عصب کشی بدون درد دندان (درمان ریشه)

عصب کشی

عصب کشی بدون درد دندان (Painless neurotransmission) فرایندی است که در طی آن بافت های عصبی و خونی (به اصطلاح پالپ دندان) خارج شده، پاکسازی و شکل دهی می‌شود (شکل ۱) و محل تخلیه با مواد خاصی به نام «گوتا پرکا» پر می‌گردد (شکل ۲)

هنگامی که یک پوسیدگی پیشرفت کرده و به عصب (پالپ) گسترش می یابد، چه دندان درد داشته باشد چه نداشته باشد، درمان  عصب کشی یا به عبارت صحیح‌تر درمان ریشه (root canal therapy) لازم می‌شود.

عوامل بسیار زیادی در عملیات موفقیت در عصب کشی دخیل است. عواملی مانند دانش و تخصص دندانپزشک، پروسه قبل از درمان، مواد بی حسی به کار گرفته شده و همچنین ترس و اظطراب بیمار در هنگام مراجعه به دندانپزشکی. برای برطرف کردن این عوامل، احتیاج به یک تیم قوی و مجرب نیاز است که میخواهیم در این مقاله به این نکات بپردازیم. لطفا با این مقاله از دندانپزشکی شبانه روزی رایا همراه ما باشید.عصب کشی بدون درد چگونه انجام می گردد

گاها دلیل درمان چیزی غیر از پوسیدگی است، مثلا هنگامی که یک دندان ضربه میخورد و شکسته می‌شود یا کاملا از جای خود بیرون می‌آید و یا یک تک دندان که تغییر رنگ شدیدی داشته و به روش های معمول درمان جواب نمی‌دهد نیز ممکن است نیاز به عصب کشی وجود داشته باشد.

این مقاله را هم بخوانید: مراحل کشیدن دندان همراه با ویدیو و نکات درمانی

فرآیند عصب کشی گاه کاملا بدون درد بوده و به هیچ بی حسی نیاز ندارد و گاه دردناک است. در صورتی که دندانی قبل از درمان بسیار دردناک باشد و سپس مورد درمان عصب کشی (درمان ریشه) قرار گیرد شانس درد داشتن در حین درمان بالاتر است اما با مدیریت صحیح دندانپزشک و تکنیک بی حسی صحیح، درد حداقل و در حد چند ثانیه خواهد بود.

 

منبع : کلینیک دندانپزشکی رایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه