زنده ماندن دندان پس از روت کانال تراپی! آیا امکان دارد؟!

دندان

روت کانال تراپی یکی از پروسه های طولانی و گاهاً دردناک رایج مراکز دندانپزشکی است که با هدف از بین بردن درد یا عفونت دندان انجام گرفته تا از کشیدن آن جلوگیری شود. در این پروسه دندان مرده و بدون پالپ، در میان یک بافت نرم مرده باقی می ماند.

 

 

تحقیقات جدید

امروزه دانشمندان در حال طراحی و توسعه نوعی پپتید هیدروژل هستند که به تحریک رشد عروق خونی جدید و پالپ دندان پس از پروسه روت کانال تراپی منجر خواهد شد. نتایج تحقیقات این دانشمندان در دویست و پنجاه و ششمین نشست ملی انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه شد.

 

 

به گفته دکتر کومار، محقق اصلی این پروژه تحقیقاتی، آنچه پس از پروسه روت کانال تراپی حاصل می شود، یک دندان مرده است و این موضوع، به مذاق دنیای پیشرفته امروزی چندان خوشایند نیست! این دندان مرده، نسبت به عفونت های آتی حساس تر بوده و در نهایت به طور کلی از بین می رود. در روش جدید، به جای گوتا پرکا از ماده دیگری استفاده می شود که هردو عمل آنژیوژنز (تشکیل عروق خونی جدید از عروق موجود) و دنتینوژنز (تکثیر سلول های بنیادی پالپ دندان) را تحریک می کند و این امر، نویدبخش بهبود پروسه های روت کانال است.

 

 

خبرهای خوب!

 

هیدروژل توسعه یافته توسط این تیم، حاوی پپتیدهای پروتئینی است که نه تنها رشد و تکثیر سلول ها را تحریک می کند، بلکه آنها را جهت ذخیره سازی بلورهای کلسیم فسفات (یکی از مواد معدنی سازنده انامل دندان) فعال می سازد. آزمایشات فعلی روی حیواناتی همچون موش و سگ انجام گرفته و قرار است در صورت بهبود بعضی از جوانب، به حوزه درمانی انسان ها نیز وارد شود.

بنابراین در آینده ای نزدیک، دندانپزشک به جای کشتن و از بین بردن همه چیز در دندان، با تزریق هیدروژل جدیدهم عفونت را از بین ببرد و هم با حفظ قسمت اعظم پالپ دندان، به رشد بافت های جدید کمک کند.

 

منبع : دندال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه