عوارض و مضرات ایمپلنت دندان؛ آیا ایمپلنت عوارض دارد؟ + 5 مورد از خطرات ایمپلنت

ایمپلنت

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

  • چه افرادی نمی توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟
  • معایب ایمپلنت دندان
  • عوارض ایمپلنت دندان
  • علل شکسته شدن ایمپلنت دندان
  • سوالات متداول

در بین درمان های دندانپزشکی، ایمپلنت دندان دارای کمترین عوارض می باشد و حتی میزان موفقیت نهایی آن، بالای 95 درصد در نظر گرفته شده است. ایمپلنت دندان با کمک تکنولوژی پیشرفته و علوم روز صورت می گیرد، البته در نظر داشته باشید که تخصص و مهارت دندانپزشک تاثیر به سزایی در نتیجه کاشت ایمپلنت دارد. با این حال، ایمپلنت هم مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارض و معایبی داشته باشد، اما می توان گفت که اکثر این عوارض قابل برگشت و طبیعی هستند و جای نگرانی زیادی ندارند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟

به طور کلی اکثر افراد می توانند برای پر کردن جای خالی دندان های خود از ایمپلنت استفاده کنند، اما با این وجود استثنا هایی نیز وجود دارد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. به طور کلی برای ایمپلنت دندان محدودیت سنی وجود دارد، یعنی زمانی که رشد استخوان فک هنوز ادامه دارد، سن مناسبی برای انجام این درمان نیست. معمولا تا قبل از 20 سالگی، ایمپلنت دندان توصیه نمی شود.
  2. انجام ایمپلنت برای مبتلایان دیابتی نیز قابل انجام است، اما برای آن دسته از افرادی که دیابت خود را کنترل نمی کنند، این کار توصیه نمی شود، زیرا می تواند بیماری لثه و عفونت به دنبال داشته باشد.
  3. برخی از بانوان در زمان بارداری یک و یا چند دندان خود را از دست می دهند، اما توصیه می شود تا به دنیا آمدن فرزندشان کاشت ایمپلنت دندان را به تعویق بیندازند، زیرا عوارضی را برایشان به دنبال خواهد داشت.
  4. برای افرادی که سابقه سکته قلبی تا 6 ماه قبل را دارند، این روش توصیه نمی شود.
  5. افرادی که تحت درمان رادیوتراپی می باشند، باید تا پایان دوره درمانی خود از انجام ایمپلنت خودداری کنند، زیرا اشعه رادیوتراپی با داشتن اثرات سمی مانع از بهبود بافت های لثه می شود.
  6. افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، ایمنی بدنی ضعیفی دارند، بنابراین به سادگی دچار عفونت می شوند.
  7. انجام ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری مطلوب و موفقیت آمیز نخواهد بود، زیرا احتمال عفونت به میزان بالایی در این افراد وجود دارد.

معایب ایمپلنت دندان

با توجه به اینکه ایمپلنت دندان دارای فواید بسیاری می باشد، اما معایبی نیز دارد که در زیر به بررسی کامل آن ها می پردازیم:

  1. هزینه بالا

    درست است که ایمپلنت دندان هزینه بسیار بالاتری نسبت به روش های دیگر جایگزینی دندان دارد، اما با در نظر گرفتن فواید بی شمار و دائمی بودن آن می توان گفت که هزینه ایمپلنت دندان مقرون به صرفه می باشد. در واقع هزینه های جانبی روش های دیگر نسبت به این روش بیشتر هم می شود، زیرا هزینه ایمپلنت در بلند مدت اثر مطلوب خود را نشان خواهد داد.

  2. نیاز به انجام جراحی مجدد

    جراح برای قرار دادن ایمپلنت درون استخوان فک، حفره کوچکی را در آن ایجاد می کند. پس از اینکه ایمپلنت با استخوان فک جوش خورد، برای برداشتن لثه و قرار دادن اباتمنت، جراحی دیگری صورت می گیرد. البته به دلیل اینکه این شرایط در بیهوشی انجام می شود، در حین جراحی بیمار دردی نخواهد داشت. با توجه به نظر بیماران، درد جراحی ایمپلنت همانند پر کردن دندان در نظر گرفته شده است. یکی از معایب ایمپلنت این است که با توجه به شرایط هر بیمار، ممکن است نیاز به جراحی هایی قبل از کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر تراکم استخوان کافی وجود نداشته باشد، باید پیوند استخوان نیز انجام شود و یا اگر ایمپلنت برای فک بالا باشد، شاید نیاز به جراحی لیفت سینوس وجود داشته باشد.

  3. درد و احساس ناراحتی

    به طور معمول بعد از انجام هر جراحی مقداری درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد خواهد شد. در حین جراحی به دلیل بیهوشی، ناراحتی برای بیمار پیش نخواهد آمد، اما احتمال باقی ماندن احساس درد و ناراحتی تا حدود 10 روز وجود دارد که با مصرف دارو های مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک، کاهش می یابد.

  4. کبودی و تورم اطراف ناحیه عمل

    در روز های اول ریکاوری، تورم و کبودی های سیاه رنگ و آبی در اطراف ناحیه ای که مورد جراحی قرار گرفته ایجاد می شود که به مرور زمان از بین می روند.

  5. خونریزی خفیف بعد از عمل جراحی

    خونریزی بعد از جراحی طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست، اما باید توجه داشته باشید که با مراقبت های لازم،‌ مانع از ایجاد عفونت در آن ناحیه شوید.

  6. زمان بهبودی طولانی

    یکی دیگر از معایب کاشت دندان با این روش، دوره نقاهت طولانی آن است. زمان جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک بین 3 تا 6 ماه طول می کشد که بعد از آن مرحله نهایی کاشت ایمپلنت انجام می شود. به همین جهت در صورتی که دندان های خود را کشیده باشید، برای طی کردن دوره درمان نیاز به استفاده از دندان مصنوعی می باشد.

  7. عدم موفقیت کاشت ایمپلنت

    اگر قبل از کاشت ایمپلنت، شرایط بیمار کامل و درست بررسی نشده باشد و دندانپزشک تخصص و مهارت کافی را برای این کار نداشته باشد، در این صورت ممکن است در کوتاه مدت و یا بلند مدت نتیجه مطلوب به دست نیاید. زمانی که تراکم استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت وجود نداشته باشد، ایمپلنت به درستی با استخوان جوش نمی خورد و ممکن است لق شود و یا از جای خود بیفتد. اما می توان به جرئت گفت که در صورت رعایت این نکات، میزان موفقیت ایمپلنت بالای 95 درصد خواهد بود.

  8. نیاز به تعویض تاج دندانی

    ممکن است بعد از گذشت چند سال، رنگ تاج دندانی عوض شود که در این صورت نیاز به تعویض آن می باشد. البته این را در نظر داشته باشید که تعویض تاج دندان، خیلی راحت است.

 عوارض ایمپلنت دندان

 

در مرحله کاشت ایمپلنت یا بعد از آن، ممکن است عفونت ایجاد شود که این عفونت سبب آسیب بافت های اطراف دندان های دیگر و یا رگ ها شود. همچنین احتمال دارد به دلیل آسیب به رشته های عصبی، بیمار درد بسیار شدیدی را داشته باشد. خارش در لثه، لب، چانه و مشکلات سینوسی نیز می تواند از عوارض دیگر ایمپلنت دندان باشند. البته توجه داشته باشید که تمامی این موارد در صورت نداشتن تخصص و مهارت دندانپزشک ایجاد می شوند و بسیار نادر اتفاق می افتند.

  1. عفونت در محل کاشت ایمپلنت

    ممکن است در حین جراحی و یا بعد از آن، عفونت در محل کاشت ایمپلنت به وجود بیاید. در واقع مواردی مانند بیماری های سیستم ایمنی، سیگار کسیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان سبب عفونت می شوند.

  2. میکرو جابه جایی ایمپلنت

    احتمال بروز این عارضه در حین کاشت ایمپلنت فوری وجود دارد. در واقع زمانی که ایمپلنت با استخوان جوش نخورده باشد و تاج دندان فوری روی آن قرار بگیرد، این اتفاق می افتد. در این زمان، با بالا رفتن فشار وارد شده روی ایمپلنت، احتمال عدم موفقیت کاهش می یابد.

  3. عدم تراکم استخوان کافی

    در صورتی که دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد و ایمپلنت را بدون در نظر گرفتن میزان تراکم استخوان انجام داده باشد، استخوان و ایمپلنت به درستی جوش نمی خورند و احتمال لق شدن و از دست رفتن ایمپلنت دندان وجود دارد. در واقع اگر تراکم استخوان کافی نباشد، با عدم موفقیت کوتاه مدت در کاشت ایمپلنت رو به رو خواهید بود.

  4. واکنش های آلرژیک

    در موارد بسیار نادر، برخی از موارد به تیتانیوم و یا فلز به کار رفته در ایمپلنت، حساسیت نشان می دهند. در این صورت علائمی مانند تحلیل لثه، خارش و یا تب مشاهده خواهد شد.

  5. عفونت ایمپلنت یا پری ایمپلنتایتیس

    یکی دیگر از عوارض احتمالی این روش، عفونت ایمپلنت می باشد. این ضایعه التهابی که در برگیرنده بافت اطراف ایمپلنت است، باعث تحلیل و از دست رفتن استخوان اطراف ایمپلنت می گردد. زمانی که بافت استخوان از بین می رود، قدرت نگهداری ایمپلنت را نداشته و ایمپلنت از دست می رود.

علل شکسته شدن ایمپلنت دندان

 

ممکن است بر اثر عواملی ایمپلنت دندان دچار شکستگی شود که در زیر به بررسی این دلایل می پردازیم:

  1. امکان شکستن ایمپلنت در زمان جراحی
  2. امکان شکستن پروتز در زمان جراحی
  3. عدم تشخیص صحیح دندانپزشک
  4. استفاده نکردن از مواد با کیفیت و مرغوب
  5. جوش نخوردن ایمپلنت و استخوان
  6. امکان به وجود آمدن عفونت در محل کاشت ایمپلنت
  7. نداشتن تراکم استخوان کافی
  8. عدم درمان مناسب و ایجاد خطا توسط دندانپزشک

سوالات متداول

  1. چند درصد احتمال دارد که کاشت ایمپلنت با شکست مواجه شود؟

    به طور قطع می توان بیان کرد که میزان موفقیت کاشت دندان با این روش، بالای 95 در صد می باشد. در مواردی که دندانپزشک تخصص و مهارت کافی برای کاشت ایمپلنت دندان نداشته باشد، شاید ایمپلنت دندان بین 5 تا 10 درصد با شکست مواجه شود.

  2. آیا پوسیدگی دندان یکی از معایب ایمپلنت دندان می باشد؟

    برای پاسخ به این سوال باید گفت عدم پوسیدگی یکی از مزایای ایمپلنت دندان می باشد، زیرا تیتانیوم در برابر اسید تولید شده توسط باکتری ها بسیار مقاوم است. به همین جهت، به هیچ عنوان پوسیدگی در آن مشاهده نمی شود. اما توجه داشته باشید که چنین مزیتی نباید مانع از رعایت بهداشت دهان و دندان شود، زیرا تاج دندان و روکش دندان که روی ایمپلنت قرار دارند، به مراقبت نیاز دارند.

  3. آیا ایمپلنت سبب به وجود آمدن سرطان در آینده خواهد شد؟

    با توجه به بررسی های انجام شده توسط انجمن دندانپزشکی در داخل و خارج از کشور، تاکنون هیچ موردی از سرطان فک به علت کاشت ایمپلنت دندان مشاهده نشده است. در واقع ایمپلنت دندان با کمک علم روز و تکنولوژی پیشرفته انجام می شود، بنابراین حتما آزمایشات مختلف را برای مطمئن شدن از این موضوع انجام داده است.

  4. آیا امکان لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد؟

    زمانی که احساس کردید که ایمپلنت شما لق شده است، نگران نباشید و آرامش خود را حفظ کنید. در بیشتر اوقات ایمپلنت خارج نشده و این مشکل مربوط به بخش های دیگر مانند تاج و یا پیچ می باشد. در این هنگام قطعه ی افتاده را به همراه داشته باشید و فورا به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید، که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند سبب این اتفاق شود، پس در صورتی که دستور العمل های دندانپزشک را به درستی انجام دهید، احتمال لق شدن وجود ندارد.

منبع : دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه