ده نکته مهم و کاربردی در حوزه دندانپزشکی اطفال

اطفال

دندانپزشکی اطفال، شاخه ای تخصصی در علم دندانپزشکی محسوب می شود که به طور ویژه، از کودکان تا جوانان را در برمیگیرد. این اقشار، ویژگی های روحی خاص خود را دارند و به همین دلیل، متخصصان این عرصه، با چالش های متفاوتی سروکار دارند. نشستن روی یونیت دندانپزشکی ممکن است برای آنها خوشایند نباشد. کودکان همیشه آرام و سازگار نیستند و بنابراین تحمل درد، تزریق، انتظار و همکاری با دندانپزشک برایشان چندان کار ساده ای نیست.

 

چالش های رایج هنگام درمان کودکان

شایع ترین مساله ای که در برخورد با کودکان وجود دارد، مدیریت ترس و رفتار است. عدم مدیریت این موضوع می تواند مشکلات جدی و مضر بر روند درمان داشته باشد. صدای فریاد و جیغ کودک، به راحتی تمرکز ذهن و آرامش کادر درمان و حتی سایر مراجعان را بر هم می زند و جریان کار را مختل می نماید.

 

تصورات ماندگار در ذهن!

برخورد نامناسب دندانپزشک با کودکان، می تواند برای همیشه ذهنیت او را خراب کند. تجربیات نه چندان جالب و خوشایند آنها تا آخرعمر همراهشان می ماند و در بزرگسالی استرس ملاقات با دندانپزشک، مانع از رسیدگی به وضعیت بهداشتی دهان و دندان می شود و این تاخیر به خودی خود، چرخه ترس را تقویت می کند. همین موضوع، می تواند “جایگزین کردن دندان” را به جای “نجات دندان” منجر شود. اما چالش های این عرصه چه هستند و چگونه می توان در جهت رفع آنها اقدام نمود؟

 

*  اعتمادسازی کنید

برخورد اولیه با کوکان می تواند بسیاری از مسائل بعدی را تقویت یا ضعیف کند. با آرامش رفتار کردن، شوخی کردن، سرگرم کننده بودن و برخورد صمیمانه می تواند تاثیرات مطلوبی داشته باشد. به آنها اجازه دهید با شما دوست شوند و احساس کنند همه چیز مرتب است!

 

* در متریال ترمیمی خود تجدید نظر نمایید

زمان، اساس کار با کودکان است. بنابراین راه حل های ساده و سریع برای انجام روش های مشابه می تواند تجربیات بهتری خلق نماید. استفاده از کامپوزیت های فلو ایبل تر به دلیل سرعت و سازگاری بیشتر با حفره های کوچک دندان های کودکان می تواند رستوریشن های مناسب تری را برای آنها به ارمغان آورد. همچنین استفاده از گلاس آینومرها به جای ترمیم های کامپوزیتی به دلیل مقاومت بیشتر، آزادسازی فلوراید و کاهش ریسک پوسیدگی های مکرر می تواند مفید واقع شود. گلاس آینومرهای GC Fuji TRIAGE برای استفاد در زمینه کودکان توصیه می شود. متریال این مواد هیدروفیلی بوده و برای ست شدن نیاز به رطوبت سطح دارد. همراهی محلول کاندیشنر اسید پلی آکریلیک 20 درصد به جای روش های سنتی می تواند نتیجه بهتری حاصل کند. اگر بیمار شما کودکی باشد با حفره ای عمیق در دندان دائمی و شما نتوانید تشخیص دهید که او به روت کانال تراپی نیاز دارد یا خیر، محصول Biodentine می تواند گزینه ای مناسب باشد تا منتظر شوید و ببینید که چگونه بدون هیچ گونه ترمیم دائمی به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

 

Pediatric Dentistry

سیلور دی آمین فلوراید (SDF)یکی دیگر از گزینه های مناسب برای درمان پوسیدگی است که متخصصان مطرح توصیه می کنند. استفاده از این ماده سریع، ساده و بدون درد است و می تواند روند پوسیدگی را تا زمانی که اجرای رستوریشن دائمی امکانپذیر شود متوقف نماید.

 

* از محصولات کمک بگیرید

یک دندانپزشک حوزه اطفال، با ترس کودکان از دیدن ابزار و لوازم خشن دندانپزشکی کاملاً آشناست و این ترس را درک می کند، به خصوص ترس از تزریق! اسپری Kovanaze (با ترکیبی از استر تتراکائین هیدروکلراید و اکسی متازولین هیدروکلراید ) یک روش جایگزین و بسیار امن برای بی حس کردن دندان های شیری فک بالا می باشد که از سوی FDA تایید شده و از طریق حفره بینی وارد می شود.

حفظ بهداشت دهان در دوره درمانی ارتودنسی مهم اما کمی مشکل است. به خصوص اگر بیمار از قشر کودکان باشد. نخ دندان‌های پلاتی پوس ( Platypus Flossers) یک محصول خوب و جدید است که می تواند برای تمیز کردن دندان ها در این دوره به کار رود.

 

Pediatric Dentistry

* ابزار را به کودکان معرفی کنید

کودکان تا پیش از ملاقات با شما هرگز چیزی شبیه ابزار و وسایل دندانپزشکی را ندیده اند. متخصص این حوزه با صبوری و حوصله سعی می کند این ابزار را به کودک معرفی کرده و حتی اجازه دهد آنها را لمس کند. این کار به ایجاد صمیمیت و کاهش اضطراب او کمک زیادی می کند. فراموش نکنید که بخش اعظمی از ترس کودکان، به خاطر ناشناخته بودن ابزار است.

 

* بگو، نشان بده، به انجام برسان!

1) به بیمار بگویید قصد دارید چه کاری انجام دهید.

2) نشان دهید چگونه آن کار را انجام می دهید.

3) انجامش دهید!

این سه دستور، اعتماد زیادی را از شما به بیمار انتقال می دهد. پیروی از آن، به بیمار این پیام را می رساند: “من می گویم چه کار می کنم و همان چیزی را که می گویم انجام می دهم! ” این دستور العمل به ویژه هنگام کار با هندپیس ها و اینسترومنت ها کاربرد خوبی دارد اما به جز سوزن دندانپزشکی! بهتر است هرگز سوزن را مستقیماً به کودک نشان ندهید.

 

Pediatric Dentistry

* قدرت پرت کردن حواس را نادیده نگیرید!

روش های زیادی برای مدیریت اضطراب کودکان در دندانپزشکی وجود دارد. یکی از این روش ها، برقراری دیالوگ و ترتیب دادن یک مکالمه هدفمند با کودک است. این کار می تواند حواس او را پرت کند و همین امر به کاهش چشمگیر ترسش منجر می شود. از سایر تکنیک ها نیز بهره گیرید. تهیه مانیتوری که برنامه های کودکان و کارتون های موردعلاقه آنها را پخش می کند می تواند کمک کننده باشد.

 

Pediatric Dentistry

* سرعت را بیشتر کنید

از مهم ترین تفاوت های دندانپزشکی بزرگسالان با اطفال، زمان در دسترس است. یک فرد بزرگسال روی یونیت می نشیند، با آرامش دهان خود را باز می کند و ادامه روند درمان را با همکاری شما پیش می برد. اما تحقق این روند در مورد کودکان تقریباً ناممکن است! نهایت اتفاق خوبی که می تواند بیفتد، یک همکاری کوتاه و چند دقیقه ای خواهد بود! پس شما باید تلاش کنید حداکثر استفاده را از این زمان برده و کار خود را تمام کنید. پس غنیمت شمردن وقت مفهوم مهمی است.

 

Pediatric Dentistry

* یک مطب کودک پسند بسازید!

اگر به صورت تخصصی برای اطفال کار می کنید، دکوراسیون مطب می تواند کاملاً مطابق سلیقه یک کودک باشد. بنابراین لازم است سرگرم کننده، آرامش دهنده، مهیج و جذاب باشد. به کار بردن رنگ های روشن، وجود اسباب بازی ها، کتاب ها، مجلات، تلویزیون و سی دی های کارتون و محیط های بازی کودکانه از ویژگی های یک مطب دندانپزشکی اطفال محسوب می شود.

 

Pediatric Dentistry

* مهارت های ارتباط با کودکان را بیاموزید

بچه ها، بچه هستند! آنها مسوولیت محرز و مهمی در کنترل رفتارشان ندارند اما شما در جایگاه یک فرد بالغ و یک پزشک، این مسوولیت را در بیشترین حد دارا هستید. آموختن مهارت های ارتباط با آنها، می تواند کار شما را ساده تر کند و چالش های کمتری همراه داشته باشد. کار با کودکان در درجه اول نیازمند صبر و شکیبایی است. آنها را با تماس چشمی مناسب و کلمات صحیح با خود همراه کنید. داستان های کودکانه تعریف کرده و برایشان آواز بخوانید! با این روش ها، یک ملاقات خوشایند و جالب داشته باشید و به دندانپزشک محبوب بچه ها تبدیل شوید!

 

Pediatric Dentistry

* زمان طلایی را کشف کنید!

زمان هایی وجود خواهد داشت که هیچ یک از تلاش های شما موثر واقع نمی شود. تعیین زمان ملاقات مناسب نکته مهمی است که اغلب با همکاری والدین کودک انجام می شود. آنها به خوبی می دانند کودکشان چه زمانی سازگارتر و آرام تر است. بهتر است در هنگام این ملاقات، او خسته نباشد، گرسنه نباشد و موضوعی آزارش ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه