زبان، دریچه تشخیص سرطان پانکراس!

پانکراس

سرطان پانکراس یا لوزالمعده یکی از مهلک ترین و کشنده ترین انواع سرطان محسوب می شود که اکثر افراد مبتلا به آن بالای 65 سال دارند. این بیماری کمترین نرخ بقا را در ۵ سال اول پس از تشخیص دارد اما مانند هر نوع سرطان دیگری، با تشخیص زودهنگام می توان به درمان آن امیدوار بود.

پژوهش های جدید نشان می دهد که فراوانی نوعی باکتری خاص روی زبان نشان دهنده وجود سرطان پانکراس در بدن می باشد.

 

 

طبق گزارشات انستیتو ملی سرطان (NCI) جمعیتی معادل 1/6 درصد بزرگسالان آمریکایی در طول زندگی خود مبتلا به این بیماری خطرناک شده و علائم آن را بروز می دهند. همچنین تخمین زده می شود که تنها در سال 2018 حدود 55440 نفر در این کشور به افراد مبتلا پیوسته اند. این بیماری علائم اندکی دارد، برای مدت طولانی ناشناخته می ماند و به دلیل نرخ بقای بسیار پایین در سالهای اولیه تشخیص، کشف راهکارهای مفید در راستای تشخیص زودهنگام آن می تواند برای جامعه پزشکی حیاتی و مهم باشد.

 

 

در مطالعه ای که اخیراً در دانشگاه ژجیانگ کشور چین انجام گرفته، مشخص شده که چگونه باکتری های خاصی روی زبان انسان می تواند یک ابزار تشخیصی قابل اعتماد و قوی برای سرطان پانکراس باشد.

این پژوهش با حضور 25 فرد سالم (گروه کنترل) و 30 فردی که در مراحل اولیه تشخیص این سرطان قرار داشتند انجام گرفت. همه افراد بین 45 تا 65 سال سن داشتند، فاقد هرگونه مشکل بهداشتی دهان و دندان و از حدود 3 ماه قبل از آزمایش، هیچ دارو و آنتی بیوتیکی مصرف نکرده بودند.

این اولین پژوهشی است که به ارتباط وضعیت میکروبیولوژی دهان و سرطان پانکراس می پردازد و امید است مطالعات تکمیلی در آینده ای نزدیک برای روش های پیشگیرانه بیشتر انجام گیرد.

نتایج کامل این پژوهش در شماره ژانویه 2019 مجله Journal of Oral Microbiology به چاپ رسیده است.

 

منبع :  دندال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه