عادت‌هايی كه باعث خرابی دندان می‌شوند: 12 عادت بد برای دندان

 

آن زمان که از غذایی که می‌خوریم لذت برده یا با دوستان خود صحبت می‌کنیم، از دندان‌های خود استفاده می‌کنیم. دندان ها نقش مهمی در سلامت جسمانی و عملکرد بدنی ایفا می‌کنند. آنها به جویدن صحیح غذا کمک کرده و از این رو، غذا به راحتی هضم شده و در بدن جذب می‌شود، به تلفظ درست کلمات کمک کرده و ساختار صورت را زیباتر می‌کند.

همان قدر که ما با شوق، دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان می‌کشیم، برخی افراد عادت‌های نامناسبی دارند که باعث آسیب به دندان می‌شود. در صورتی که این عادت‌های روزانه متوقف نشود، ممکن است دراز مدت بر سلامت این مروارید‌های سفید اثر بگذارد. برخی از افراد در حالی این عادت‌های مداوم خود را ادامه می‌دهند، که نسبت به  تاثیر مخرب غذاها و نوشیدنی‌های خاص و فعالیت‌های فیزیکی بر سلامت دندان‌ها آگاهی ندارند. با تغییر این عادت‌های آسیب‌زا، سلامت دندان‌های خود را حفظ کنید.

عادت هايی كه باعث خرابی دندان می‌شوند


سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و دیگر محصولات دخانی (که شامل سیگار الکترونیکی نیز است) نه تنها به سلامت عمومی شما آسیب وارد می‌کند، بلکه می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به مشکلات دندانی قرار دهد.

سیگار باعث لکه دار شدن دندان، ایجاد بیماری لثه و حتی منجر به از دست دادن زودهنگام دندان‌ها می‌شود. سیگار باعث کاهش تولید بزاق دهان، ایجاد بوی بد دهان (که به دلیل باکتری‌های مضر و تجزیه غذا ایجاد می‌شود) و پوسیدگی دندان خواهد شد.

البته، نیازی به گفتن نیست که محصولات دخانی، از مهمترین عوامل ایجاد اکثر سرطان‌های دهان هستند.

خوردن ناخن

خوردن ناخن باعث خرابی دندان می‌شود

خوردن ناخن نه تنها باعث شکستن، ترک خوردن یا ساییده شدن دندان‌ها می‌شود؛ همچنین باعث اختلال در جویدن خواهد شد. هنگامی که ناخن‌های خود را می‌جوید، با فشار فک پایین به خارج از خط خود، فک در یک زاویه غیرطبیعی قرار می‌گیرد. با گذشت زمان، این مسئله منجر به اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMD) می‌شود که یک مشکل دندانی است که باعث دردناک شدن فک می‌شود. علاوه بر این، خوردن ناخن می‌تواند باکتری‌های خطرناک را وارد دهان شما کند.

مکیدن شست

مکیدن شست در نوزادانی که در حال رشد دندان هستند، قابل قبول است، اما در کودکان پنج ساله یا بزرگتر، که دندان‌های دائمی دارند، اینکار می‌تواند باعث اوربایت یا همپوشانی دندان‌های بالا نسبت به دندان‌های پایین و قرار گرفتن نادرست دندان‌ها روی هم شود. اصلاح این مشکل، نیازمند درمان‌های ارتودنسی است.

محکم مسواک زدن 

محکم مسواک زدن باعث خرابی دندان می‌شود

برخی از افرادی که بسیار محکم مسواک می‌زنند، بر این باورند که اینکار دندان را تمیز کرده و جرم دندان را ازسطح آن پاک می‌کند.  با این وجود، مسواک زدن محکم و خشن با گذشت زمان می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان و آسیب به لثه شود. در عوض، به مدت دو دقیقه با استفاده از یک مسواک نرم به آرامی مسواک بزنید.

دندان قروچه 

بسیاری از افراد بطور ناخودآگاه بویژه هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند. این مشکل به نام براکسیسم شناخته می‌شود، مشکلی است که به دلیل استرس یا اختلال تنفسی خواب مانند آپنه خواب ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، این عادت می‌تواند منجر به درد در فک، سردرد، ساییدگی و از بین رفتن زودهنگام دندان‌ها و ناهنجاری فک و دندان ‌شود. علاوه بر این، دندان قروچه یا فشار دادن دندان‌ها روی هم، ممکن است باعث شکستگی یا ترک خوردن دندان‌ها شود که برای ترمیم آنها، فرد نیاز به روکش‌های جدید یا ایمپلنت‌های دندانی خواهد داشت. اگر این مشکل درمان نشود، منجر به ناهنجاری‌های مفصل و عضله و درد مزمن صورت می‌شود.

استفاده از دندان به جای ابزار 

استفاده از دندان به جای ابزار باعث خرابی دندان می‌شود

استفاده از دندان برای باز کردن بسته‌ها یا بطری‌ها به هیچ وجه ایده مناسبی نیست. این عادت نامناسب منجر به مشکلات اورژانسی دندان مانند شکستگی یا ترک خوردن دندان می‌شود. ممکن است برای جایگزینی دندان آسیب دیده، به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید. از قیچی یا دربازکن استفاده کنید و با اینکار دندان‌ها از شما سپاسگزار خواهند بود.

مصرف بیش از حد قهوه

قهوه نیز مانند سیگار و کشیدن دخانیات، می‌تواند دندان‌های شما را لکه‌دار کند. اضافه کردن شکر به قهوه و نوشیدن چندین فنجان از آن در طول روز، ممکن است رنگ دندان‌های شما را تیره و زرد کند. همچنین، شکر خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

پرخوری 

پرخوری باعث خرابی دندان می‌شود

پرخوری برای سلامتی بسیار مضر است. اینکار باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی مانند چاقی، اختلالات تغذیه و تضعیف سلامت دندان‌ها می‌شود. اولین مشکلی که پرخوری برای دندان‌ها ایجاد می‌کند، خوردن غذاهای ناسالم و زمانی است که ما پرخوری می‌کنیم. باکتری‌های مضر می‌توانند از باقی‌مانده ذرات غذا و شکر که بین دندان‌ها مانده است، تغذیه کند. هنگامی که باکتری‌ها شکر می‌خورند، اسید تولید می‌کنند که این اسید، مینای دندان را ضعیف کرده و به دندان‌ها و لثه های شما آسیب وارد می‌کند.

پرخوری همچنین در خارج از زمان معمول غذا خوردن و اغلب در اواخر شب یا غروب رخ می‌دهد. اینکار باعث می‌شود که شما بدون مسواک زدن به رختخواب بروید.

حتماً نیم ساعت تا یک ساعت پس از صرف غذا، دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری شود.

استفاده نادرست از خلال دندان 

خلال دندان برای خارج کردن غذاهای مانده در بین دندان‌ها استفاده می شود. با این حال، استفاده نادرست از خلال دندان باعث آسیب به مینای دندان و خراشیدن سطح آن می شود. همچنین فشار دادن خلال دندان تا انتهای شیار بین دندان‌ها، باعث می‌شود که دندان‌ها جابجا شده و بین آنها فاصله ایجاد شود.

کم آبی بدن 

آبرسانی مناسب به بدن، راز سلامتی دندان‌هاست که همیشه دست کم گرفته می شود. هنگامی که امکان مسواک زدن برای فرد وجود ندارد، نوشیدن یک لیوان آب، به تمیز کردن ذرات غذا، باکتری و اسید از دهان کمک می‌کند. نوشیدن آب پس از خوردن غذاهایی که ممکن است دندان را لکه ‌دار کند (مانند نوشیدنی‌های قرمزرنگ یا قهوه)، تانین و دیگر مواد شیمیایی ایجاد کننده لکه را از دهان پاک می‌کند و دندان‌ها را سفیدتر و روشن‌تر نگه می‌دارد.

دندان‌های شما مانند بدن، بر اثر کم آبی بدن یا تنفس از دهان، می‌توانند دچار کم آبی شوند. دریافت مقدار مناسب آب، دندان‌ها (و لثه) را سالم‌تر و قوی‌تر نگه خواهد داشت.

جویدن قالب یخ

جویدن قالب یخ باعث خرابی دندان می‌شود

«مینای دندان یک کریستال است. یخ نیز یک کریستال است. هنگامی که دو کریستال را روی هم فشار می‌دهید، یکی از آنها خواهد شکست. اکثر اوقات یخ می‌شکند، اما گاهی اوقات دندان یا مواد پرشدگی دندان می‌شکند.

مایعات سرد بدون یخ بنوشید، یا از یک نی استفاده کنید تا برای جویدن یخ وسوسه نشوید. «خطر جویدن یخ بیشتر از لذت حاصل از جویدن آن است.» «علاوه بر این، یخ بسیار سرد است!»

خوردن مداوم میان وعده 

خوردن مداوم در طول روز بخصوص غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، خطر پوسیدگی را در دندان‌ها افزایش می‌دهد. هنگامی که غذا می‌خورید، باکتری‌های عامل پوسیدگی، از باقی‌مانده‌ غذاها تغذیه می‌کنند و اسیدی تولید کرده که به لایه بیرونی دندان‌ها آسیب می‌زند.

وعده غذایی متعادل بخورید تا در طولانی مدت احساس سیری داشته باشید. اگر در طول روز به میان وعده نیاز دارید، غذاهایی مصرف کنید که شکر و چربی کمتری دارند. اگر گاهی اوقات در مصرف شیرینی زیاده‌روی می‌کنید، بعد از آن یک لیوان بزرگ آب بنوشید تا باقی مانده غذاها را تمیز کند.

3 عادت مناسبی که دندان‌های شما را سالم نگه می‌دارد


عادات مناسبی که دندان‌های شما را سالم نگه می‌دارند

همه ما انسان هستیم و ممکن است گاهی اوقات درگیر عادت‌های نامناسبی شویم. ترک عادت‌های بد سخت است؛ اما اصلاح آنها می‌تواند بهبودی چشمگیری در سلامت دندان‌ها ایجاد کند.

سه روش زیر را جزو عادت‌های جدید خود قرار دهید تا به مشکلات دندان‌ها پایان دهید:

  • منظم مسواک بزنید، نه محکم – دوبار مسواک زدن در روز، جرم‌های دندان را از بین برده و دندان‌ها را تمیز نگه می‌دارد. با این حال، اینکار زمانی مؤثر است که با روش صحیح انجام شود. از یک مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی با حرکات کوچک و دایره‌ای به مدت دو تا سه دقیقه مسواک بزنید. هرگز محکم مسواک نزنید زیرا باعث آسیب به مینای دندان و لثه می‌شود. هنگامی که دندان‌ها به شدت ساییده شده باشند، منجر به ایجاد حساسیت در دندان می‌شود.
  • سیگار نکشید – سیگار کشیدن با آسیب به سیستم ایمنی، بر توانایی بدن در ترمیم بافت‌ها اثر می‌گذارد. افراد سیگاری اغلب پس از انجام درمان‌های دندانپزشکی، روند بهبودی بسیار کندی خواهند داشت. همچنین سیگار کشیدن ممکن است عوامل خطر بیماری‌های لثه و بوی بد دهان را به شدت افزایش دهد.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید – غذایی که می‌خوریم نقش مهمی در سلامت عمومی و سلامت دهان ایفا می‌کند. حتماً در رژیم غذایی خود از غذاهای سالم مانند آجیل، پنیر، میوه‌ها، سبزیجات و مرغ استفاده کنید زیرا برای سلامت دهان بسیار مفید هستند. به عنوان مثال پنیر، غدد بزاقی را تحریک کرده تا بزاق بیشتری تولید کند که به خنثی کردن اسید دهان کمک می‌کند.

رهایی از عادت‌های بد و جایگزین کردن آنها با عادت خوب، دلیل مناسبی برای پرهیز از چکاپ‌های منظم دندان نیست. تلاش کنید که سلامت دندان‌ها را حفظ کنید و ادامه کار را، به دندان پزشک خانوادگی سارنیا بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه