف دهان و دندان آنها ارتباط دارد.
    طبق گفته دندانپزشکان باکتری‌های دهان می‌توانند وارد جریان خون شوند و به سایر قسمت‌های بدن بروند و مشکلاتی را ایجاد کنند.
    به همین دلیل، درمان سریع عفونت‌های دندانی برای پیشگیری از عفونت‌های سیستمیک ضروری است.
    مراقبت از دندان‌ها و جرم گیری منظم آنها می‌تواند از رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت جلوگیری کند و به طور کلی به حفظ سلامت کلی فرد کمک کند.

  7. کاهش هزینه‌های دندانپزشکی

    اگر به دلیل هزینه انجام این درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنید، این موضوع را در نظر داشته باشید که با جرم گیری می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.
    شاید بپرسید که جرم گیری چه ارتباطی با کاهش هزینه‌های دیگر دندانپزشکی دارد؟
    به عنوان مثال، فردی که نیاز به پر کردن حفره دندان خود دارد، بیشتر از کسی که فقط به معاینه نیاز دارد، هزینه می‌کند.
    با جرم گیری منظم، دندان‌های خود را سالم نگه می‌دارید و از پوسیدگی آنها جلوگیری می‌کنید. با اجتناب از پوسیدگی و مشکلات اضافی ناشی از آن که نیاز به انجام درمان‌های گران‌تر مانند عصب کشی، پر کردن و روکش دندان دارند، می‌توانید از هزینه‌های اضافی که مربوط به انجام این درمان‌ها هستند، پیشگیری کنید.
    پیشنهاد ما: اگر در پرداخت هزینه‌های مراقبت از دندان خود به کمک نیاز دارید، انجام آنها را به تعویق نیندازید.
    با کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی تماس بگیرید تا جایگزین‌هایی مانند امکان پرداخت اقساطی هزینه، استفاده از تخفیف‌ها یا استفاده از تعرفه‌های بیمه را برای کمک به پرداخت هزینه مراقبت از دندان‌هایتان را به شما ارائه دهیم.

  8. پیشگیری از آسیب شدید و از دست دادن دندان

    بیماری پریودنتال یکی از علل شایع از دست دادن دندان به خصوص در افراد مسن است. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری لثه، داشتن بهداشت خوب دهان و دندان در خانه و همچنین با کمک دندانپزشک است.
    مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان باید شامل مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن باشد. به علاوه، برای از بین بردن پلاک و جرم به دو بار در سال انجام جرم گیری نیاز دارید.
    همانطور که اشاره شد، پلاک و جرم احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهند، زیرا به رشد باکتری‌ها در زیر خط لثه کمک می‌کنند.
    از آنجایی که نمی‌توانید بدون کمک دندانپزشک از شر جرم خلاص شوید، باید به طور منظم جرم گیری را انجام دهید تا احتمال ابتلا به بیماری لثه را به حداقل برسانید.

  9. کاهش ترس از انجام درمان‌های دندانپزشکی

    برخی افراد از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی می‌ترسند و این ترس آنها باعث می‌شود که انجام درمان‌های ضروری خود را به تعویق بیندازند.
    با مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی برای جرم گیری به آن محیط عادت کرده و ترس شما از مراجعه به آنجا برای انجام سایر درمان‌ها کم می‌شود.

معایب جرم گیری دندان

 

گرچه درمان جرمگیری برای همه افراد به ویژه کسانی که از مشکلات لثه رنج می‌برند، مزایای زیادی دارد و یک روش بی خطر است، اما معایبی نیز دارد که در ادامه به بیان معایب جرمگیری پرداخته‌ایم:

  1. احتمال آسیب به عصب دندان

    در موارد نادر، جرم گیری عمیق ممکن است باعث آسیب به عصب دندان شود.
    هنگامی که اعصاب آسیب می‌بینند، ارسال سیگنال‌ها به مغز با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل دقت در انتخاب دندانپزشک حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

  2. خونریزی لثه

    پس از درمان انتظار می‌رود که فرد 2، 3 روز خونریزی خفیف لثه‌ها را تجربه کند.
    بنابراین در طول این مدت دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید تا خونریزی لثه‌ها بیشتر نشود و فرصت بهبودی پیدا کنند.

  3. حساس شدن دندان‌ها

    بیماران معمولاً پس از جرم گیری درد و حساسیت خفیفی را تجربه می‌کنند که پس از گذشت چند روز از بین می‌رود.

  4. حساس شدن لثه‌ها

    کسانی که جرمگیری می‌کنند ممکن است احساس تورم خفیفی در لثه‌های خود پیدا کنند که معمولاً پس از سه تا پنج روز برطرف می‌شود.
    با این حال، اگر درد یا ناراحتی بعد از یک هفته از بین نرفت، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مزایای جرم گیری به نسبت بلیچینگ دندان

جرم گیری در مقایسه با بلیچینگ دارای مزایای زیر است:

  1. جرم گیری روش درمانی و پیشگیرانه است که از پوسیدگی دندان‌ها و ابتلا به بیماری‌های لثه پیشگیری می‌کند و در برخی موارد تا حدودی به روشن‌تر و براق‌تر شدن دندان‌ها کمک می‌کند. در حالی که بلیچینگ روش زیبایی است و تنها در روشن‌تر شدن دندان‌ها نقش دارد.
  2. نسبت به بلیچینگ ارزان‌ قیمت‌تر است.
  3. در جرم گیری با استفاده از ابزارهای دستی، اولتراسونیک و یا لیزر، جرم‌ها از روی سطح دندان‌ها حذف می‌شوند و نیاز به استفاده از مواد شیمیایی ندارد. در حالی که بلیچینگ نیاز به استفاده از ماده شیمیایی دارد که بر بافت دندان‌ها تأثیر می‌گذارد.

معایب جرم گیری به نسبت بلیچینگ دندان

معایب جرم گیری نسبت به بلیچینگ عبارت‌اند از:

  1. گرچه میزان ماندگاری هر دوی این روش‌ها به میزان مراقبت‌هایی که فرد انجام می‌دهد و بهداشت دهان و دندان او بستگی دارد، اما به طور کلی می‌توان گفت که ماندگاری بلیچینگ بیشتر است. (توصیه می‌شود جرمگیری را هر 6 ماه یکبار انجام دهید، اما اثر بلیچینگ ممکن است تا 6 ماه و یا بیشتر ادامه داشته باشد.)
  2. میزان سفید شدن دندان‌ها پس از جرم گیری از سفید شدن آنها پس از بلیچینگ کمتر است.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

تفاوت جرمگیری و بلیچینگ چیست؟

کدام روش جرم گیری دندان مزایای بیشتری دارد؟

 

جرم گیری دندان با استفاده از ابزارهای دستی، اولتراسونیک و یا لیزر انجام می‌شود.
انتخاب بهترین روش برای انجام این درمان به نوع جرم و شرایط دهان و دندان بیمار بستگی دارد. دندانپزشک پس از بررسی شرایط دهان و دندان بیمار، بهترین روش جرم گیری را برای بیمار مشخص می‌کند.
برای برخی افراد ممکن است استفاده از ابزارهای دستی مناسب‌تر باشد.
برای برخی افراد که لثه‌های حساسی دارند، ممکن است انجام این درمان با لیزر پیشنهاد شود. برای برخی دیگر نیز ممکن است ترکیبی از این روش‌ها نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

مزایای انجام جرم گیری در کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی

این درمان بسیار مفید و مؤثر در کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی را می‌توانید با مناسب‌ترین هزینه انجام دهید.
هزینه جرم گیری دندان بین 900000 تومان (نهصد هزار تومان) تا 1200000 تومان (یک میلیون و دویست هزار تومان) است، اما کلینیک دندانپزشکی ما تخفیف‌هایی را برای مراجعه کنندگان خود در نظر گرفته است تا بتوانند با پرداخت هزینه‌های کمتری (حدود 700 تا 800 هزار تومان) این درمان را انجام دهند.
با انجام این درمان در کلینیک ما، از مزایایی مانند درمان توسط دندانپزشک با تجربه و با سابقه بالا، استفاده از بهترین تجهیزات و دستگاه‌ها، دریافت مشاوره رایگان به همراه بررسی عکس‌های رادیولوژی تهیه شده از دهان بهره‌مند خواهید شد.

اگر به موقع برای جرم گیری مراجعه نکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

 

در بافت جرم و پلاک‌های دندانی، باکتری‌هایی وجود دارند که از کربوهیدرات‌ها و قندهای موجود در مواد غذایی تغذیه کرده و اسیدهایی را تولید می‌کنند.
این اسیدها به مرور زمان مینای دندان را تحت تأثیر قرار داده و باعث از بین رفتن آن و پوسیده شدن دندان‌ها می‌شوند.
اگر جرم گیری به موقع انجام نشود، پوسیدگی دندان اتفاق خواهد افتاد.

سؤالات متداول

  1. معایب جرم گیری عمیق لثه چیست؟

    این روش درمانی اگر توسط دندانپزشک حرفه‌ای انجام شود، معمولاً معایبی ندارد و فرد می‌تواند با خیال راحت برای انجام آن اقدام کند. با این حال تجربه مواردی مانند خونریزی لثه و حساس شدن دندان و لثه را می‌توان جزء معایب آن دانست.
    همچنین این درمان اگر توسط دندانپزشک حرفه‌ای انجام نشود، احتمال آسیب رساندن به عصب دندان وجود خواهد داشت.

  2. آیا جرم گیری دندان مفید است؟

    بله. انجام صحیح و به موقع این درمان مزایای بسیار زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت که از میان آنها می‌توان به از بین بردن بوی بد دهان، پیشگیری از ابتلا له بیماری‌ها و مشکلات دندان و لثه، درمان بیماری‌های لثه، روشن‌تر شدن رنگ دندان‌ها و … اشاره کرد.

  3. آیا جرم گیری زیاد ضرر دارد؟

    بله. انجام بیش از حد این درمان می‌تواند سلامت دندان‌ها را به خطر بیندازد. مشخص شدن تعداد دفعات مورد نیاز برای انجام آن نیاز به معاینه توسط دندانپزشک دارد و معمولاً بیش از 2 بار در سال توصیه نمی‌شود.

  4. آیا جرم گیری برای همه افراد مفید است و همه باید آن را انجام دهند؟

    این درمان برای افرادی که جرم بر روی دندان‌هایشان تشکیل شده است، مفید است و برای افرادی که جرم و پلاکی بر روی دندان‌هایشان شکل نگرفته است، توصیه نمی‌شود.

  5. آیا جرم گیری می‌تواند همانند بلیچینگ دندان‌ها را سفید کند؟

    خیر. جرم گیری در واقع با حذف عوامل اضافه از روی دندان‌ها تا حدودی به ظاهر شدن رنگ اصلی آنها کمک می‌کند.
    اما بلیچینگ لکه‌ها را به طور عمقی از بین می‌برد و به این ترتیب باعث سفید شدن آنها می‌شود. لازم است بدانید که در برخی موارد در صورت نیاز لازم است که جرم گیری پیش از بلیچینگ انجام شود.

  6. آیا اینکه گفته می‌شود که جرم گیری باعث خراب شدن دندان‌ها می‌شود، صحیح است؟

    خیر. این یک باور غلط است و این درمان نه تنها آسیبی به بافت و سلامت دندان‌ها نمی‌رساند، بلکه با حذف عوامل آسیب زا از روی سطح دندان‌ها به حفظ سلامت آنها می‌کند.

  7. آیا جرم گیری دندان عوارض دارد؟

    این درمان به عنوان یک درمان ایمن، بی خطر و بدون عوارض شناخته می‌شود و درد و حساسیتی که بیمار پس از آن تجربه می‌کند موقتی و طبیعی است.

  8. آیا جرم گیری درد دارد یا خیر؟

    خیر. انجام آن معمولاً درد ندارد و در موارد لازم دندانپزشک از تزریق داروی بی حسی موضعی برای پیشگیری از درد استفاده می‌کند.

 

 

 

منبع :  دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه