شمار تجهیزات بیمارستانی سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی اروپا به نسبت شهروندان چیست؟

سی‌تی‌اسکن

 

 

یورواستات، مرکز آمار کمیسیون اروپا که دفتر آن در لوکزامبورگ است، روز جمعه ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) گزارش سالانه خود را از وضعیت تجهیزات بیمارستانی اروپا منتشر کرد.

یورواستات، مرکز آمار کمیسیون اروپا که دفتر آن در لوکزامبورگ است، روز جمعه ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) گزارش سالانه خود را از وضعیت تجهیزات بیمارستانی اروپا منتشر کرد.

در این گزارش که تمرکز آن بر تعداد دستگاه‌های ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌های کشورهای اروپایی است، دانمارک با ۴ دستگاه سی‌تی‌اسکن به ازای هر صد هزار نفر بالاترین میزان در دسترس بودن توموگرافی‌های رایانه‌ای (موسوم به سی‌تی‌اسکن) را در بیمارستان‌ها به نسبت تعداد ساکنان ثبت کرده است.

پس از دانمارک، قبرس با ۳.۵، بلغارستان با ۲.۹ و ایتالیا و سوئد هرکدام با ۲.۶ در هر صد هزار نفر بالاترین رتبه‌های فهرست را کسب کرده‌اند.

از آن سو در پایین‌ترین رده میان کشورهای اروپایی رومانی با ۰.۹، فرانسه با ۱.۱ و هلند، لهستان و اسلواکی هر کدام با ۱.۴ نفر در هر صد هزار نفر قرار گرفته‌اند.

در زمینه دستگاه‌های ام‌آر‌آی (واحدهای تصویربرداری تشدید مغناطیسی) فنلاند با ۲.۹ واحد در هر ۱۰۰ هزار نفر در رده نخست بهترین امکانات قرار دارد و بعد از آن قبرس با ۲، ایتالیا ۱.۸ و سوئد ۱.۷ جای گرفته‌اند.

در قعر جدول کشورهای اروپایی نیز رومانی و اسلواکی هر کدام با ۰.۴ و پس از آن‌ها بلغارستان، لتونی و لهستان با ۰.۶ در هر صد هزار نفر قرار دارند.

مرکز آمار کمیسیون اروپا می‌گوید بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در دسترس بودن دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن در شماری از کشورهای عضو به طور قابل توجهی افزایش یافته است و برای مثال بلغارستان، رومانی و اسلوونی ۰.۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش نشان می‌دهند.

این در حالی است که در دسترس بودن دستگاه‌های ام‌آر‌آی فنلاند و پرتغال با ۰.۵ واحد بیشترین افزایش را داشته‌اند.

اعلام آمارهای کشورهای اروپایی در حالی است که ایران می‌گوید در زمینه دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن از آمار ۱.۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر برخوردار است و در زمینه دستگاه‌های ام‌آر‌آی تعداد این تجهیزات را ۰.۲ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌کنند.

 

 

منبع :  یورونیوز فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه