فناوری ژاپنی در خدمت انتقال خون در قاره سیاه

خون

«پیش از رسیدن این دستگاه و فناوری تازهٔ ژاپنی، برای تهیهٔ هر واحد خون ۶ اهداکننده لازم بود، اما الان یک نفر کافی است. هنوز در آفریقا فرهنگ اهدای خون جا نیفتاده، که دلایل زیادی دارد، از جمله دلایل اجتماعی و همچنین عدم آگاهی افراد.»

این برنامهٔ ژاپن در جهان به معرفی یک شرکت ژاپنی اختصاص دارد که در زمینهٔ انتقال خون به بیماران نیازمند در جنوب آفریقا فعالیت می‌کند.

هر روز بیش از ۸۰۰ زن در دنیا حین بارداری و زایمان جان می‌بازند. دوسوم از این مرگ‌ومیرها در جنوب آفریقا روی می‌دهد و بسیاری از آنها قابل پیشگیری است. حدود نیمی از این موارد ناشی از خونریزی شدید است، امری که نیاز به انتقال خون را دوچندان می‌کند.

لیلین یکی از زنان اهل کنیاست که پس از سومین زایمانش تا مرگ فاصله‌ای نداشت. او سزارین کرده بود و دچار خونریزی شدید بعد از زایمان شد، پس برای آن‌که زنده بماند می‌بایست مقدار زیادی خون به او می‌رساندند.

لیلین خود دربارهٔ تجربه‌اش می‌گوید:‌ «لرز گرفته بودم و تمام تنم یخ کرده بود که دکتر به دادم رسید و درمان را شروع کرد. نیم‌ساعت بعد کمی جان گرفتم. اگر خون اهدایی به موقع در بیمارستان حاضر نبود این بچه باید بی‌مادر بزرگ می‌شد.»

فیلانا موجِنی عضو گروه «تِرومو بی‌تی‌سی» ژاپن است که در زمینهٔ توسعهٔ فناوری‌های پزشکی و یافتن درمان‌های ویژهٔ خون و سلول‌ها فعالیت می‌کند.

او می‌گوید: «پیش از رسیدن این دستگاه و فناوری تازهٔ ژاپنی، برای تهیهٔ هر واحد خون ۶ اهداکننده لازم بود، اما الان یک نفر کافی است. هنوز در آفریقا فرهنگ اهدای خون جا نیفتاده، که دلایل زیادی دارد، از جمله دلایل فرهنگی اجتماعی و همچنین عدم آگاهی افراد.»

او می‌افزاید: «ما می‌توانیم قابلیت خون اهدایی را به بیشترین حد برسانیم. خودکارسازی فرآیندها و نیز کاهش اتلاف خون سبب می‌شود بیماران بیشتری به آن دسترسی پیدا کنند، امری که شامل مادران، بیماران سرطانی و زخمی‌ها می‌شود. فارغ از این‌ها فناوری‌های دیگری هم داریم که ابتلا به مالاریا از طریق انتقال خون را کاهش می‌دهد.»

پژوهش شرکت ترومو بی‌تی‌سی نشان می‌دهد که می‌توان هر سال از مرگ ۱۶ هزار مادر جوان در کنیا، غنا و ساحل عاج جلوگیری کرد، به این شرط که خون کافی برای درمان خونریزی‌های پس از زایمان موجود باشد.

شرکت ترومو همچنین مشوّق اهدای خون است. این شرکت همچنین کارکنان حرفه‌ای سازمان انتقال خون را تربیت می‌کند، و اتحادیه‌ای نیز برای توسعه انتقال خون در کشورهای آفریقایی راه‌اندازی کرده است.

دکتر نانسی اوکیندا، ‌کارشناس اهدای خون در بیمارستان نایروبی می‌‌گوید: «تأمین خون پاک و مناسب در داخل امکان‌پذیر است. دولت باید با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی همکاری کند تا برنامهٔ اهدای خون منظم داشته باشند، و همچنین باید تجهیزات لازم را برای آنها فراهم کند تا شمار اهداکنندگان خون بیشتر شود.»

 

منبع : یورونیوز فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه