اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. عادات دندانی باید از سنین کم شروع شود!
عادات دندانی باید از سنین کم شروع شود!

عادات دندانی باید از سنین کم شروع شود!

فهرست مطالب

عادات دندانی باید از سنین کم شروع شود!

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین و مهم ترین مشکلات سلامت کودکان است و باعث مشکلاتی مانند درد ، غیبت مکرر از مدرسه و مشکل در تمرکز می شود. مراقبت مناسب از دندان ها و دهان کودک از بدو تولد برای ایجاد یک عادات دندانی سالم بسیار مهم است.

دندان های شیری دائمی نیستند، پس چه چیزی آنها را تا این حد مهم می کند؟ دندان های کودک شما برای سلامت و تندرستی کلی او حیاتی است. دندان ها روی ظاهر تأثیر می گذارند، در جویدن صحیح غذا برای هضم غذا مؤثر هستند و در صحبت کردن نقش مهمی دارند. دندان های شیری تا 11 یا 12 سالگی در دهان کودک می مانند. از دست دادن زودهنگام دندان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تراز دندان های دائمی شود، در حالی که از دست دادن دیرهنگام دندان می تواند باعث ایجاد مشکل در بایت کودک می شود.

North Pole Dental Workshop Oral Hygiene Habits1 1280x853 1

چند راه حل برای پیشگیرانه در مورد سلامت دندان کودک شما وجود دارد:

1) عادات دندانی مناسب را از بدو تولد ترویج دهید.

2) تا 18 ماهگی از مصرف خمیردندان خودداری کنید و تا 3 سالگی فقط از یک خمیر به اندازه دانه برنج استفاده کنید.

3) زمانی که دندان های شیری در می آیند، دو بار در روز با یک مسواک کوچک یا برس انگشتی مسواک بزنید.

4) کودکان 3 تا 12 ساله باید هنگام مسواک زدن از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک نخود استفاده کنند و به جای قورت دادن خمیر دندان اضافی آن را بیرون بریزند.

5) اگر مشکلی با تغذیه ندارید، اولین ویزیت دندانپزشک کودکتان را درست قبل از رویش اولین دندان او برنامه ریزی کنید. اگر در تغذیه مشکل دارید، ممکن است یک بیماری زمینه‌ای مانند انقباض فرنوم فک بالا یا آنکیلوگلوسی وجود داشته باشد و باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.

Good Dental Habits for Children1

پیشگیری از پوسیدگی یا استفاده از عادات دندانی

مینای دندان روی دندان های شیری بسیار نازک تر است، بنابراین مسواک زدن منظم برای جلوگیری از پوسیدگی ضروری است. شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه نرم برای تمیز کردن لثه‌های کودک، حتی قبل از رویش دندان‌های کودک، اقدامات لازم را برای حفظ بهداشت دهان و دندان انجام دهید. هنگامی که اولین دندان کودک شما بیرون می آید، یک مسواک کوچک برای مسواک زدن باید همراه داشته باشید.

علل رایج پوسیدگی دندان شیری عبارتند از خوردن میان وعده های مکرر و اجازه دادن به کودک برای بردن شیشه شیر به رختخواب است. تغییر رنگ دندان و درد نشانه های کلیدی است که نشان می دهد شما ممکن است پوسیدگی دندان داشته باشید.

AdobeStock 103402678 2048x1366 1

دندان درآوردن

دندان درآوردن معمولا در حدود سه ماهگی شروع می شود و به عنوان احساس سوزش توصیف می شود. اگر ناراحتی کودک شما با تب یا اسهال همراه است، با پزشک اطفال خود مشورت کنید زیرا احتمالاً ربطی به دندان درآوردن ندارد. الکل یا ژل بی حس کننده هرگز نباید روی لثه های کودک استفاده شود.

روش های کاهش درد هنگام دندان در آوردن

  1. بستنی شیری
  2. قاشق ها یا حلقه های دندان درآوردن در یخچال خنک نگهداری می شوند
  3. برس انگشتی برای ماساژ لثه
  4. کراکر دندان درآوردن

رژیم غذایی

از نظر بهداشت دهان و دندان، اصلی ترین عاملی که باید در انتخاب گزینه های رژیم غذایی برای کودک خود در نظر بگیرید، میزان قند است. پنیر، ماست، آب میوه های رقیق شده گاه به گاه و انواع میوه ها و سبزیجات همگی گزینه های عالی هستند. سعی کنید از غلات مملو از قند، غذاهای چسبنده ، آب نبات ، و تنقلات نشاسته ای مانند چیپس و کراکر که ممکن است بین دندان های کودکتان گیر کند، خودداری کنید. شروع زودهنگام عادات غذایی سالم و نوشیدن آب حاوی فلوراید، فرزند شما را در مسیر درستی برای زندگی سالم قرار می دهد.

عادات دندانی

هر سه ماه یکبار یک مسواک جدید به کودکتان بدهید. کودک شما باید از حلقه های کوچک روی خط لثه با خمیردندان حاوی فلوراید به مدت حداقل دو دقیقه دو بار در روز استفاده کند. برای اطمینان از اینکه زمان کافی سپری شده است، یا یک تایمر تنظیم کنید یا از کودکتان بخواهید آهنگ مورد علاقه خود را یک بار برای دندان های بالا و سپس دوباره برای دندان های پایین بخواند. دو بار در سال برای معاینه با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

اورژانس های رایج دندانپزشکی

اورژانس های دندانی اشکال مختلفی دارند، اما چند قانون کلی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

در صورت بروز دندان درد، همان دارویی را که پزشک متخصص اطفال توصیه می کند برای سردرد به فرزندتان بدهید. هرگز آسپرین را روی دندان قرار ندهید.

اگر کودک شما به دندان خود ضربه وارد کرده است و به تدریج خاکستری تیره شد، ممکن است عصب دندان بر اثر ضربه از بین رفته باشد. فوراً به دندانپزشک کودک خود مراجعه کنید.

اگر دندان دائمی کنده شد، با دقت دندان را بگیرید و سعی کنید ریشه را لمس نکنید. اگر دندان کثیف است، آن را با شیر یا آب بشویید، آن را در شیر یا آب نمک نگهداری کنید. اگر شیر یا آب نمک در دسترس نباشد، دندان ممکن است در دهان کودک شما بین گونه ها و لثه ها نگهداری شود. اگر کودک شما نمی تواند این کار را انجام دهد، از او بخواهید داخل یک لیوان تف کند و دندان را در آنجا نگه دارید. اگر همه چیز شکست خورد، می توانید سعی کنید به آرامی دندان را دوباره در سوکت قرار دهید. فوراً به دندانپزشک کودک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید عصب در معرض قرار نگرفته است.

pediatricdentistry

پستانک و مکیدن شست عادات دندانی

مکیدن پستانک، انگشت یا شست می‌تواند به دندان‌های دائمی کودک شما آسیب برساند، بنابراین باید تا سن ۱ سالگی کودک خود را از این روش‌های خودآرام‌بخش کنار بگذارید. از سرزنش فرزندتان بپرهیزید. وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان کودک شما به میان می‌آید عوامل زیادی نقش دارند، اما شروع عادات دندانی سالم از بدو تولد منجر به رفتارهایی می‌شود که تا آخر عمر به کودک شما کمک می‌کند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید