فرسودگی شغلی؛ افسانه یا واقعیت؟

دندال : در ماه می مقاله ای در مجله Spear Digest به چاپ رسید که اهمیت و شیوع افسردگی شغلی را میان دندانپزشکان بررسی کرد. یافته های این مقاله نشان داد که چگونه عوامل استرس زا می توانند وضعیت شغلی یک دندانپزشک را با چالش روبرو کنند.

این پژوهش از دلایل مختلفی برای بروز این معضل نام برده که شامل موارد زیر هستند:

* تعدد تکنولوژی و متریال جدید و لزوم آنها برای ادامه کار

* مدیریت زمان یا فقدان آن

* هدایت عوامل مختلف برای مدیریت موفقیت آمیز بیزینس و کسب و کار

* چالش های مربوط به بیمه

* استخدام نیروهای جدید و توسعه تیم

و …

اولین گام برای مقابله صحیح با این چالش ها، پذیرش آنهاست. اینکه یک دندانپزشک قبول کند که این مسائل در شغلش وجود دارد؛ در اینصورت، مراحل بعدی آسانن تر خواهد شد.

شما قطعاً برای کمک کردن و سود رساندن وارد این حرفه شده اید. زمانی که بیماری با درد به شما مراجعه میکند، زمانی که کسی از لبخند خود رضایت ندارد، حتی زمانی که بیمار روی یونیت از وحشت به خود می لرزد! شما فقط قصد کمک کردن و آرام کردن آنها را دارید.

و پس از تجربه تمام این لحظات، یک روز کاری احتمالاً پر تنش را به پایان می رسانید و به خانه می روید. اما داستان تمام نشده! شما یک خانواده هم دارید! با مسئولیت های جداگانه و مشخصی که چارچوب خانواده برایتان معین کرده. و گاهی این حس به سراغتان می آید که با وجود اینکه همیشه مراقب همه چیز هستید، هیچکس مراقب شما نیست!

فرسودگی شغلی؛ افسانه یا واقعیت؟

فرسودگی شغلی به‌طور ناگهانی اتفاق نمی‌افتد. این پدیده، ماهیتی موذی و خزنده دارد. به مرور در وجود شخص رخنه می‌کند و به همین دلیل شناسایی آن دشوار است. اولین بار در میان پرستاران تشخیص داده شد و امروزه بسیاری از مشاغل را تحت الشعاع قرار می دهد.

Compassion Fatigue

به گفته کارشناسان سلامت روان، این پدیده علائمی از این قرار دارد:

* خود مراقبتی ضعیف

* کاهش احساسات خوشایند

* کج خلقی و زود رنجی

* نا امیدی

* اضطراب مداوم

* بی خوابی یا کابوس

* فقدان حس همدردی با دیگران

* نگرش های منفی و مخرب

* تمایل به گوشه گیری

* عدم تمرکز

* کاهش رضایت شغلی

* احساس بی کفایتی در کار

Compassion Fatigue

همه این موارد می تواند به راحتی روی کیفیت کار شما، روحیه بیمارانتان، نتیجه درمان و اعضای تیم تأثیر بگذارد. در بدترین حالت، افسردگی و حالات مخرب روحی به سراغ فرد می آید و کنترل شرایط را دشوار میکند.

راه حل های این پدیده موذی چیست؟

* اولین و مهم ترین راهکار این است که از خود مراقبت کنید. شاید این خودخواهی به نظر برسد، اما نگران این نباشید که بقیه چه فکری در موردتان میکنند. شما باید خود را نجات دهید.

* ورزش منظم؛ ورزش و تحرکات بدنی، به طور باورنکردنی به بهبود این وضعیت کمک میکند. سلامت همزمان جسم و روان، از دستاوردهای ورزش است.

* وقت گذراندن با افراد مهم زندگی؛ سعی کنید کمی از حجم کارتان کم کنید و به جای آن، زمان بیشتری را با خانواده و عزیزان بگذرانید. این کار تعادل کار و زندگی را به شما برمیگرداند.

* سرگرمی و اوقات فراغت؛ به منظور کاهش و کنترل سطح استرس، زمان هایی را به سرگرم شدن اختصاص دهید و برای اوقات فراغت برنامه ریزی کنید.

* خواب؛ الگوهای خواب خود را با دقت بیشتری رصد کنید و به میزان کافی و استاندارد بخوابید.

* تغذیه؛ یک رژیم غذایی مناسب و سالم را در دستور کار قرار دهید.

* متخصصان روان؛ در مورد احساسات خود با متخصصان روانشناس حرف بزنید و برای کاهش استرس از آنها کمک بگیرید.

فراموش نکنید که شما هم انسان هستید؛ هر چند وقت یک بار به زمان های کاری خود نگاهی بیندازید، میزان تعادل کار و زندگیتان را بسنجید، برای زمان های غیر کاری خود ارزش قائل شوید و جوانب عاطفی و احساسی وجودتان را مهم بشمارید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه