روزه چطور به پاکسازی بدن کمک می کند؟/قبل از روزه گرفتن حتما این کارها را انجام دهید

روزه

روزه داری یا رژیم غذایی متناوب اساساً یک تمرین پاکسازی بدن از نظر سلامتی است. هنگامی که حرکت بازسازی در سطح سلولی آغاز می شود، همچنان بر تمام بافت ها و سیستم های اندام تاثیر می گذارد.

به گزارش اول دنت، اگر بیش از ۱۶ ساعت ناشتا باشید، اتوفاژی رخ می دهد. به طور مشابه نشان داده شده است که میکروبیوتای روده (GM) نیز تحت تاثیر قرار می گیرد که چندین اثر مفید روی تقریباً همه اندام ها و بافت بدن دارد.

با این حال، اثرات روزه داری یا رژیم غذایی متناوب بر میکروبیوم دستگاه گوارش کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وقتی در نظر می گیریم که تغییرات تغذیه با چه سرعتی ممکن است بر میکروبیوم تأثیر بگذارد، سخت نیست که بفهمیم روزه داری چگونه می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

به گفته محققان، اکثر مردم چندین وعده غذایی در طول روز می خورند که معمولاً با صبحانه شروع می شود و با شام یا میان وعده آخر شب تمام می شود. به گزارش سیناپرس، همچنین توضیه می شود؛ هشت ساعت بخوابند و در این مدت ناخواسته روزه می گیرند. در این حالت، میکروبیوتای روده می تواند از کار سخت خود در هضم غذا و ایجاد مولکول های حیاتی بهبود یابد.

شواهد نشان می دهد:میکروبیوم های روده و ریتم های شبانه روزی ما به هم مرتبط هستند. باکتری های بدن ما بر برنامه خواب منظم تأثیر می گذارد و بالعکس. در نتیجه، کم خوابی بر میکروارگانیسم های موجود در دستگاه گوارش تأثیر می گذارد.

روزه داری و رژیم غذایی متناوب یک انتخاب محبوب برای کسانی است که به دنبال افزایش سلامتی خود هستند. مزایای بالقوه بسیاری برای رویکردهای مختلف وجود دارد و تحقیقات جدید نشان می دهد که روزه داری متناوب ممکن است بر سلامت روده نیز تأثیر بگذارد.  تحقیقات قبلی اثرات مثبتی بر سلامتی، از جمله کاهش چربی بدن و آسیب‌ پذیری به بیماری ‌های متابولیک قلبی نشان داده است. برخی از مزایای روزه داری متناوب ممکن است ناشی از دریافت کالری کمتر باشد، اما فرآیندهای دقیق آن هنوز ناشناخته است.

مطالعات اخیر نشان می دهد: روزه داری یا رژیم غذایی متناوب می تواند ترکیب میکروبیوم روده انسان را با افزایش تنوع طبقه بندی و ترویج بازسازی میکروبی تغییر دهد. در طول روزه داری، خانواده خاصی از باکتری های بی هوازی به نام Lachnospiraceae در بدن فعال می شوند. این گروه از باکتری ها، مسئول فرآیندی به نام بوتریوژنز در روده هستند که اثرات متابولیکی و ضد پیری مفیدی دارد.

مزایای متابولیک و شاید افزایش سلامتی روزه متناوب و محدودیت غذایی ممکن است به تغییرات در میکروبیوم مربوط باشد. بنابراین روزه داری متناوب برای باکتری های روده مفید است، زیرا به آنها زمان استراحت و احیای قوای مجدد می دهد.

علاوه بر این موارد، تکرار فواید رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برای روده ضروری است. پژوهشگران توصیه می کنند:قبل از شروع رژیم روزه ‌داری، سبک زندگی، سطح استرس روزانه، تغذیه، ورزش، خواب و تمرین ‌های تمرکز حواس خود را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه