دندان های خود را با روکش های دندان حفظ کنید

روکش

از آنجایی که ما فقط یک مجموعه از دندان های دائم خواهیم داشت که باید تا آخر عمر از آن ها مراقبت کنیم تا به خوبی دوام بیاورند، ضروری است که تا حد امکان آن ها را سالم و بدون شکستگی نگه داریم. با این حال، علی‌رغم بهترین مراقبت های شما، در طول زمان های مختلف، دندان‌های ما ممکن است آسیب ببینند یا تحت تأثیر پوسیدگی قرار گیرند.

علاوه بر این، ممکن است در اثر ساییدن ناخودآگاه در هنگام خواب، دچار سایش و ترک خوردگی شوند یا به سادگی رنگ، استحکام، اندازه یا شکل خود را از دست بدهند.

به منظور حفظ و یا ترمیم دندان های خود، روکش های دندانی (تاج های دندانی مصنوعی که روی دندان شما چسبانده می شوند) یک راه حل قابل دوام و طولانی مدت ارائه می دهند. روکش ها می توانند شکل اصلی دندان را ترمیم کرده یا حتی بهبود بخشند، اندازه و شکل دندان را تغییر داده، استحکام آن را بهبود بخشند و در نتیجه ظاهر کلی آنها را تغییر دهند.

روکش دندان چیست؟

آیا شما کاندیدای روکش دندان هستید؟

دلایل مختلفی برای گرفتن روکش ترمیمی دندان وجود دارد. آیا شما هم می توانید یکی از کاندیدای روکش دندان باشید؟ اگر یکی موارد زیر را دارا هستید، شما کاندیدای مناسب برای روکش دندان هستید:

  • دندان ضعیف، پوسیده یا ترک خورده ای که باید از شکستگی محافظت شود.
  • دندان شکسته یا دندانی که به شدت ساییده شده است.
  • پرکردگی های عمیق و زیاد دندان، که نیاز به ترمیم و پوشش با روکش را دارند.
  • بریج دندانی که باید در جای خود محکم نگه داشته شود.
  • تغییر رنگ یا ظاهر بد دندان ها.
  • ایمپلنت دندانی که نیاز به پوشش با روکش های دندانی را دارند.
  • دندانی که اخیرا توسط کانال ریشه، درمان شده است.

اگر هر یک از این موارد در مورد وضعیت بهداشت دهان و دندان شما صدق می کند، لطفاً برای مشاوره شخصی با کارشناسان دندانپزشکی ما تماس بگیرید و برای درمان و نصب روکش های دندان آماده شوید. روکش‌های شما یک راه‌حل ترمیم دائمی بشمار می روند و کاملاً با رنگ دندان طبیعی شما مطابقت دارند، بنابراین در ظاهر جلوه ای زیبا و طبیعی دارند.

در همین حال، اگر از برخی عادات مضر دهانی اجتناب کنید یا آن ها را به حداقل برسانید می توانید از دوام و ماندگاری روکش های خود اطمینان حاصل کنید:

  1. از مصرف مواد غذایی سفت مانند یخ و آب نبات های سفت پرهیز کنید زیرا ممکن است با تاج دندان های طبیعیتان آسیب برساند.
  2. از مصرف تنباکو و محصولات کافئین دار که موجب لکه دار شدن دندان ها می شوند، خودداری کنید.
  3. اگر دندان قروچه می کنید، برای درمان آن؛ سریع تر اقدام نمایید.

چه نوع تاج هایی برای شما مناسب هستند؟

گزینه‌های زیادی برای روکش‌ها وجود دارد که شامل روکش‌های ونیر، کامپوزیت، حتی در برخی موارد ایمپلنت های دندانی جایگزین خوبی برای آسیب های جدی دندان ها هستند. تمامی موارد ذکر شده می توانند راه‌حل هایمحافظه‌کارانه‌تری باشد که ما استفاده می‌کنیم، زمانی که هنوز ساختار دندانی محکم‌ی دارید؛ به تغییر شکل دندان کمتری برای نگه داشتن روکش نیاز دارید.

ترمیم دندان با ونیر کامپوزیت

شش نوع متداول تاج

برای هر نوع از مواد روکش تاج های متفاوتی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را در تلاش برای ایجاد تعادل بین زیبایی شناسی و عملکرد روکش دارند.

  • تاج‌های E-Max:

تماماً روکش‌های سرامیکی هستند که از لیتیوم دی سیلیکات ساخته شده‌اند و برای بیمارانی که به زیبایی دندان‌های جلویی خود خیلی اهمیت می دهند، بهترین گزینه است، همراه با استحکام برتر در مقایسه با دیگر انواع روکش‌ها. روکش‌های E-max مانند دندان‌های واقعی شفاف‌ هستند، نور بیشتری را از خود عبور می‌دهند و اگر به فلز حساسیت دارید، گزینه ایده‌آلی هستند.

آنها به شکل دهی کمتری برای دندان زیرین نیاز دارند و تاج طبیعی تری ایجاد می کنند، و نیازی به رنگ ندارند. روکش های E-Max نیازی به ضخامت مواد دیگر ندارند و نیاز کمتری به تراشیدن طبیعی دندان دارند.

  • تاج پرسلن ذوب شده و متصل به فلز (PFMC):

این یکی از قدیمی ترین انواع تاج دندان است. در این نوع تاج دندان، ما عمدتاً از یک “چینی فلدسپاتیک” بسیار شفاف در قسمت بیرونی، روی یک زیرساخت فلزی پشتیبان دندان استفاده می کنیم. برای پل ها و نواحی محدود از نظر فضایی که نیازی به زیبایی شناسی بالایی ندارند اما همچنان به استحکام بالایی نیاز دارند، استفاده می شود،

  • زیرکونیا:

محبوبیت این روکش ها نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است، زیرا آنها راه حل ایده آلی برای ترمیم تمام دهان هستند، دارای قدرت و دوام هستند و محدودیت های بودجه را برآورده می کنند (در مقایسه با تاج های طلا). این نوع از تاج ها که برای دندانهای آسیاب استفاده می شوند، راه حل های ایده آلی برای فضای محدود و همچنین بیمارانی هستند که چندین دندان شکسته از دست رفته دارند یا دندان های خود را هنگام خواب فشار می دهند.

  • طلا:

اگرچه در دندانپزشکی تاج طلا همیشه مخلوطی از فلزات است، اما به دلیل کارایی و دوام آنها همچنان استاندارد *طلا* را نشان می دهند.

تاج طلایی یا PFMC باشد، تاج طلا از سه نوع مختلف مخلوط فلزی تشکیل شده است: High Noble، Noble و Base Metal.
تاج High Noble :باید حداقل 60٪ از فلزات نجیب زیر را شامل شود: طلا، پلاتین، پالادیوم و نقره، که حداقل 40٪ (از 60٪) طلا است.
تاج Noble : باید حاوی حداقل 25 درصد از فلزات نجیب (طلا، پلاتین، پالادیوم یا نقره) باشد.
تاج فلزی پایه: هیچ محتوای فلز نجیب ندارد. این به طور معمول حاوی نیکل غیر حساسیت زا است که برخی از بیماران به آن حساسیت دارند.
هرچه محتوای فلز نجیب بیشتر باشد، تاج مناسب‌تر و عملکرد بهتری دارد

  • تاج‌های فولادی ضد زنگ (SSC):

همانطور که از نام آنها مشخص است، استحکام بالایی دارند. این روکش‌های فولادی ضد زنگ معمولاً از پیش ساخته شده‌اند، و برای ارائه به دندان یک بیمار به طور سفارشی ساخته نشده‌اند، در مقیاس زیبایی‌شناسی امتیاز پایینی دارند.

  • سرامیک فشرده:

ماندگاری بیشتری نسبت به روکش تمام چینی دارد، در این نوع تاج نددان مانند آنچه در PFMC استفاده می شود،بهترین تطابق رنگ طبیعی را بازتولید می کند و در نتیجه یک ظاهر مشابه دندان های بیمار ایجاد می کند.

روکش و تاج دندان

انواع روکش و تاج دندان

سخن آخر

اگر قصد انجام روکش های دندان را دارید و به دنبال زیبایی بیشتر دندان های خود هستید، کلینیک تخصصی رایا بهترین گزینه برای خدمات درمانی دندان، مانند ایمپلنت دندان، روکش و … می باشد.

 

منبع : دندانپزشکی رایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه