عوارض و مضرات کامپوزیت دندان: آیا کامپوزیت به دندان آسیب میزند؟

کامپوزیت

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

  • آیا این مطلب برای شما مفید است؟
  • چرا دندان‌ها پس از نصب کامپوزیت دچار حساسیت می‌شوند؟
  • آیا کامپوزیت باعث جلو آمدن دندان‌ها می‌شود؟
  • ونیر کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد؟
  • چرا بعد از نصب کامپوزیت دندان درد وجود دارد؟
  • آیا کامپوزیت به دندانها آسیب وارد می‌کند؟
  • آیا کامپوزیت می‌تواند دلیلی بر پوسیدگی دندان‌ها باشد؟
  • عفونت لثه بعد از کامپوزیت
  • نقش دندانپزشک در پیشگیری از مضرات ونیر کامپوزیت
  • عوارض کامپوزیت دندان تا چه زمانی باقی می‌مانند؟
  • درمان بوی بد دهان بعد از کامپوزیت
  • آیا می توان از بروز عوارض کامپوزیت دندان جلوگیری کرد؟
  • عوارض برداشتن کامپوزیت دندان
  • سوالات پرتکرار عوارض کامپوزیت

آیا این مطلب برای شما مفید است؟

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که قصد دارید دندان‌های خود را با کامپوزیت سفید کنید یا سایر ایرادهای آنها را برطرف کنید؟
آیا ترس از عوارض کامپوزیت ونیر باعث شده است در انجام آن تردید کنید یا آن را به تأخیر بیندازید؟
آیا به دنبال دریافت اطلاعات لازم درباره عوارض کامپوزیت دندان این روش و دلیل به وجود آمدن آنها هستید؟ آیا اصلاً این روش عوارض جدی به همراه دارد؟
در صورتی که به هر یک از سؤالات بالا پاسخ مثبت داده باشید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این سایر اطلاعات لازم و تکمیلی در این باره را بیان کرده‌ایم.

چرا دندان‌ها پس از نصب کامپوزیت دچار حساسیت می‌شوند؟

 

از آنجایی که میزان تراش دندان برای کامپوزیت، بسیار کمتر از میزان آن برای لمینت است و مقدار بسیار جزئی از سطح مینای دندان تراشیده می‌شود، طبیعی است که دندان‌ها دچار حساسیت شوند.
علاوه بر این قرار دادن مواد خارجی بر روی سطح دندان از جمله چسب و مواد کامپوزیت خود می‌تواند دلیل دیگری برای واکنش نشان دادن دندان‌ها و حساس شدن آنها باشد.
به طور کلی لازم است بدانید که این حساسیت‌ها موقتی هستند و پس از حدود 10 روز از بین می‌رود.
چنانچه میزان حساسیت دندان‌ها بیش از 2 هفته طول بکشد باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا علت باقی ماندن طولانی مدت آن مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت وجود مشکل هرچه سریع‌تر درمان شود.

ونیر کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد؟

 

همانند سایر روش‌های درمانی و ترمیمی دندان، در برخی موارد احتمال بروز عوارضی وجود دارد که در ادامه به عوارض ونیر کامپوزیت اشاره کرده‌ایم:

  1. حساس شدن دندان‌ها

    حساس شدن دندان‌ها به دمای سرد و گرم پس از کامپوزیت کردن، عارضه‌ای کوتاه مدت بوده که با گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کند و معمولاً به فرد توصیه می‌شود که در طول این مدت زمان از خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنند و از مصرف غذاهای داغ یا خیلی سرد اجتناب کند.

  2. مشکل در جویدن غذا یا صحبت کردن

    نصب کردن کامپوزیت بر روی دندان باید با دقت و ظرافت بسیار زیادی انجام شود و مرحله بررسی کردن وضعیت ونیرها با استفاده از کاغذ کاربن که آخرین مرحله از نصب است، باید با دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد تا فرد دچار مشکل جویدن غذا و یا صحبت کردن نشود.

  3. بوی بد دهان

    فاصله افتادن بین کامپوزیت و خط لثه به دلیل عدم نصب صحیح توسط دندانپزشک و یا بر اثر بیماری‌های لثه که باعث عقب نشینی آن می‌شوند، باعث ایجاد فضایی برای تجمع باکتری‌ها و ذرات غذایی می‌شود که یکی از عوارض آن ایجاد بوی بد دهان می‌باشد.

  4. پوسیده شدن دندان‌ها

    علتی که در مورد قبلی برای ایجاد بوی بد دهان بیان کردیم، به مرور می‌تواند موجب پوسیده شدن دندان شود. علاوه بر این عدم نصب صحیح کامپوزیت که می‌تواند موجب نفوذ باکتری‌ها در فضای بین دندان و ونیر شود و همچنین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و مصرف سیگار از دیگر مواردی هستند که می‌توانند در پوسیده شدن دندان‌های زیر کامپوزیت نقش داشته باشند.

  5. متورم و کبود شدن لثه

    یکی از عوارضی که معمولاً به ندرت رخ می‌دهد، تورم و کبودی لثه است که احتمال دارد تا 2 هفته پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها باقی بماند. در صورت بروز این عارضه دندانپزشک برای کمک به بهبود سریع‌تر آن داروهای ضد التهاب را برای بیمار تجویز می‌کند.

  6. واکنش آلرژیک به مواد کامپوزیت

    به طور معمول مواد کامپوزیت حساسیتی را برای بافت‌های نرم دهان به وجود نمی‌آورند، اما در برخی موارد نادر ممکن است بدن افراد به این مواد واکنش آلرژیک نشان دهد و فرد علائمی از جمله سوزش، تورم و تغییر رنگ لثه را تجربه کند. در چنین مواردی احتمال دارد که دندانپزشک برای درمان این عارضه ونیرها را از روی دندان بیمار بردارد و سپس اقدامات درمانی لازم برای بهبود لثه را انجام دهد.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

علت حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

آیا کامپوزیت باعث جلو آمدن دندان‌ها می‌شود؟

کامپوزیت به صورت یک لایه بسیار نازک بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود تا مشکلات ظاهری آنها را بپوشاند.
دندانپزشکی که در انجام این ترمیم مهارت کافی را داشته باشد، کار خود را به قدری با دقت و ظرافت انجام می‌دهد که دندان‌ها برجسته نشوند و کاملاً طبیعی به نظر برسند.
تنها زمانی احتمال جلو آمدن دندان‌ها پس از انجام این ترمیم وجود دارد که دندانپزشک مواد را به صورت لایه ضخیمی بر روی دندان‌ها قرار دهد و کار ایشان ظرافت کافی را نداشته باشد.
همچنین در شرایطی که فرد دندان‌های برجسته‌ای داشته باشد، ممکن است استفاده از این روش باعث برجسته‌تر دیده شدن دندان‌هایش شود.

چرا بعد از نصب کامپوزیت دندان درد وجود دارد؟

 

معمولا این روش سبب بروز درد نخواهد شد، اما به دلایلی ممکن است افرادی دچار درد جزئی پس از نصب کامپوزیت روی دندانهای خود شوند. البته این درد به مرور رفع می‌گردد.

لازم به ذکر است اگر مدت زمان زیادی و بیشتر از یک هفته احساس درد داشتید، باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا علت درد مشخص گردد. این درد می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی دندانهای طبیعی زیر کامپوزیت
  • آسیب بافت و رشته‌های عصبی در هنگام نصب
  • عدم مراقبت درست

 

آیا کامپوزیت درد دارد؟

آیا کامپوزیت به دندانها آسیب وارد می‌کند؟

 

کامپوزیت به نوبه خود سبب آسیب دیدگی دندانها نمی‌شود. اما باید در نظر داشته باشید که اگر این روش به دست دندانپزشک غیر مجرب انجام گیرد، ممکن است با تراش بیشتر روی مینای دندان سبب آسیب دیدگی آن گردد.

پس برای جلوگیری از بروز این نوع آسیب دیدگی در انتخاب دندانپزشک ترمیمی و زیبایی نهایت دقت را داشته باشید.

آیا کامپوزیت می‌تواند دلیلی بر پوسیدگی دندان‌ها باشد؟

کامپوزیت دندان به خودی خود روش ایمنی است و خطری را برای دندان‌ها و لثه به وجود نمی‌آورد. اما مواردی هستند که عدم توجه به آنها می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌های زیر کامپوزیت شود. یکی از این موارد مربوط به نحوه کار دندانپزشک است و دیگری به مراقبت‌هایی که بیمار انجام می‌دهد، ارتباط دارد. در ادامه توجه به این دو مورد و نحوه اثر گذاری آنها بر سلامت دندان را شرح داده‌ایم:

  1. اگر قبل از انجام کامپوزیت دندان‌ها به خوبی تمیز و پالیش نشوند، دندان‌ها پوسیده می‌شوند.
    دلیل این امر این است که باقی ماندن باکتری‌ها، ذرات ریز مواد غذایی و یا پوسیدگی‌های قبلی بر روی دندان‌ها باعث می‌شود که به مرور زمان در زیر لایه کامپوزیت رشد کنند و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
    بنابراین یک نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد انتخاب یک دندانپزشک زیبایی با تجربه و ماهر است.
  2. متأسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پس از ترمیم، دندان‌ها نیازی به مراقبت ندارند، اما این مسئله می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات از جمله پوسیدگی دندان شود. در برخی بیماران، به ویژه افرادی که میزان پوسیدگی دندان‌های آنها زیاد است، ممکن است نیاز باشد برای نصب کامپوزیت مقداری از دندان تراشیده شود.
    دندان تراشیده شده در معرض خطر بیشتری خواهد بود، زیرا مینای دندان تراشیده و ضعیف شده است، بنابراین در صورت عدم مراقبت صحیح احتمال پوسیدگی دندان بیشتر خواهد شد.
    علاوه بر این، اگر ذرات غذا بر روی دندان‌ها باقی بمانند، باکتری‌ها بر روی سطح آنها رشد می‌کنند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند. بنابراین برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، سیگار نکشید و به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های کامپوزیت شده و لثه خود را بررسی کنید.

عفونت لثه بعد از کامپوزیت

برخی افراد ممکن است پس از کامپوزیت کردن دندان‌های خود علائمی مانند التهاب، قرمزی، تورم، خونریزی خفیف و مکرر لثه و درد را احساس کنند که می‌تواند نشان دهنده عفونت لثه باشد.
در ادامه دلایل ایجاد این عفونت را بیان کرده ایم:

  1. زخم شدن بافت لثه حین نصب کامپوزیت

    دندانپزشک هنگام نصب کامپوزیت ممکن است برای صاف کردن خط لثه و نصب صحیح، مقداری از بافت لثه را عقب براند که این عمل موجب زخم شدن لثه می‌شود.
    در صورتی که افراد پس از انجام این ترمیم توصیه‌های دندانپزشک خود از قبیل شستشو با محلول آب نمک، عدم استعمال دخانیات و رعایت بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنند، کم کم بافت لثه عفونت می‌کند و علائمی که پیش‌تر بیان کردیم بروز می‌کنند.

  2. فاصله افتادن بین کامپوزیت و دندان

    در برخی افراد ممکن است بر اثر مشکلاتی مانند بیماری‌های لثه، بین لثه و کامپوزیت فاصله‌ای ایجاد شود و یا این فاصله از همان ابتدا به دلیل عدم نصب صحیح، وجود داشته باشد که در هر دو صورت باعث به دام افتادن ذرات مواد غذایی و باکتری‌ها در آن شکاف شده و به مرور زمان عفونت لثه به وجود می‌آید.

  3. سایر علل

    عوامل مختلفی در ایجاد عفونت لثه نقش دارند که مهم‌ترین آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و تجمع جرم در اطراف خط لثه و زیر آن است.
    عوامل دیگری نظیر تغییرات هورمونی، ابتلا به برخی بیماری‌ها، مصرف برخی داروها و … نیز می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند.

توجه: در صورتی که هریک از علائم عفونت لثه را مشاهده کردید، فوراً برای درمان آن به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا درمان‌های لازم انجام شوند و از پیشرفت بیماری و دچار شدن فرد به مشکلات جدی‌تر مانند ایجاد بیماری‌های پریودنتال، تحلیل رفتن استخوان فک و از دست دادن دندان پیشگیری شود.

نقش دندانپزشک در پیشگیری از مضرات ونیر کامپوزیت

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دندانپزشک نقش بسیار مهمی در پیشگیری از به وجود آمدن مضرات کامپوزیت دندان دارد. دندانپزشک با انجام اقدامات زیر می‌تواند در پیشگیری از ایجاد این عوارض نقش داشته باشد:

  1. تشخیص مناسب بودن کامپوزیت برای ترمیم دندان بیمار

    بررسی شرایط دهان و دندان بیمار و تشخیص این که این روش ترمیمی برای رفع نواقص دندانی بیمار مناسب است یا خیر. در صورتی که این تشخیص به درستی انجام نشود و دندانپزشک با وجود مناسب نبودن کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های بیمار اقدام به انجام آن نماید، ممکن است مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان به وجود آید که در این صورت سلامت دهان و دندان بیمار به خطر می‌افتد.

  2. استفاده از برند خوب کامپوزیت

    استفاده از برندهای خوب کامپوزیت نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از عوارض آن دارد.
    مواد خوب و با کیفیت هنگام نصب بر روی دندان به راحتی شکل می‌گیرند و دندانپزشک می‌تواند به آسانی آنها را متناسب با فرم دندان بیمار شکل دهد.
    در این صورت از به وجود آمدن عارضه‌ای مانند ایجاد مشکل در تکلم و جویدن غذا و یا واکنش‌های آلرژیک پیشگیری می‌شود.

  3. تمیز کردن و جرم گیری دندان پیش از نصب کامپوزیت

    تمیز کردن دندان مرحله‌ای است که پیش از قرار دادن مواد کامپوزیت بر روی دندان‌ها باید توسط دندانپزشک انجام شود تا سطح دندان از وجود هرگونه باکتری، ذرات مواد غذایی و یا جرم عاری شود. در برخی موارد نیز ممکن است شرایط دندان‌های بیمار به‌ گونه‌ای باشد که نیاز به جرم گیری و بروساژ دندان باشد.
    دندانپزشک با انجام دقیق این مرحله از عوارضی مانند پوسیدگی دندان و یا بد بو شدن دهان پیشگیری می‌کند.

  4. نصب صحیح کامپوزیت

    دندانپزشک با دقت در قرار دادن مواد کامپوزیت در جای خود و تنظیم درست فاصله بین کامپوزیت‌های دندان‌های مجاور و همچنین توجه به فاصله نیفتادن بین دندان و لثه می‌تواند از به وجود آمدن فاصله بین ونیرها با یکدیگر و با خط لثه جلوگیری کند.
    این اتفاق باعث می‌شود که ذرات ریز مواد غذایی و باکتری‌ها بتوانند در آن فواصل جمع شوند و به این دلیل که امکان تمیز کردن کامل و صحیح این فضاها وجود ندارد، به مرور زمان دهان بوی بد بگیرد و پوسیدگی‌های دندانی و عفونت‌های لثه نیز ایجاد شود.

در کلینیک دندانپزشکی دکتر فاطمه لبافی با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و تکنیک‌های درمانی، سطح بی نظیری از خدمات ترمیمی و درمانی با کیفیت به بیماران ارائه می‌شود تا بتوانند بدون ایجاد عوارض، بهترین نتیجه را از ترمیم و درمان‌های دندانی خود به دست آورند.

عوارض کامپوزیت تا چه زمانی باقی می‌مانند؟

 

برخی از عوارض کامپوزیت ونیر دندان مانند حساسیت دندان‌ها به دما، کوتاه مدت بوده و پس از چند روز از بین می‌روند.
اما در مقابل برخی دیگر از عوارض مانند واکنش آلرژیک به مواد کامپوزیت و یا پوسیده شدن دندان، عوارض بلند مدتی هستند که نیاز به درمان فوری داشته و عدم توجه کردن به آنها می‌تواند شرایط بدتری را برای بیمار به وجود آورد.
بنابراین در پاسخ به این سؤال که این عوارض تا چه زمانی باقی می‌مانند، باید گفت مدت زمان ماندگاری آنها به نوع عارضه بستگی دارد. برخی آنها تا چند روز و برخی دیگر تا زمان یکه تحت درمان قرار نگیرند، باقی می‌مانند.

درمان بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

برای درمان بوی بد دهان بعد از کامپوزیت ابتدا باید علت آن تشخیص داده شود.
این عارضه ممکن است به علت عدم نصب صحیح و باقی ماندن فضای خالی بین ونیرها باشد که باعث می‌شود ذرات مواد غذایی در این فضاها گیر بیفتند و باعث بد بو شدن دهان شوند.
در چنین حالتی دندانپزشک پس از تمیز کردن این فضا با استفاده از مواد کامپوزیت این فاصله‌ها را اصلاح می‌کند.
به طوری که فرد پس از آن فرد هم بتواند به راحتی نخ دندان بکشد و فاصله بین آنها را تمیز کند و هم فاصله به گونه‌ای نباشد که مواد غذایی در آن گیر بیفتند.
علت دیگر ایجاد بوی بد دهان پس از این ترمیم می‌تواند پوسیدگی و عفونت دندان زیر کامپوزیت باشد.
در صورتی که دندانپزشک این علت را تشخیص دهد، برای درمان آن، کامپوزیت را از روی دندان برداشته، اقدامات درمانی لازم برای بهبود وضعیت دندان و لثه‌ها را انجام داده و پس از آنکه درمان به طور کامل انجام شد، مجدداً آن را نصب می‌کند.
گاهی ممکن است دندان به قدری آسیب دیده باشد که دیگر امکان نصب مجدد بر روی آن وجود نداشته باشد، در چنین حالتی ممکن است استفاده از روکش دندان برای محافظت از آن و همچنین بهبود ظاهر دندان توصیه شود.

آیا می توان از بروز عوارض کامپوزیت دندان جلوگیری کرد؟

 

با شناخت عواملی که باعث ایجاد مضرات کامپوزیت می‌شوند و توجه به راه‌ حل‌های ارائه شده، می‌توان تا حدود زیادی از ایجاد آنها پیشگیری کرد.
بهترین راه این است که پیش از نصب کامپوزیت با دندانپزشک خود مشورت نمایید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.
به طور کلی برخی از کارهای بسیار مفیدی که به جلوگیری و کاهش عوارض کوتاه مدت کمک شایانی می‌کنند، شامل استفاده از خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس و همچنین مصرف داروهای ضد التهاب هستند.
اما توجه داشته باشید برای پیشگیری از عوارض بلند مدت باید علاوه بر اینکه در انتخاب دندانپزشک خود دقت کافی داشته باشید، باید نکات مراقبتی که مهم‌ترین آنها رعایت بهداشت دهان و دندان است را با دقت انجام دهید.

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

گاهی به دلیل مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و …، کامپوزیت باید برداشته شود. در برخی موارد امکان برداشتن این ونیرها از روی دندان بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان و آسیب رساندن به سطح آن وجود دارد. بنابراین در چنین شرایطی به راحتی می‌توان این کار را بدون ترس از ایجاد عوارض انجام داد.
اما در سایر موارد که نیاز به تراشیدن بخشی از مینای دندان وجود دارد، پس از انجام درمان‌های لازم برای دندان و لثه‌ها، نباید دندان بدون روکش و یا مواد ترمیمی باقی بماند و باید حتماً مجدداً بسته به شرایط بیمار، از کامپوزیت، لمینت و یا روکش برای پوشاندن سطح دندان استفاده شود. در غیر این صورت ممکن است عوارضی از جمله پوسیدگی‌های شدید دندانی، عفونت لثه و حتی خطر از دست دادن دندان رخ دهند.

سوالات پرتکرار عوارض کامپوزیت

  1. مدت زمان عوارض بعد از کامپوزیت دندان چقدر می‌باشد؟

    در صورتی که دندانهای جلو بعد از کاشت کامپوزیت دچار حساسیت شده باشند، به طور معمول بعد از چند روز بر طرف می‌شود که در این چند روز، می‌توان با مصرف داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک این درد را کاهش داد، اما برای بعضی از افراد این عوارض به دلایل متفاوتی، مدت بیشتری زمان می‌برد. بر طرف شدن این عوارض به عواملی مانند وضعیت دهان و دندان و سلامت عمومی بیمار نیز بستگی دارد. در صورتی که بیمار بیش از دو هفته احساس درد و یا ناراحتی داشته باشد، حتما باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نماید.

  2. آیا کاشت ونیر کامپوزیت درد دارد؟

    کاشت ونیر کامپوزیت نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد، بنابراین در طی انجام کار دردی برای بیمار نخواهد داشت، اما بعد از انجام آن ممکن است به دلایل مختلفی بیمار احساس درد و ناراحتی داشته باشد که در اکثر مواقع این درد چند روز ادامه داشته که به کمک داروهای مسکنی که دندانپزشک تجویز کرده است، قابل تحمل می‌باشد.

  3. آیا کامپوزیت می‌تواند سبب بوی بد دهان شود؟

    ونیر کامپوزیت همانند دندانهای طبیعی نیاز به مراقبت دارد و باید بدانید بعد از انجام این درمان زیبایی، به طور جدی‌تری باید مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید. باید روزانه و مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید. اگر دندانپزشک برای نصب، مهارت و تجربه لازم را نداشته باشد، در این صورت احتمال دارد بین دندانها فاصله ای ایجاد شود که این فاصله با جمع شدن جرم و پلاک می‌تواند بوی بد دهان را ایجاد کند. اگر این اتفاق افتاد، شما باید برای تعویض کامپوزیت خود به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

  4. آیا در صورت زرد شدن کامپوزیت، می‌توان با بلیچینگ دندانها را سفید کرد؟

    زرد شدن کامپوزیت دندان به معنی تغییر رنگ رزین به کار رفته در مواد آن می‌باشد که طی بررسی‌های انجام شده، بلیچینگ دندان بر روی سفید کردن آن تاثیری ندارد. به طور معمول برای این امر باید برای ترمیم مجدد آن به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمود.

 

 

منبع  :  دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه