راز عمر طولانی در جزیره ژاپنی که ساکنان‌اش بالای صد سال عمر می‌کنند

عمر

برای داشتن عمری طولانی باید کدام رژیم غذایی را رعایت کرد؟ دانشمندان برای تحقیق درباره نوع تغذیه به سراغ مناطقی رفته‌اند که ساکنان آن‌ها عموما سن و سال بالاتری را تجربه کرده‌اند.

اگر می‌خواهید که تا ۱۰۰ سال زنده باشید، باید همچون افراد سالم مناطقی زندگی کنید و غذا بخورید که ثابت کرده‌اند می‌توانند تا ۱۰۰ سال زندگی کنند.

جزیره اوکیناوا، واقع در جنوب ژاپن در اقیانوس آرام، با نرخ متوسط ۶۸ فرد بالای ۱۰۰ سال در هر صد هزار نفر یکی از «محدوده‌های آبی» جهان به شمار می‌رود. مناطقی که طبق تعریف مردم در آن‌ها بیش از دیگر نواحی عمر می‌کنند.

ساکنان این شهر پیش از شروع غذا یک جمله الهام‌گرفته از کنفسیوس حکیم را با عنوان «Hara hachi bu» شروع می‌کنند؛ «زمانی که شکم ۸۰ درصد پر شد، باید دست از غذا کشید.»

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا مغز بتواند ظرفیت معده بدن را ثبت کند و آرام غذا خوردن همراه با پرهیز از پرخوری می‌تواند به این امر کمک ‌کند. به عبارت دیگر اگر وقتی فکر می‌کنید ۸۰ درصد سیر هستید غذا را کنار بگذارید، در واقع ۱۰۰ درصد سیر هستید فقط هنوز آن را نمی‌دانید.

در حالی که مطابق توصیه وزارت بهداشت ایالات متحده میزان کالری لازم برای هر فرد بالغ بین ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری برای زنان و ۲ تا ۳ هزار کالری برای مردان است، افراد امروزه تا ۳۶۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنند که افزایشی ۲۴ درصدی را در مقایسه با نیم قرن پیش نشان می‌دهد.

دکتر برایان وانسینک که صاحب تالیفاتی در زمینه رابطه ذهن و غذا است می‌گوید بین زمانی که ما می‌گوییم سیر شده‌ایم و زمانی که یک اوکیناوایی می‌گوید دیگر گرسنه نیستم تفاوت معناداری به لحاظ میزان کالری مصرف شده وجود دارد.

اوکیناوایی‌ها از یک رژیم غذایی مملو از سبزیجات استفاده می‌کنند و وعده‌های غذایی آنان بیشتر شامل لوبیای سرخ شده، اسفناج، سبزی، سیب‌زمینی شیرین و توفو است که همگی از مواد مغذی سرشار هستند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این وعده‌های غذایی می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و سلامتی سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد.

هرچند اوکیناوایی‌ها گوشت خوک، ماهی و گوشت‌های دیگر را نیز مصرف می‌کنند، با این حال این موارد بخش کوچکی از رژیم غذایی آنان را تشکیل می‌دهد.

محققان می‌گویند عادات کوچک غذایی هچون آرام غذا خوردن، صرف وعده در بشقاب‌های کوچکتر، نوشیدن در لیوان‌های بلندتر و تمرکز بر غذا خوردن با خاموش کردن تلویزیون یا دستگاه‌های دیجیتالی دیگر از عواملی است که در عمر طولانی تاثیر می‌گذارد.

 

منبع : یورونیوز فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه