دندان عقل چیست ؟ چه زمانی دندان عقل را باید بکشیم ؟

عقل
فهرست مطلب

دندان عقل چیست ؟ 

 حتما باید دندان عقل رو بکشیم ؟

عوارض دندان عقل

بهترین زمان کشیدن دندان عقل

فیلم جراحی دندان عقل

دندان عقل در چه سنی رشد می کند ؟

جراحی دندان عقل

درد دندان عقل

 

دندان عقل چیست ؟

دندان عقل از سری دندان های دائمی است که به عنوان آخرین دندان دائمی در فک انسان رشد می کند. دندان عقل به انگلیسی (Wisdom tooth) در سنین حدود 18 تا 25 سالگی در دهان نمایان می شوند. دندان های عقل معمولاً به دلیل برخی مشکلاتی که برای خود و دندان های دیگر ایجاد می کند معمولا توسط دکتر کشیده می شود.

 

دندان های عقل در پشت دندان های آسیاب در می آیند. دندان های عقل به طور معمولی 4 عدد است اما در بعضی افراد ممکن است 2 یا 3 عدد در فک آن رشد کند و حتی در برخی افراد نیز ممکن است اصلا دندان عقلی وجود نداشته باشد.

در برخی افراد نیز دندان های عقل بصورت کامل رشد نمیکنند و در زیر لثه ها می مانند به دندان عقلی که دیده نمی شود و به طور کامل رشد نمیکنند دندان عقل نهفته می گویند. دندان عقل نهفته به طور کامل رشد نمیکند و دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار میدهد.

آیا حتما باید دندان عقل کشیده شود ؟

بطور کلی باید بگوییم که خیر اگر دندان عقل نهفته و نیمه نهفته نباشد و مشکل دیگری نداشته باشد، نیازی به کشیدن ندارد اما شما باید به بهداشت این دندان اهمیت خاصی قائل شوید زیرا پوسیدگی این دندان به دندان کناری آسیب وارد می کند.

 

دندان های دائمی هر فرد 23 عدد است که 4 عدد از این دندان ها که دندان عقل نامیده می شود، در پشت دندان های آسیاب و قوس دندانی رشد می کنند. این دندان ها از حدود سن 8 تا 10 در سالگی در فک شروع رشد کردن می کنند و تا سن حدودا 17 سالگی به رشد خود ادامه می دهند و معمولا در 18 تا 20 سالگی نمایان می شوند. اگر دندان عقل به درستی رشد کند، در سیستم جویدن موثر بوده و نیازی به کشیدن ندارد.

گاهی اوقات دندان عقل ، به جای صورت عمودی ، کمی صورت افقی در دهان رشد می کند و سبب آسیب به دندان آسیاب مجاور می شود . برای اطلاع از وضعیت دندان عقل خود بهتر است عکسبرداری انجام دهد و آن به دکتر خود نشان دهید.

 

عوارض دندان عقل

 

دندان عقل در حالت عادی، رشد مناسب و در جایگاه خودش هیچگونه عوارضی ندارد اما گاهی دندان عقل بصورت نهفته می باشد و کامل رشد نمیکند، یا گاهی به علت کوچک بودن استخوان فک و نبود جایگاه مناسب دندان عقل بصورت کج رشد می کند و به دندان های اطراف خود صدمه میزند که در این زمان لازم است که هرچه سریع تر جراحی و برداشته شود. در این صورت است که عوارض دندان عقل پدیدار می شوند عوارضی همچون:

 

  • عفونت
  • باعث ایجاد بیماری لثه
  • ممکن است در صورت رشد نادرست به دندان مجاور صدمه وارد کند .
  • ایجاد کیست لثه
  • درصورت رشد نادرست ممکن است باعث نامرتبی دندان ها می شود
  • دندان های عقل نهفته یا نیمه نهفته

 

دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته چیست ؟

 

 

دندان عقل نهفته چیست و چکار باید بکنیم ؟ ممکن دندان عقل در زمان رشد، در درون بافت نرم که منظور لثه است گیر کند و نمایان نشود که به آن نیمه نهفته گفته می شود. اما اگر دندان عقل در بافت سخت یعنی استخوان فک گیر کند، به آن دندان عقل نهفته گفته میشود.

 

دندان عقل نهفته و نیمه نهفته باید به وسیله جراحی از دهان خارج شود زیرا در صورت خارج نشدن می تواند باعث التهاب لثه، عوارض دندان عقل و مشکلات دیگر بشود. رسدیگی سریع به دندان عقل از نکات مهمی است که باید در نظر داشته باشید. جراحی دندان عقل بسیار ساده است و هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

 

 

 

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل چه سنی است ؟

بهترین سن برای جراحی دندان عقل در سنین زیر 20 سالگی است زیرا ریشه دندان عقل قطور نشده و براحتی قابل کشیدن است. البته کشیدن دندان عقل محدودیت سنی خاصی ندارد اما در سنین بالا ممکن است عوارض خاص و بیشتری را به همراه داشته باشد.

 

زمانی که سن افراد بیشتر می شود، ریشه دندان عقل قطور تر شده و جراحی آن به نسبت سخت می شود. همچنین در سنین بالا سرعت التیام استخوان و لثه کمتر است به همین دلیل احتمال آسیب به استخوان فک و درد جراحی دندان عقل وجود دارد. اما اگر پس از ویزیت پزشک متخصص و عکسبرداری از وضعیت استخوان فک دندان عقل هیچگونه ایرادی در رشد نداشت نیازی به جراحی و کشیدن دندان عقل نیست.

 

فیلم جراحی دندان عقل

در ادامه برای درک بهتر چگونگی جراحی دندان عقل برای شما عزیزان فیلمی کوتاه از جراحی دندان عقل قرارداده ایم تا پس از مطالعه این مطلب بصورت کامل با دندان عقل، فواید دندان عقل، درد دندان عقل، پوسیدگی دندان عقل و همچنین جراحی دندان عقل آشنا شوید و با خیالی آسوده به کلینیک دندانپزشکی روشا مراجعه کنید.

مدت زمان جراحی دندان عقل بستگی به شرایط دندان عقل و استخوان فک شما دارد اما جراحی دندان عقل حدودا از 20 الی 45 دقیقه متفاوت می باشد.

 

دندان عقل در چه سنی رشد می کند ؟

در حالت عادی 4 عدد دندان عقل در فک رشد میکند. سن رشد دندان عقل حدودا از سن 8 تا 10 در سالگی در فک شروع رشد کردن می کنند و تا سن حدودا 17 سالگی به رشد خود ادامه می دهند و معمولا در 18 تا 20 سالگی نمایان می شوند. رشد دندان عقل بسیار کم و آهسته است بصورتی که گاهی در سنین بالاتر از 20 سالگی هم دیده نخواهند شد و اگر رشد دندان عقل در همین حالت متوقف شود به آن دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته میگویند که در این صورت باید جهت کشیدن دندان عقل به کلینیک دندانپزشکی روشا در جنت آباد مراجعه نمائید.

 

 

 

 

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

پس از کشیدن دندان عقل برخی افراد هیچگونه عوارضی ندارند اما برخی دیگر ممکن است با مقداری درد و یا خونریزی اولیه دست و پنجه نرم کنند که ما مراقبت های لازم برای حداقل عوارض بعد از کشیدن دندان عقل را به شما می گوییم.

 خونریزی اولیه: پس از کشیدن دندان عقل: ممکن است در آغازین لحظات پس از کشیدن دندان مقداری خونریزی داشته باشید که اصلا جای نگرانی نیست تنها کاری که باید انجام دهید این است که از گاز استریل استفاده کنید و زیادی اب دهان خود را خارج نکنید تا لخته خون در جای خود باقی بماند و خونریزی بند بیاید.

مدیریت درد:  ممکن است پس از انجام جراحی دندان عقل با مقداری درد همراه باشد که پس از کشیدن دندان عقل پزشک متخصص مسکن برای شما تجویز میکند که با مصرف قرص برای درد دندان عقل، درد شما تسکین پیدا خواهد کرد، همچنین با گذاشتن کیسه یخ بر روی صورت خود در تسکین درد می تواند موثر باشد.

فعالیت روزمره و ورزش بعد از کشیدن دندان عقل: پس از جراحی حتما به مدت 12 ساعت استراحت کنید و فشار بدنی خود را کم کنید اما پس از استراحت در روز آتی می توانید فعالیت روزمره خود را از سر بگیرید اما در خصوص فعالیت های ورزشی بهتر است 3 الی 5 روز بصورت کامل فعالیت های ورزشی خود را کنار بگذارید تا زخم لثه ترمیم شود.

 

 

 

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل معمولا به علت کجی دندان عقل و یا نهفته بودن دندان است که در این صورت به علت کمبود جای استخوان فک دندان عقل بصورت کج رشد می کند و یا نمیتواند بصورت کامل و سالم رشد کند که در این حالت دندان درد ناک می شود و به دندان های اطراف خود و استخوان فک فشار مضاعف وارد می کند.

در این صورت است که پس از معاینه و مشاوره پزشک متخصص جراحی دندان عقل تصمیم میگیرد که دندان عقل را جراحی کند و از فک بیرون بکشد. ماندن دندان عقل به شکل نهفته و یا کج باعث آسیب های دیگر همچون لقی دندان های اطراف و تغییر شکل دندان های دیگر می شود چون در این حالت با فشاری که به استخوان و دندان های وارد می کند باعث بهم ریختگی فرم دندان های دیگر می شود.

برای اطلاع از شرایط جراحی دندان عقل و مشاوره رایگان حتما با دندانپزشکی روشا تماس بگیرید و یا از طریق فرم موجود در این مطلب نام و شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

 

 

درد دندان عقل

دندان عقل آخرین دندان در استخوان فک می باشد و به همین دلیل معمولا در هنگام مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان با غفلت مواجه می شود و محل تجمع مواد غذایی می باشد. همین امر موجب پوسیدگی دندان عقل و درد دندان عقل می شود. درد دندان عقل در هنگام پوسیدگی به دلیل نزدیک بودن به عصب موجب پخش شدن در کل فک میشود و معمولا تشخیص درست درد دندان عقل برای پزشک دشوار است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم گاهی درد دندان عقل مربوط به خود دندان عقل نمیباشد و به دلیل فشاری که به استخوان فک و دندان های جانبی وارد میکند این درد میتواند برای دندان های مشاور و یا استخوان فک باشد.

پوسیدگی و درد دندان عقل بسیار طاقت فرساتر از دندان های دیگر است و اگر سریع به آن رسیدگی نشود باعث عفونت دندان و لثه می شود. بنابراین مراجعه به پزشک باتجربه و متخصص برای تشخیص درد دندان عقل و پوسیدگی بسیار مهم است. یکی از علل درد دندان عقل در شب همین پوسیدگی های ریز می باشد که در این موارد و اگر درد دندان عقل در شب برای شما واضح است، باید هرچه سریعتر برای رسیدگی به پزشک متخصص مراجعه نمائید. در مراحل اولیه پوسیدگی دندان عقل با ترمیم و برداشتن پوسیدگی مشکل مرتفع خواهد شد و براحتی می توانید تا سال ها از دندان عقل خود استفاده کنید.

 

 

منبع : کلینیک دندانپزشکی روشا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه