اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. علت پوسیدگی دندان چیست؟
علت پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان چیست؟

فهرست مطالب

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان در اثر حمله اسیدی باکتری های موجود در پلاک باکتری ایجاد می شود که باعث از بین رفتن مینای دندان و تخریب دندان می شود.

هنگامی که سطح مینای دندان شکسته می شود ، دندان قادر به ترمیم خود نیست. پوسیدگی دندان های درمان نشده همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهند و دندان را از بین می برند و عصب را آلوده می کنند و باعث درد شدید می شوند.

به طور خلاصه ، یعنی عوامل متعددی باعث ایجاد آن می شوند ، از جمله مهمترین آنها پلاک باکتریایی است. اما موارد دیگری مانند رژیم غذایی نامناسب یا عوامل ژنتیکی هر فرد نیز وجود دارد.

1

دلایل ایجاد پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان یک آسیب عفونی و مسری است که به دلیل عملکرد اسیدهای ایجاد کننده پلاک باکتری باعث از بین رفتن دندان ها می شود. عوامل اصلی پوسیدگی دندان عبارتند از:

رژیم غذایی نامناسب ، غنی از قند و  یا کربوهیدرات.

بهداشت دهان و دندان ضعیف. مسواک زدن صحیح دندان ها و لثه ها بعد از هر وعده غذایی باید حداقل دو بار در روز انجام شود (حداقل به مدت سه دقیقه). از نخ دندان یا مسواک بین دندانی برای تمیز کردن فاصله بین دندان ها یا آب دهان استفاده نکنید.

هر کدام از ما مستعد پوسیدگی دندان هستیم. 80 درصد جمعیت جهان از پوسیدگی دندان رنج می برند یا تا به حال دچار آن شده اند.

2 4

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

همانطور که قبلاً به آن اشاره شد ، این پلاک باکتریایی است که مسئول اصلی ایجاد پوسیدگی دندان است. پلاک باکتریایی یک فیلم نازک با رنگ شفاف است (با گذشت زمان متراکم تر و مایل به رنگ زرد می شود) که سطوح دندان را می پوشاند.

باکتری های موجود در حفره دهان به این فیلم نازک می چسبند. بسته به نوع باکتری های موجود در این فیلم نازک ، می توانیم موارد زیر را داشته باشیم:

  • پلاک باکتریایی پوسیدگی زا: این نوع پلاک ، روی سطوح دندانی اسید آزاد می کند که به آنها آسیب می رساند.
  • پلاک باکتریایی پریودنتوپاتوژنیک: این پلاک باکتریایی مسئول آسیب های پریودنتال ، یعنی التهاب لثه و پریودنتیت است.

چگونه می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد

با انجام اقدامات متعددی برای کاهش سطح باکتری های موجود بر روی دندان ها و در نتیجه کاهش عوامل ایجاد کننده پوسیدگی می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

مسواک زدن منظم ، استفاده از نخ دندان روزانه بسیار مهم است. با این اقدام ما می توانیم تجمع پلاک باکتریایی بین دندان ها را کاهش دهیم.

از رژیم غذایی متنوع و متعادل استفاده کنید ، به عنوان مثال ، غلات کامل ، سبزیجات ، میوه های تازه و غذاهای کم چرب را در اولویت قرار دهید.

از خوردن غذا و نوشیدنی های حاوی قند زیاد ، به ویژه آب نبات و شیرینی خودداری کنید. برخی از نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا نیز می توانند قند بالایی داشته باشند و مخصوصا برای مینای دندان مضر است. هرچه قند بیشتر روی دندان شما بماند ، آسیب بیشتری می تواند وارد کند.

3 4 scaled

اگر از پوسیدگی دندان رنج می برید چه باید بکنید؟

در صورت بروز هرگونه پوسیدگی باید به درمانگاه های دندانپزشکی مراجعه کنید تا در اسرع وقت آن را درمان کنید. پس از تشخیص ، باید در اسرع وقت درمان شود تا از تخریب مینای دندان و پیشروی آن جلوگیری شود

اگر پوسیدگی دندان درمان نشود ، باکتری ها پیش روی می کنند و باعث درگیری پالپ دندان می شوند که به طور معمول باعث درد زیادی و منجر به از دست دادن دندان می شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، مهمترین نکته این است که روزانه دندان های خود را مسواک زده و هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید