اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. علائم و درمان تحلیل لثه
علائم و درمان تحلیل لثه

علائم و درمان تحلیل لثه

فهرست مطالب

تحلیل لثه را می توان به عنوان کشیده شدن  بافت لثه به سمت ریشه دندان و نمایان شدن ریشه دندان در عمومی ترین شکل آن تعریف کرد. در صورت عقب نشینی لثه، ممکن است بین دندان ها و خط لثه شکاف ایجاد شود. اگر درمان به موقع انجام نشود، آسیب می تواند به ساختار استخوانی که از دندان ها حمایت نیز صدمه بزند. به دلیل این که این بیماری ممکن است در از دست دادن دندان رخ دهد، مشکل تحلیل لثه را باید جدی گرفت.

لثه ها که رنگ صورتی دارند توسط دندان احاطه شده اند. مشکل تحلیل لثه که به دلایل مختلف رخ می دهد اغلب مورد توجه بیمار قرار نمی گیرد. لازم به ذکر است که این مشکل در هر سنی ممکن است رخ دهد. با توجه به پیشرفت آهسته بیماری، می توان گفت که تنها در معاینه ای که توسط دندانپزشک انجام می شود، قابل شناسایی است.

گاهی اوقات ممکن است درد و تورم همراه با فرورفتگی لثه ایجاد شود. در این صورت ممکن است بیمار متوجه مشکل لثه شده و به دندانپزشک مراجعه کند. ما تمام جزئیاتی که در مورد این موضوع سوال دارید ، در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

adj12518 fig 0006 m

درمان عقب نشینی لثه

هنگامی که تحلیل لثه در بیمار تشخیص داده می شود، روش درمان همیشه یک روش ثابت نیست. نسبت به میزان عقب نشینی لثه، گزینه های درمانی مختلف ارزیابی می شود. استفاده از آنتی بیوتیک یکی از روش های درمانی است. اگر تحلیل لثه خفیف باشد، دندان ها باید از جرمگیری شوند.

تشکیل پلاک در سطوح ریشه در زیر خط لثه و جایی که دندان ها به لثه می رسند رایج است. تمیز کردن این پلاک ها به منظور تداخل با تحلیل لثه اهمیت دارد. در برخی از بیماران، بافت های دندانی ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند تا از تشکیل مجدد پلاک جلوگیری شود.

همچنین ممکن است تشخیص داده شود که عقب نشینی لثه کاملاً پیشرفته است. یکی از گزینه های درمانی مورد استفاده در چنین مواردی مداخله جراحی است. به خصوص اگر ریشه دندان در معرض دید باشد، بیماران ممکن است با مشکل حساسیت جدی مواجه شوند. امکان ترمیم لثه های در حال عقب نشینی وجود ندارد.

یکی از سوالات متداول این است که مداخله جراحی چگونه انجام می شود. در این مداخله از تکنیک پیوند استفاده می شود. قطعه باز شده از بافت کام بیمار به لثه منتقل می شود و به این ترتیب ازبافت لثه محافظت می شود.

روش دیگر مداخله جراحی اسکرول است. در این تکنیک، بافت سالم در ناحیه فرورفتگی لثه به ناحیه فرورفته منتقل می شود. البته بافت های بیمار باید برای انجام این دو مداخله جراحی مناسب باشد.

teeth recession

چه چیزی باعث عقب نشینی لثه می شود؟

بهداشت دهان و دندان یکی از عوامل مهم در تحلیل لثه است. تحلیل رفتن لثه یکی از مشکلاتی است که به دلیل مسائل مختلف ممکن است رخ دهد. اما مهمترین مورد بی توجهی به نظافت دهان و دندان است. جدای از این موارد، می‌توانیم مشکلاتی را که می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند به شرح زیر فهرست کنیم:

  1. عفونت های باکتریایی لثه
  2. مسواک زدن نادرست یا مسواک زدن خیلی سخت
  3. بی توجهی به تمیز کردن دهان و دندان
  4. بی توجهی به معاینات معمول دندانپزشکی
  5. تغییرات ناگهانی در سطح هورمون های بدن
  6. دوران یائسگی
  7. بارداری
  8. بلوغ
  9. استفاده از دخانیات
  10. ساییدن یا فشردن دندان ها ( دندان قروچه )
  11. سوراخ کردن لب یا زبان

همانطور که می بینید، این مشکل سلامتی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. نکته مهم این است که در سریع ترین زمان ممکن، تحلیل لثه را تشخیص دهید و درمان لازم را انجام دهید.

External Resorbtion

علائم عقب نشینی لثه چیست؟

تحلیل لثه که یک ناراحتی فوق العاده مهم است، متاسفانه مشکلی نیست که بتوان بلافاصله آن را تشخیص داد، یعنی بلافاصله علائم خود را نشان نمی دهد. هنگامی که بیماران شروع به احساس حساسیت در دندان های خود می کنند، فرورفتگی در لثه ها به حد معینی رسیده است.

به طور کلی، این می توان گفت که اولین علائم ناشی از این مشکل حساسیت دندان است. در صورت جدی نگرفتن مشکل حساسیت توسط بیمار و عدم مراجعه به دندانپزشک، مداخله در فرورفتگی لثه ها نیز بسیار با تاخیر انجام می شود.

علاوه بر حساسیت در دندان ها، می توان گفت که مشکلات زیر نیز ممکن است رخ دهد:

  1. خونریزی هنگام مسواک زدن
  2. دندان ها بلندتر به نظر می رسند
  3. رنگ صورتی در لثه ها با گذشت زمان شروع به قرمز شدن می کند
  4. تورم لثه ها
  5. خونریزی هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذای سفت

چگونه از عقب نشینی لثه جلوگیری کنیم؟

اگر نمی خواهید مشکل تحلیل لثه را تجربه کنید، هرگز نباید از تمیز کردن دهان و دندان خود غافل شوید. نظافت مناسب دهان و دندان پیش نیاز پیشگیری از این مشکل است. همچنین مسواک زدن منظم دندان ها و معاینات روتین دندان ضروری است. بنابراین، ممکن است بتوان از تشکیل جرم دندانی جلوگیری کرد. البته باید از مصرف مواد دخانی خودداری کرد. زیرا این محصولات به تنهایی می توانند عامل ایجاد مشکلات دهان و دندان باشند. می توانید سوالات خود را در مورد عقب نشینی لثه در قسمت نظرات بنویسید.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید